مقاله پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات یکی از برجسته‌ترین مجلات دنیا معرفی شد

مقاله دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی معماری کامپیوتر واحد علوم و تحقیقات در مجله معتبر IEEE Transactions on computers که از معتبرترین مراجع علمی شناخته شده در دنیا است به عنوان مقاله برجسته ماه ژوئن انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حسام‌الدین شعبانی پژوهشگر و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی معماری کامپیوتر در باره طرح تحقیقاتی خود با عنوان «طراحی سوییچ آگاه از اتلاف و الگوریتم تشخیص عدم بن‌بست برای شبکه‌های ارتباطی نوری در مقیاس درون تراشه» گفت: «امروزه داشتن پردازنده‌های قدرتمند به منظور انجام محاسبات پیچیده، به یک نیاز حیاتی برای کاربردهای گوناگون روزمره نظیر ایجاد اپلیکیشن­‌های جدید در تبلت‌­ها و تلفن‌­های هوشمند و ... تبدیل شده است. از این رو شاهد افزایش تعداد هسته‌های پردازشی موازی در تراشه‌­های امروزی هستیم. این افزایش تعداد هسته­‌ها می­‌تواند ارتباطات الکتریکی جاری را با چالش­‌های جدی در کارایی سیستم نظیر توان مصرفی و پهنای باند ارتباطی و ... روبرو کند.»

او با بیان اینکه با پیشرفت‌های اخیر تحقیقاتی در زمینه تکنولوژی‌­های نانو سیلیکون نوری، بستری مناسب برای بکارگیری از ارتباطات نوری به‌عنوان کاندیدایی مطلوب برای مواجهه با این چالش­ها فراهم شده است، ادامه داد: «سوییچ­ها از اجزای مهم در طراحی شبکه­‌های ارتباطی نوری هستند. در این مقاله سوییچ نوری عاری از بن بست «Helix-h»به منظور بهبود در پارامترهای لایه فیزیکی و کارایی شبکه ارائه شده است. با استفاده از محیط شبیه­سازی ارائه شده از سوی تیم تحقیقاتی Lightwave دانشگاه کلمبیا ایالت متحده، بر روی Helix-h مطالعات موردی کاربردی و ارزیابی با ابزارهای محک‌زنی ترافیکی انجام داده­‌ایم.»

به گفته شعبانی، بر اساس نتایج به دست آمده شاهد کاهش چشمگیر اتلاف در شبکه‌­های نوری خواهیم بود که موجب بهبود در چگالی پهنای باند و مقیاس­‌پذیری شبکه­‌های با تعداد هسته‌­های پردازشی زیاد می­‌شود. همچنین شاهد بهبود چشمگیر در پارامترهای کارایی سیستم نظیر پهنای باند، راندمان انتقال و تاخیر در همبندی­‌های ارتباطی نوری پرکاربرد هستیم.»

دانش‌آموخته واحد علوم و تحقیقات گفت: «دیگر نوآوری صورت گرفته در این مقاله ارائه الگوریتمی جامع با بکارگیری از تئوری گراف‌­ها، به‌منظور تشخیص بن بست در سوییچ­های نوری است. بطوریکه تشخیص بن بست را در طراحی سوییچ ها ساده تر کرده و همچنین قابلیت ارزیابی برای سوییچ‌های نوری با هر تعداد پورت را ایجاد می‌­کند.»

بر اساس این گزارش مجله IEEE Transactions on computers از قدیمی ترین مجلات ISI زیر مجموعه IEEE Transactions است. همچنین این مجله زیر نظر Computer Society IEEE بوده که قدمت 70 ساله دارد و از بدو راه اندازی (در سال 1952) همواره در برخی زمینه­‌های کامپیوتری نظیر علوم کامپیوتر جزو مراجع اول مورد استناد در دانشگاه­‌های معتبر دنیا به شمار می­‌رود. براساس رده بندی سایت Scimago در طول سال‌های اخیر در اکثر زمینه­‌های کامپیوتری، جایگاه این مجله در سطح Q1 (بالاترین سطح) در نظر گرفته شده است.»

پی دی اف این مقاله به مدت یک‌ماه بصورت رایگان قابل دریافت است. علاوه بر این ویدیویی به زبان انگلیسی از سوی شعبانی و همچنین ویدیویی به زبان چینی از سوی دکتر Liu تهیه شده که هر دو به شرح مختصری از این مقاله پرداخته اند. تمامی این­ موارد بر روی صفحه اول سایت مجله به آدرس www.computer.org/web/tc قابل دسترس است.

از زمان انتخاب مقالات برجسته در دوره مدیریت جدید این مجله، این مقاله اولین مقاله از دانشگاه‌­های داخل کشور بوده که به‌عنوان مقاله برجسته ماه انتخاب می‌­شود­.

20104

کد خبر: 651035

وب گردی

وب گردی