4سال گذشت ورامین  هنوز  موزه ندارد!/بحث نتوانستن نیست بلکه نداشتن امکانات کافی است

شهرستان ورامین قدمتی 8 هزار ساله دارد که هر سال آثار بسیار تاریخی و قدیمی از این منطقه کشف می شود . با این وجود همچنان موزه و مکانی استاندارد برای به نمایش گذاشتن این آثار تاریخی ندارد.

ناهید سمیعی_ ایسکانیوز: عدم احداث موزه و فضای استانداردی که بتوان آثار تاریخی شهرستان ورامین را در آن جای داد باعث شده که اکثر مردم حتی ساکنان قدیمی از آن چه در این شهرستان کشف شده بی اطلاع باشند. شهرستان ورامین از آثار تاریخی مهم و قابل توجهی برخوردار است که با وجود انجام طرح های مطالعاتی و اکتشافی، بسیاری از آثار تاریخی آن در انبارهای سازمان میراث فرهنگی گرد آوری شده و مردم این دیار و بسیاری از علاقمندان به آثار تاریخی از امکان بازدید آنها محروم هستند.

از آثار کشف شده در ورامین می‌توان به کشف کوره های متعدد تولید سفال و همچنین پیدا شدن چرخ سفالگری با استوانه ای از شاخ حیوانات در تپه پردیس قرچک متعلق به دوره سیلک درهزاره پنجم پیش از میلاد، آثار متعددی از سفالینه های خاکستری و آجری رنگ منقوش هزاره دوم و آغازین سده های هزاره اول قبل از میلاد، ابزار سنگی و اشیای سفالی که بر روی آنها نقوش متنوع گیاهی و حیوانی نقش بسته که از دوره قدیم به جدید از مرحله ساده تا پیچیده تکامل یافته و غیره که نشان از اهمیت ویژه این منطقه دارد اشاره کرد.

از سال های گذشته تا کنون مساله نداشتن موزه برای شهرستان ورامین مورد بحث و پیگیری ها بوده حتی حسین خلیلی رئیس سومین دوره شورای اسلامی شهر ورامین در سی ام فروردین ماه سال91 در خصوص احداث موزه ورامین به ایرنا گفته بود: شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین با توجه به اهمیت موضوع احداث موزه در ورامین، زمینی را در نظر گرفت و فعالیتهای مربوط به تجهیز کارگاه را در آن انجام داد، ولی پروژه بدون هیچ اقدامی باقی مانده و میراث فرهنگی استان تهران به وعده اش عمل نکرده است.

او گفته بود: با مسئولان میراث فرهنگی در این رابطه تبادل نظر شد و آنها 50 میلیون تومان برای شروع کار اختصاص دادند و قول دادند که در صورت اختصاص زمین اقدامات دیگر را آغاز کنند. متأسفانه به دلیل عدم ثبات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی استان تهران و تغییرات پی در پی در سیستم مدیریتی، موجب شده تا ساخت موزه ورامین به تعویق بیافتد و هربار که مدیرکل جدیدی در این عرصه مشغول به کار می شود، این پروژه مهم به تأخیر بیافتد.

متأسفانه به دلیل عدم ثبات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی استان تهران و تغییرات پی در پی در سیستم مدیریتی، موجب شده تا ساخت موزه ورامین به تعویق بیافتد و هربار که مدیرکل جدیدی در این عرصه مشغول به کار می شود، این پروژه مهم به تأخیر بیافتد

4سال گذشت، هنوز در ورامین موزه نداریم

دکتر سودایی مدیر گروه باستان شناسی واحد ورامین - پیشوا می گوید که هنوز موزه ای برای ورامین ساخته نشده است.

او با بیان اینکه مشکل شهرستان ورامین در زمینه میراث فرهنگی نداشتن موزه ای در این شهر است به ایسکانیوز گفت: کاوش های که در دانشگاه ورامین انجام می گیرد جنبه آموزشی-پژوهشی دارد اما پس از حفاری و یافتن اشیا تاریخی موزه ای نداریم که این اشیا را در معرض بازدید عموم قرار دهیم پس به پژوهشگاه تحویل داده و از اینکه آنها این اشیا را به موزه تحویل میدهند یا خیر اطلاعی ندارم .

سودایی ادامه داد: اکثر موزه های ما حتی انبار های استانداری هم ندارند و پس ار تحویل این اشیا به دلیل انبار شدن روی یکدیگر به تدریج خرد می شوند، این در حالی است که ما میتوانیم در شهر ورامین مکان جامعی به نام موزه داشته باشیم و این وظیفه میراث فرهنگی است که در شهرستانی مانند ورامین که جاذبه تاریخی بسیاری دارد و می‌تواند در زمینه انتشار فرهنگ و تمدن این کشور یکی از قطب های تاریخی منطقه به حساب آید، موزه احداث کند.

به گفته او 8-7 سالی می شود که در استان ورامین حفاری صورت می گیرد: پس از گذشت چندین سال حفاری در این منطقه و کشف آثار ارزشمند این منطقه مردم شهرستان ورامین هنوز به خاطر اینکه مکانی برای بازدید نیست نتوانسته اند این آثار را مشاهده کنند.

مدیر گروه باستان شناسی واحد ورامین - پیشوا همچنین گفت: منطقه ورامین جدا از فضاهایی گردشگری تاریخی از نظر محیط زیست هم جاذبه های بسیاری دارد ولی به دلیل اطلاع رسانی نادرست، این مکان ها متاسفانه شناخته نمی شوند.

سودایی ادامه داد: اگر کم و کاستی در زمینه میراث فرهنگی در شهرستان ورامین میبینیم به دلیل نداشتن بودجه کافی است و اگر این مشکل وجود نداشت ما به خوبی می توانستیم از اشیا تاریخی با ارزش خود به درستی نگهداری کنیم. پس بحث نتوانستن نیست بلکه نداشتن امکانات کافی است و باید فکری به حال امکانات موزه ای خود کنیم.

20103

کد خبر: 650555

وب گردی

وب گردی