مشاور استاندار و مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: در مسئله عدالت جنسیتی، صرفاً رفع و منع خشونت علیه زنان مطرح نیست بلکه مقدار و میزان اثرگذاری نقش مشارکت زنان در اقتصاد مقاومتی مورد بحث است.

به گزارش ایسکا نیوز از مشهد فرشته سلجوقی، در نشست نقش کار آفرینی زنان در اقتصاد مقاومتی با اشاره به برنامه ششم توسعه، گفت: رویکرد برنامه ششم توسعه به حوزه زنان، عدالت جنسیتی است و بحثی فراتر از مساوات وبرابری را دنبال می کند. همانطور که از کلمه عدالت، برداشت می شود، در عدالت هرچیزی در جای خودش قرار می گیرد نه اینکه موضوعی جایگزین موضوع دیگری شود و زنان نیز فقط به دنبال اعاده جایگاه خود هستند نه تصاحب جایگاه مردان.

رویکرد برنامه ششم توسعه به حوزه زنان، عدالت جنسیتی است


مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، ادامه داد: اکنون در مسئله عدالت جنسیتی، صرفاً رفع و منع خشونت علیه زنان مطرح نیست بلکه مقدار و میزان اثرگذاری نقش مشارکت زنان در اقتصاد مقاومتی مورد بحث است.

وی افزود: در کشور ما، عدالت جنسیتی با اشتغال گره خورده است و در حال حاضر اشتغال، انتخاب زنان ما نیست و اجبار آنهاست. زنان مجبورند در شرایط خاص جامعه از جمله سرپرست خانواده بودن یا مشارکت در تأمین منابع مالی با شریک زندگی، به کار مشغول شوند.

وی با تأکید بر بیانات معمار انقلاب در حوزه زنان، گفت: فرمایشات امام خمینی در حوزه زنان هیچگاه محدود کننده نبوده ولی در عمل، عده ای اعمال سلیقه کرده و تعبیرهای خود را جایگزین کرده اند. ایشان سعادت و شقاوت جامعه را بسته به حضور زنان دانسته و با جمله قرآن و زنان، هردو انسان سازند، به تکریم مقام زنان پرداختند.

سلجوقی، تحقق اقتصاد مقاومتی را نیز در گرو حضور جدی زنان در این حوزه دانست و افزود: بر اساس این باور که آموزش زنان در یک جامعه به واسطه انسان سازی و تربیت افراد، بسیار با اهمیت تر از آموزش مردان یک جامعه است، نقش زنان در تحقق مولفه های اقتصاد مقاومتی نیز با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

خانمها ؛ تحلیلگر و اثرگذار در مجامع و تشکل های مختلف استان

همچنین نسرین یوسفی عارفی، رییس کانون زنان بازرگان با بیان اینکه کانون به دنبال افزایش همگرایی در حوزه تشکل های مرتبط با بانوان در استان است، اظهار داشت: با قرارگرفتن بانوان استان در زیر چتری واحد، توانمندسازی، هم افزایی، تقویت جایگاه، توسعه و پیشرفت عملکرد آنان در حوزه های مختلف صنعت، تجارت، تولید و صنایع دستی ایجاد خواهد شد.

یوسفی عارفی با اشاره به نقش کانون زنان در توانمندسازی بانوان در حوزه های اقتصادی، افزود: گاهی بانوان ما به دلیل عدم آگاهی نمی توانند از تمام ظرفیت های موجود برای کسب و کار خود مطلع شوند و ما سعی کردیم از طریق شبکه های مجازی تمامی مصوبات استان در حوزه اقتصاد و تجارت را اطلاع رسانی کرده و با برگزاری همایش های مختلف به مسئله آموزش نیروی انسانی کارآمد بپردازیم.

وی همچنین برقراری ارتباط با تمامی ارگانهای دولتی و تشکل های مختلف اقتصادی در سطح استان را از دیگر فعالیت های کانون در راستای رشد و تعالی بانوان استان دانست و گفت: در همین مسیر، کانون زنان بازرگان عضو رسمی کارگروه زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی شد و ما معتقدیم خانمها نقش تحلیلگر و اثرگذار در مجامع و تشکل های مختلف استان دارند و محصول این باور نیز، حضور یک خانم در هیأت رییسه اتاق بازرگانی و به دنبال آن در کمیسیون های مختلف اتاق بود که در سال گذشته با تلاش کانون، محقق شد و پیش از این بانوان اقتصادی در هیأت نمایندگان نیز کاندیدا نمی شدند.

رییس کانون زنان بازرگان با بیان این مطلب که در سال 95 به دنبال راهکاری معین برای افزایش توانمندیهای بانوان استان هستیم، اظهار کرد: نبود شناخت کافی نسبت به مدل های کسب وکار، باعث می شود تا به درستی در نقشی که برای آن هدفگذاری کرده ایم، قرار نگیریم.

کانون زنان بازرگان، تنها NGO ایرانی عضو شورای جهانی صنایع دستی

مریم اسلامی نایب رییس کانون نیز درخصوص مدل های موفق کسب و کار، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، اهمیت مدل های کسب و کار خوشه ای بر کسی پوشیده نیست و همه ما باید به سمتی حرکت کنیم که در کنار انجام فعالیت و حرفه تخصصی خود، در مجموع به صورت خوشه ای از یک کسب و کار بزرگتر عمل کرده و با دراختیار قراردادن تجارب خود، به هم افزایی دست یابیم.

اسلامی اظهار کرد: با توجه به پیشتاز بودن بانوان استان خراسان در ارائه طرح های موفق مدل کسب وکار، اخیرا در مسئله گردشگری نیز، طرح خوشه ای در صنایع دستی توسط یکی از اعضاء کانون ارائه شد که شبکه سازی و تجارت بین المللی صنایع دستی را دربر خواهد داشت.

نایب رییس کانون زنان بازرگان، در ادامه گفت: در همین راستا و در جهت ایجاد زیرساختهای لازم، در سفری که ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به مشهد داشتند، به رایزنی با آنان پرداخته و کانون به عنوان اولین NGO ایرانی به عضویت این شورا درآمد.

در انتهای جلسه یوسفی از کلیه تشکلهای تخصصی بانوان خواست، نظرات و طرح های خود را در حوزه نقش کارآفرینی زنان در اقتصاد مقاومتی به دبیر خانه کانون جهت جمع بندی و تعیین هدف ارایه نمایند تا در نشست بعدی مورد بحث و بررسی قرارگیرد.

کد خبر: 651039

وب گردی

وب گردی