تهران-ایسکانیوز: سومین نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری عصر امروز (شنبه) همزمان با آخرین روز هفته دولت آغاز شد.
این نشست خبری هم اکنون در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری و همزمان با آغاز دومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید در حال برگزاری است.

در این نشست روحانی به ارائه گزارشی از عملکرد دولت یازدهم خواهد پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهد. این نشست با فاصله کمتر از سه ماه با نشست قبلی برگزار شده است.

حسن روحانی در ابتدای این نشست گفت: ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و امام هشتم ، هفته دولت و سالروز شهادت شهید رجایی و باهنر و سایر دولتمردان شهید را در این هفته و به خصوص این روز گرامی میداریم. دولت در سالی که گذشت در زمینه های مختلف قدم هایی در مقاطع مختلف برداشت.

روحانی در ادامه نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی، در زمینه درآمد و وضعیت خزانه و منابع مالی دولت گفت:سال گذشته بودجه 150هزار میلیارد تومانی را تقدیم مجلس کردیم و مجلس آن را به 171 هزار میلیارد رساند.تا پایان سال بعید است که بر مبنای بودجه مصوب بتوانیم همه آمار و ارقام را محقق کنیم اما همه تلاش ما بر این است که بودجه عمرانی را محقق کنیم.

رئیس جمهور افزود: در 5 ماه اول امسال رقم بودجه عمرانی نسبت به پارسال 2/3 برابر است. اما بودجه استانی در این 5 ماه 13 برابر بودجه سال گذشته است بنابر این تحرک خوب دولت در بودجه استانی داشته و در کل وضعیت ما از سال گذشته بهتر است.

وی گفت: در زمینه مسائل اقتصادی نکات فراوانی وجود دارد که اگر در سوالات مطرح شد من به آن پاسخ می دهم. وضعیت آب لوله کشی ها ، زه کشی ها و مهار آب، بهره وری درست در زمینه آب کشاورزی دولت اقدامات خوبی داشته و در سال گذشته 10میلیارد دلار در این زمینه اختصاص داده ایم .

روحانی گفت: تحول خوبی در زمینه آب در کشور ایجاد می شود ،چرا که یکی از مشکلات ما آب است. باید دو کار مهم انجام شود ،اول مهار آبهای مرزی و بهره وری بیشتر در آب کشاورزی است.

رئیس جمهور افزود: دولت در این زمینه در استانهای غربی کشور، سیستان و بلوچستان و خوزستان طرح های مفصلی در دست دارد. مبنای ما در سفر های استانی بر این است که پروژه هایی که اعلام می شود در امسال یا نیمه اول سال آینده به بهره برداری برسد و طرح هایی که اعلام می شود در دولت یازدهم اجرایی شود.

وی با اشاره به بحث انرژی گفت:تلاش زیادی شده است و ما هنوز در شرایط تحریم هستیم. آن مقدار که جزو برنامه ریزی ما بوده اجرایی و عملیاتی شده است. ظرفیت تولید نفت و گاز افزایش داشته و امسال 100 میلیارد متر مکعب به تولید گاز افزوده می شود.

روحانی گفت: در زمینه کشاورزی وضعیت کشور از سال گذشته بهتر است.در تولید گندم امسال بالای هفت میلیون تن گندم خریداری کردیم که نسبت به پارسال متفاوت است. بقیه محصولات نیز خوب بوده و برنامه جهاد کشاورزی این است که تا 4 سال آینده وضعیت کشاورزی کشور متحول خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در بخش محیط زیست افزود: در شهر های بزرگ وضعیت هوا بهتر شده است. همه مشکل حل نشده، اما وضعیت بهتر شده است. در شهرهایی که بنزین یورو 4 توزیع می شود وضعیت بهتر شده است اما هنوز مشکلات زیادی داریم که در حال بررسی است . برخی از این اقدامات برنامه طولانی نیاز دارد و در برخی موارد نیاز به کمک کشور های همسایه داریم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه در بخش سلامت دولت کار بزرگی را شروع کرده که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است گفت: امیدواریم این راه را ادامه دهیم تا سختی مردم را در زمینه درمان کاهش دهیم. امروز کسی که در بیمارستان های شهر بستری می شود زیر 10 درصد و در روستا زیر 5درصد هزینه را پرداخت می کند.

او در ادامه افزود: در زمینه مسائل داخلی و سیاسی همه تلاش ما این است به آنهایی که زیستشان در شکاف ها است، بفهمانیم این شکاف ها رو به پایان خواهد بود و آشتی را افزایش خواهیم داد. ملت واحد و امت واحد باشیم، بدون وحدت و هماهنگی در کشور عبور از این پیچ تاریخی که رهبری اشاره کرده لازم است ناممکن خواهد بود. البته احزاب و جناح ها فعالیت خودشان را انجام می دهند. به گفته رهبری نباید جامعه دو قطبی شود. همه در چارچوب قانون اساسی کار کنند و شاهد انسجام باشیم. دولت مصمم است شکاف بین اقوام را بردارد. بعضی ها ممکن است به دلایلی خوشحال نباشد، اما ما این کار را ضروری می دانیم . تمام ادیان و مذاهب و اقوام همه زیر چتر یک قانون کار را پیش خواهیم برد و در مسائل اجرایی تصمیم گیری با دولت است.

