نظر کارشناسان درباره آینده بورس/دلایل برتری سهام خودروسازان در بازار سرمایه

در جریان معاملات امروز که شاخص بورس با رشد ۷۶ واحدی در کانال ۷۶ هزار واحدی تثبیت ماند، چند عامل موجب اقبال بازار به سهام خودرو سازان شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، شرایط نامطلوب بازار سهام به رغم همه ظرفیت ها و برخی رویدادهای مثبت خرد و کلان همچنان ادامه دارد و با وجود انتظار اکثر فعالان به بهبود وضعیت در خرداد، هنوز خبری از رونق پایدار و افزایش متغیرهای اصلی بازار نشده است.

براساس این گزارش، امروز در حالی بازار سرمایه بعداز تعطیلی سه روزه آغاز بکار کرد که ثبیت قیمت های نفت، رشد قیمت جهانی محصولات فلزی، در پیش رو بودن مجامع شرکت های بزرگ و کوچک ، عدم تحقق شایعه تغییر مدیریتی در نهاد ناظر (تا به امروز)، علمکرد قابل قبول برخی شرکت ها برای سال مالی گذشته و... هم نتوانست زمینه ساز حرکت صعودی و همه جانبه بازار سهام باشد.

با این حال در نتیجه عواملی چون اعلام نهایی شدن قرارداد سایپا و سیتروئن تا دو هفته آینده ( که چهارشنبه پیش توسط مدیرعامل سایپا گفته شد)، در جریان بودن مذاکرات ایران خودرو و فیات ، زمزمه های دوباره افزایش سرمایه ایران خودرو از تجدید ارزیابی دارایی ها ، در پیش رو بودن واگذاری بلوکی سهام سرمایه گذاری رنا، شایعه تعدیل دوباره سایپا از محل فروش نیمی از سهام سایپا کاشان، پیگیری افزایش سرمایه شرکت هایی چون پارس خودرو ، بهبود تولید و فروش محصولات در ماه های آینده و... امروز سهام این گروه با اقبال بازار مواجه شدند.

در نتیجه این عوامل، دو شرکت سایپا و ایران خودرو ضمن افزایش قیمت بیش از 4 درصدی قیمت هر سهم، با داد و ستد بیش از 135 و 36 میلیون سهمی روبرو شدند که بخش عمده ایی از این حجم در آخر وقت معاملات جابجا شد. با این حال برای سایپا صف خرید 832 هزار سهمی به جا ماند. دیگر شرکت های خودرویی هم با رشد قیمت سهام ، منتظر روزهای آینده شدند.

از سویی دیگر امروز نماد پالایشگاه بندرعباس که لیدر گروه پالایشی است، 17 دقیقه بعد از شروع معاملات به دلیل تعدیل مثبت سود 94 بسته شد تا زمزمه های تبدیل زیان 2 تومانی به سود 10 تومانی تقویت شود.

در این رابطه یک مقام مسئول به بورس پرس اعلام کرد: این اتفاق ناشی از محاسبه منصفانه قیمت های نفت خام در سه ماهه چهارم سال گذشته توسط مسئولان وزارت نفت است که از قرار معلوم سعی در کمک به این گروه و خروج از زیان شرکت های پالایشی دارند. بنابراین احتمال دارد دیگر پالایشگاه هم طی روزهای آینده ، اقدام به تعدیل درآمد سال گذشته کنند که ممکن است با اهمیت یا کم اهمیت باشد.

با این اوصاف و در حالی اکثر گروه ها مخصوصا" صنعت بانکداری با عدم اقبال بازار و گاه افت قیمت همراه شده اند که شاخص بورس با اثر مثبت 57 و 49 واحدی دو شرکت ایران خودرو و سایپا به همراه نقش 23 و 16 واحدی فولاد مبارکه و ماشین سازی اراک با 76 واحد رشد در کانال 76 هزار واحدی تثبیت و در رقم 76 هزار و 160 واحدی ثبت شد.

آمار داد و ستد هم نشان می دهد بیش از 861 میلیون سهم به ارزش 237 میلیارد تومان جابجا شد و بیشترین ارزش معاملات هم به سه شرکت گروه خودرو و شامل سایپا ، ایران خودرو و سرمایه گذاری رنا با بیش از 17.4، 13.8 و 8.3 میلیارد تومان بود.

با این همه برخی کارشناسان آینده روشنی را برای بازار سهام متصور نبوده و معتقدند با این شرایط ، نباید منتظر بازگشت رونق پایدار در هفته ها و ماه آینده بود و در بهترین حالت شاید در نیمه دوم سال و سه ماه چهارم 95 ، بورس بتواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد . اما گروهی دیگر با تکیه بر متغیر غیر مستقیم مهمی چون یکسال پایانی دولت و همچنین با توجه به بهبود قیمت های جهانی نفت و محصولات فلزی ، بر این باورند با یک حمایت عملی دولت و مشخص شدن آینده افزایش سرمایه شرکت ها از تجدید ارزیابی دارایی ها، این بازار خواهد توانست انتظارات حداقلی را برآورده کند.

601/401

کد خبر: 650570

وب گردی

وب گردی