دیدار و گفتگو با علی قیصری  در کتابفروشی آینده

جلسه دیدارو گفتگو این هفته در کتابفروشی آینده به دیدار با علی قیصری اختصاص دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی قیصری استاد تاریخ در دانشگاه سان دیاگو در کالیفرنیاست و زمینه پژوهشی کار او بیشتر بر جریانات فکری در دوره قاجار و همچنین بر مباحث نظری مربوط به تاریخ اندیشه متمرکز است. او فارغ التحصیل از دبیرستان البرز و سپس دانشکده حقوق دانشگاه تهران (در رشته علوم سیاسی) و نیز دارای فوق لیسانس جامعه شناسی معرفت از دانشگاه اِسِکس انگلستان و دکترای تاریخ از کالج سنت آنتونی از دانشگاه آکسفورد است. که شادروان حمید عنایت استاد راهنمای ایشان بود.
از جمله تالیفات او میتوان به این عناوین اشاره نمود:
«روشنفکران ایران در قرن بیستم» - به ترجمه دکتر محمد دهقانی – که چاپ سوم و کامل آن سال گذشته توسط انتشارات هرمس عرضه شد.
«حرفی از هزاران کاندر عبارت آمد (تبریز و رشت در دوره مشروطیت)» خاطرات حاج محمد تقی جورابچی – متن کامل با اضافات - نشر تاریخ ایران 1386
ترجمه مشترک با شادروان حمید عنایت از رساله مشهور کانت «بنیاد مابعد الطبیعه اخلاق» — چاپ جدید با تجدید نظر و اضافات – انتشارات خوارزمی 1394.
«ماکس شلر و پدیدار شناسی» (مجموعه مقالات – گرینش و ترجمه) – انتشارات خوارزمی 1394.
از میان آثار ایشان به انگلیسی علاوه بر چاپ نخست کتاب روشنفکران، می توان به کتاب «دموکراسی در ایران» (تالیف مشترک با ولی نصر) و نیز ویرایش کتاب «ایران معاصر: اقتصاد، اجتماع، سیاست» - که هر دو عنوان توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد به ترتیب در سال 2006 و 2009 چاپ شدند، اشاره نمود.
قیصری همچنین دارای مقالات زیادی در زمینه ایرانشناسی هستند که در «دانشنامه ایرانیکا» و نیز در نشریه انجمن بین المللی ایرانشناسی به چاپ رسیده است. از میان مقالات ایشان میتوان به چند مورد اشاره نمود:
«حقیقت و روش در تاریخنگاری و علوم انسانی در ایران» و نیز «مفاهیم و نهادهای حقوق اساسی در ایران: نگاهی به تدوین قانون مدنی و تحول قوه قضائیه، از مشروطیت تا شهریور 1320» ( هر دو مقاله به ترجمه آقای کاوه بیات ، در نشریه گفتگو ، به ترتیب در شماره 13، 1374 و شماره 51، 1387)
«مستبدین جهان متحد شوید! طنز در مطبوعات دوره مشروطیت ایران: معرفی مجله استبداد» (به ترجمه آقای دکتر علی معظمی ، نشریه پیام بهارستان ، شماره 10، 1389)
«فواکه البساتین: متنی فلسفی و اعتقادی در اواخر قاجاریه اثر حاج میرزا محمد طهرانی» - در جشن نامه استاد سید احمد حسینی اشکوری به کوشش دکتر رسول جعفریان – انتشارات علم سال 1392،
و شماری دیگر – کار پژوهشی جدید ایشان عبارت است از یک بررسی تحلیلی از تاریخ مفاهیم و نهادهای حقوقی در ایران طی یکصد سال گذشته – این کتاب توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در سال آینده به چاپ خواهد رسید.
از دیگر فعالیت های حرفه ای و دانشگاهی ایشان باید از عضویت در هیئت ویراستان سلسله کتابهای ایران شناسی در انتشارات قدیمی بریل (با همکاری یان ریشار و کریستوف ورنر) یاد کرد.
از سال آینده میلادی نیز ایشان به سرویراستاری نشریه بین المللی ایرانشناسی برگزیده شده است.

تاریخ: پنجشنبه 20 خرداد 1395، ساعت 9 تا 30/11 صبح
نشانی : خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12

502502

کد خبر: 650865

وب گردی

وب گردی