استرس و مسمومیت آبستنی علت احتمالی تلف شدن میش‌های سرخه حصار

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان تهران با ارائه توضیحاتی در مورد طرح پایش پارک ملی لار، به علت احتمالی تلف شدن میش‌های سرخه حصار اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان تهران با ارائه توضیحاتی در مورد طرح پایش پارک ملی لار، به علت احتمالی تلف شدن میش‌های سرخه حصار اشاره کرد.

محمد کرمی در ارتباط با طرح پایش پارک ملی لار گفت: نیروهای محیط‌بان و دیگر نیروهای ما از 12 تا 20 خرداد ماه در حال کنترل و پایش منطقه هستند و اجازه نداده‌اند که دام وارد این منطقه شود، زیرا قرار است؛ دام‌های عشایر 5 روز دیرتر از همیشه یعنی از 20خرداد وارد منطقه شوند.

او با بیان اینکه سعی کرده‌ایم که منطقه حالت ایزوله داشته باشد، در مورد علت به تاخیر انداختن ورود دام‌های عشایر، توضیح داد: امسال در بهار بارندگی خوبی داشتیم، از همین رو به دلیل اینکه فشار کمتری به پوشش گیاهی ایجاد شده بیاید؛ اجازه ورود دام را دیرتر دادیم.

کرمی تاکید کرد: البته امسال تنها دام‌هایی که مجوز واکسیناسیون و پروانه چرا از سازمان دامپزشکی دارند؛ می‌توانند وارد منطقه شوند، زیرا نمی‌خواهیم منطقه تحت تاثیر خطر احتمالی بیماری‌هایی همچون تب برفکی و ppr‌ قرار بگیرد، بنابراین از ورود دام غیرمجاز و دام مازاد و خارج از ظرفیت جلوگیری می‌کنیم.

استرس و مسمومیت آبستنی علت احتمالی تلف شدن میش‌ها

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان تهران در ارتباط با آخرین تعداد تلفات حیات وحش در منطقه سرخ حصار گفت: از اول اردیبهشت ماه دیگر تلفاتی نداشتیم و آخرین تعداد لاشه کشف شده 25 لاشه بوده که 90 درصد آنها متعلق به میش‌های باردار است.

او در مورد علت تلف شدن آنها گفت: هیچکدام از این تلفات به علت ppr و تب برفکی نبود و هنوز علت دقیق مشخص نیست، اما با توجه به نوع تلفات احتمال دارد که به دلیل مسمومیت آبستنی تلف شده باشند.

کرمی در پاسخ به این که هر ساله تعدادی تلفات به دلیل مسمومیت آبستی وجود دارد، اما چرا امسال تعداد تلفات افزایش داشته است؟ گفت: در سرشماری‌ها مشخص شد که جمعیت قوچ و میش این منطقه افزایش پیدا کرده است، بنابراین ممکن است؛ علت افزایش تلفات نیز همین باشد، البته عوامل استرس‌زا هم ممکن است، علت این مرگ و میرها باشند.

او افزود: سرخه‌حصار درست در مجاورت شهر تهران است و در فاصله کمی از آن، مناطق مسکونی قرار دارد؛ بنابراین فعالیت‌های انسانی در فاصله کمی از حیات وحش در جریان است که همین امر می‌تواند؛ موجب ایجاد استرس و تلف شدن این حیوانات شده باشد.

105105

کد خبر: 650691

وب گردی

وب گردی