عوارض و راه‌های تشخیص دیابت بارداری

یک کارشناس مامایی گفت: چاقی باعث افزایش ابتلا به دیابت بارداری می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، فریبا اسدی با اشاره به اینکه ابتلا به دیابت در دوران بارداری را دیابت بارداری می‌نامند، گفت: اگر مادران باردار در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شوند با تولد نوزاد دیابت آنها نیز برطرف می‌شود.

او با بیان اینکه بارداری در سنین بالای 25 سال، چاقی و سابقه بیماری دیابت نوع 2 در بستگان درجه اول خطر ابتلای مادران باردار به دیابت را افزایش می‌دهد، افزود: نمای توده بدنی بالای 25، ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی‌های قبلی، مبتلا به تخمدان پلی کیستیک و به دنیا آوردن نوزاد بیش از چهار کیلو گرم از دیگر عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری است.

او با اشاره به اینکه اگر فردی دارای عوامل خطر ابتلا به دیابت باشد از او تست قند خون گرفته شده و در صورتیکه قندخون بالا باشد، رژیم کم قند به مدت یک هفته به بیمار داده می‌شود، تاکید کرد: پس از یک هفته مجددا قندخون را اندازه گیری کرده که اگر بیش از 92 باشد نزد متخصص داخلی ارجاع می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تشخیص نوع دیابت و اینکه مادر باردار باید از انسولین استفاده کند یا نه را پزشک معالج تعیین می‌کند، اضافه کرد: همه مادران باردار باید در هفت ماهگی تست تحمل گلوکز را انجام بدهند و این آزمایش به نحوی است که باخوردن گلوکز باید بدن بیمار بتواند انسولین کافی را بسازد و اگر قادر به این کار نباشد برچسب دیابت به فرد مبتلا می‌خورد.

عوارض دیابت بارداری چیست؟

اسدی در خصوص عوارض ناشی از دیابت بارداری،گفت: احتمال ابتلا به ناهنجاری مادرزادی به ویژه در کسانی که پیش از بارداری دیابت داشته‌اند بالا می‌رود همچنین زایمان زودرس و درشتی نوزاد از عوارض این بیماری است.

این کارشناس مامایی با تاکید بر اینکه دیابت بارداری احتمال سقط جنین و ابتلای مادر به عفونت توسط مایع دور جنین را افزایش می‌دهد، گفت: وقتی دیابت در مادر باردار تشخیص داده شود باید در تغذیه و رژیم غذایی آن تغییراتی ایجاد شود مثلا قندهای معمولی حذف و به جای آن از قندهای گیاهی استفاده شود همچنین مواد غذایی نشاسته‌ای را در رژیم غذایی کاهش یابد.

اسدی با بیان اینکه پس از زایمان دیگر انسولین تزریق نمی‌شود چراکه زایمان به خودی خود موجب افت قند می‌شود، افزود: 40 روز پس از زایمان قند خون بیمار گرفته می‌شود و در صورتیکه بیش از حد نرمال باشد یعنی دیابت با او باقی مانده است.

20106

کد خبر: 650693

وب گردی

وب گردی