500 هزار تا 2 میلیون تومان کمک اجباری برای ثبت نام مدرسه

همه ساله در دو مقطع زمانی، یکی در آستانه امتحانات مدارس و دیگری در آستانه آغاز ثبت نام دانش‌آموزان موضوع دریافت وجه اجباری از اولیای دانش آموزان در مدارس دولتی مطرح می شود.

ایسکانیوز-زهرا داستانی: گرچه آموزش و پرورش هر بار در این رابطه اعلام می کند که دریافت وجه نقدی از والدین در مدارس دولتی ممنوع است اما همچنان سال بعد نیز موارد این چنینی اتفاق می افتد. تکرار این اتفاق تا به آنجا پیش رفته است که والدین دانش آموزان امروز به این نتیجه رسیده اند که اگر قرار است وجه نقدی به مدارس پرداخت کنند، مبلغ این وجه از سوی وزارت آموزش و پرورش مشخص شده باشد.

گرچه هنوز تا زمان ثبت نام دانش آموزان پایه های بالا در مدارس فرصت باقی مانده اما با آغاز ثبت نام کلاس اولی‌ها از ابتدای خرداد ماه خبرهایی از دریافت وجه نقدی به گوش می رسد. گرچه بیش از یک دهه است که ماجرای دریافت وجه از والدین در هنگام ثبت نام در کشور وجود داشته و مسئولان ذیربط آن را اقدامی غیر قانونی می دانند اما گویا رسیدگی به این موضوع از عهده آموزش و پرورش کشور خارج است چرا که با وجود تدوین قوانین و مقررات و سیاست گذاری های مختلف باز هم اینگونه تخلفات در مدارس صورت می گیرد. طبق اعلام رئیس ستاد پروژه مهر آموزش‌وپرورش، ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از اول خرداد آغاز شده و دریافت هرگونه وجه نقد، چک حامل و چک پول در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ممنوع است. با این حال اما بر طبق اظهارات والدین دانش آموزان در یکی از مدارس دولتی تهران از اولیا برای ثبت نام دانش آموزان وجهی به عنوان کمک به مدرسه دریافت کرده اند.

باز هم مدارس متخلف

مدرسه شهدای صادقیه مشتی از میان خروارها مدرسه ای است که در هنگام ثبت نام دانش آموزان کلاس اولی از والدین درخواست پرداخت وجه نقد به عنوان کمک به مدرسه کرده است. آن طور که یکی از والدین دانش آموزان این مدرسه از مشاهدات خود در هنگام ثبت نام فرزند کلاس اولی اش به ایسکانیوز می گوید این مدرسه والدین دانش آموزان کلاس اولی را وادار به پرداخت وجهی به عنوان کمک به مدرسه کرده است. گرچه او می گوید: مدرسه مبلغ مشخصی و رقم ثابتی را برای کمک به مدرسه به والدین اعلام نمی کرد اما پرداخت کمک به مدرسه یکی از موارد الزامی در برای ثبت نام دانش آموزان محسوب می شد.

او با بیان اینکه کمک به مدرسه در مدارس هیچ قاعده و اصولی ندارد، می گوید: مدرسه برای ثبت نام مبلغی در حدود 15 تا 20 هزار تومان را جهت تشکیل پرونده از والدین دریافت می کند که این مبلغ کلان و سنگینی برای نارضایتی والدین نیست. با این حال با توجه به اینکه هر ساله آموزش و پرورش دریافت وجه از والدین در هنگام ثبت نام دانش آموزان را ممنوع اعلام می کند اما همچنان چنین مواردی دیده می شود.

این والد دانش آموز می گوید: مدرسه به طور رسمی از والدین درخواست وجه نقد نمی کند اما در حین ثبت نام به تمامی والدین می گوید که چه مبلغی را به عنوان کمک به مدرسه در پرونده قید کنم؟ و به نوعی والدین را در عمل انجام شده قرار می دهد.

او با بیان اینکه در آخر مبلغ کمک به مدرسه به صورت تواقفی بین والدین و مدرسه تعیین می شود، می گوید: زمانی که برای ثبت نام فرزندم به مدرسه مراجعه کردم برخی از والدین از 500 تا 2 میلیون تومان مجبور به پرداخت کمک هزینه به مدرسه شدند. البته والدین بخشی از مبلغ را در ابتدای ثبت نام پرداخت کردند و قرار شد تا مبلغ باقی مانده در طول سال تحصیلی پرداخت شود.

بدون کمک به مدرسه از کارنامه خبری نیست

این والد دانش آموز در ادامه به این مورد اشاره می کند که مدرسه برای ترغیب والدین به پرداخت کمک هزینه برگه ای را به آنها نشان می‌دهد که شامل اسامی دانش آموزانی است که تا پایان سال تحصیلی کمک هزینه به مدرسه پرداخت نکرده اند و بدون پرداخت این هزینه نمی توانند کارنامه خود را دریافت کنند. او ادامه می‌دهد: مدرسه با نمایش این برگه والدین را تهدید کرد که در صورت عدم پرداخت کمک هزینه به مدرسه دانش آموزان با مشکل روبرو خواهند شد.

ما حاضریم پول بپردازیم

ماجرای پرداخت پول به مدارس گرچه سال های سال است که موج شکایت‌های والدین دانش آموزان را روانه آموزش و پرورش کرده است اما با این حال آموزش و پرورش نتوانسته فکری اساسی به حال این چالش بزرگ خود کند. اجبار مدارس برای پرداخت کمک به مدرسه حالا والدین خسته از این کش و قوس‌ها را بر آن داشته تا به پرداخت مبلغ معینی به عنوان کمک هزینه به مدارس رضایت دهند. یکی دیگر از والدین دانش آموزان مدرسه شهدای صادقیه در گفت و گو با ایسکانیوز می گوید: والدینی که فرزندان خود را به مدارس دولتی می فرستند توان پرداخت هزینه های بالا را ندارند با این حال ما در مدارس دولتی ملزم به پرداخت هزینه می شویم. با این تفاسیر حاضریم تا برای کاهش تنش میان والدین و مدرسه مبلغ مشخصی را که آموزش و پرورش برای کمک هزینه تعیین می کند، بپردازیم.

دریافت هرگونه وجه نقد ممنوع است

براساس اعلام رئیس ستاد پروژه مهر آموزش‌وپرورش، ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی بدون برگزاری آزمون،‌ مصاحبه و شرط معدل و صرفاً براساس محدوده جغرافیایی انجام می‌شود. دریافت هرگونه وجه و اخذ تعهد مالی به استثنای وجوه مربوط به سنجش سلامت، بیمه، استعلام از ثبت احوال و کتب درسی، هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است. مدیران مدارس غیردولتی، شاهد، استعدادهای درخشان و آموزش از راه دور که برابر مقررات مربوطه مجاز به دریافت وجه تحت عناوین خاص در هنگام ثبت‌نام هستند، میزان آن را همراه با فهرست تمام فعالیت‌ها در تابلوی اعلانات مدرسه در معرض دید خانواده‌‌ها قرار دهند. دریافت هرگونه وجه نقد، چک حامل و چک پول در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ممنوع است و ضروری است که وجوه دریافتی به حساب مدرسه واریز شود.

کاسبی بنگاه ها در بازار سیاه ثبت نام مدارس

شاید شما هم عنوان دانش آموزان خارج از محدوده را شنیده باشید. ثبت نام دانش آموزان خارج از محدوده یکی دیگر از معضلات آموزش و پرورش و همچنین والدین در زمان آغاز ثبت نام دانش آموزان است. معضلی که در این میان هم آموزش و پرورش و هم والدین را با دردسر مواجه می کند و پول خوبی را هم به جیب بنگاه دارها می ریزد. یکی از والدین دانش آموزان این مدرسه می گوید: برای اینکه فرزندم را در این مدرسه ثبت نام کنم اجاره نامه ای تقلبی را تنظیم کردم. برای دریافت این اجاره نامه و دریافت کد رهگیری مبلغ 200 تومان به بنگاه پرداخت کردم تا فرزندم در مدرسه ای خوب درس بخواند.

به پرونده مدرسه رسیدگی خواهد شد

رحیم میرشاهولد، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در رابطه با دریافت وجه نقد از والدین مدارس برای ثبت نام مدارس می گوید: به وضعیت این مدرسه رسیدگی خواهد شد. او ادامه می دهد: بر طبق قانون مدیران مدارس در حین ثبت نام دانش آموزان باید براساس دستور العمل ثبت نام عمل کنند و در صورتی که اولیای دانش آموزان عملکردی خلاف آن را از سوی مدارس دولتی مشاهده کنند می توانند در سامانه آموزش و پرورش از آن مدرسه شکایت کنند.

میرشاهولد می افزاید: با وجود تدابیر و قوانینی که آموزش و پرورش در این رابطه تدوین کرده اما نظیر این تخلفات باز هم رخ می دهد. او در ادامه می گوید: سامانه رسیدگی به شکایات در پرتال وزارت آموزش و پرورش جا نمایی شده است و والدین می توانند در آن شکایت خود را ثبت کنند و کد رهگیری آن را دریافت کنند. آموزش و پرورش منطقه موظف است که ظرف مدت 2 هفته به این شکایت رسیدگی کند و اگر رسیدگی به شکایت در این مدت انجام نشود به صورت خودکار این شکایت به استان ارسال خواهد شد و این یک نمره منفی برای منطقه تلقی خواهد شد.

20104

کد خبر: 650955

وب گردی

وب گردی