وی همچنین گفت: در چارچوب وعده هایی که دولت به مردم داده از هیچ یک از وعده ها عقب نشینی نخواهیم کرد و اگر جایی ما را مجبور کنند که راه را تغییر دهیم پیش از گردش به چپ و راست به مردم خبر می دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم ما آنطور که من می فهمم خواهان اعتدال هستند. نه آنها که به بنده رای دادند، نه جامعه ما. جامعه ما از افراط گریزان است و خیر و رحمت و سعادت در مسیر عدل و اعتدال است. همان مسیری که سیره پیامبر بوده است.

رئیس جمهوری افزود: در زمینه مسائل فرهنگی ما معتقد هستیم که پرچم فرهنگ جامعه ما باید بر دوش صاحبان فرهنگ باشد. آنها به خوبی این کار را انجام خواهند داد و دولت هم کمک می کند. معیار ما قانون است و هیچ گروهی حق ندارد در زمینه فرهنگ کار خود سر انجام دهد.

وی همچنین ادامه داد: مبنای ما در سیاست خارجی این است که چهره واقعی ایران به جهان معرفی شود. اسلام رحمانی برای جهان تبیین شود، مردم ایران اهل ادب ، اخلاق و فرهنگ هستند و می خواهند با ملت های دیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند. زیرا در دویست سال گذشته ایران تجاوز نداشته و دفاع کرده می خواهیم با کشورهای منطقه و همسایه رابطه خوبی داشته باشیم.

وی در پاسخ به اولین سوال در نشست خبری خود  مبنی بر اینکه "در اظهارات خود عنوان کردید که مهار تورم یکی از دستاورد های دولت بوده است، تحلیل برخی از تحلیل گران اقتصادی نشان می دهد اگر هدف گذاری توم بالاتر از 15درصد در نظر گرفته شود روند نزولی آن بر روند صعودی تبدیل می شود، به همین دلیل رسیدن به تورم تک رقمی را دچار مشکل می کند، آیا در هفته های آینده نرخ تورم کاهش می یابد؟ " گفت: بله. برخی از اقتصاد دانان همین نظر را دارند و می گویند برای اینکه مهار تورم مداومت داشته باشد، مشکلاتی وجود دارد. تلاش ما بر این است که تورم را کنترل کنیم و به نقطه ای برسیم که تا سال 95 آن را کاهش دهیم و به تورم تک رقمی برسیم.

روحانی ادامه داد: من نگفتم پایان امسال تورم 20 درصد خواهد بود، گفتم تورم زیر 20 درصد است. البته رقم نهایی را چند ماه دیگر اعلام می کنیم که پیش بینی ما تا اسفند چه مقدار است. نه اینکه دولت در این باره برنامه ای ندارد اما برای اینکه این رقم را دقیق تر اعلام کنیم چند ماه دیگر وقت لازم داریم که بررسی ها کامل شود. پیش از این درباره کاهش تورم در سال 92 توضیح داده بودیم و در سال گذشته به پیش بینی دولت رسیدیم امسال برنامه برای کاهش تورم تا 25 درصد است که با توجه به مشکلات، تورم را به زیر 20 درصد خواهیم رساند. دولت در این مسیر دو هدف را دنبال خواهد کرد. اول اینکه می خواهیم مهار تورم را ادامه دهیم . دوم اینکه تورم امسال چه مقدار باشد که با اهداف دولت سازکار باشد.

روحانی در پاسخ به سوال المنار (شبکه تلویزیونی لبنان) مبنی بر اینکه "سال گذشته رئیس جمهور ایران به ائتلاف بین المللی علیه تروریسم اشاره کردند، اوباما هم چندی پیش دعوت به چنین ائتلافی کرد که در این ائتلاف سوریه و ایران جدا شدند و شما چندین بار پیشنهاد تشکیل این ائتلاف را در منطقه مطرح کردید، در این خصوص تصمیم شما چیست و آیا در مراسم حج شرکت خواهید کرد"، گفت: همانطور که سال گذشته در مجمع عمومی اعلام کردم مبنای ما این است که همه کشورهای جهان علیه خشونت و افراطی گری دست به دست هم دهند که جهانی داشته باشیم عاری از خشونت و افراطی گری.

وی ادامه داد: در همان سخنرانی پیش بینی کردم اگر دنیا در این زمینه اقدامات جدی نکند گرفتار خشونت و تروریسم خواهد شد که نه تنها خاورمیانه که بسیاری کشورهای دیگر را درگیر کند. تروریست ها و افراطی ها و رژیم صهیونیستی در سراسر منطقه متاسفانه به ترور و خشونت و دامن می زنند. چگونه باید با ترور مبارزه کرد. باید کشورهایی که ادعا می کنند در ادعای خود جدی باشند. همین گروه های تروریستی که در سال گذشته در سوریه بودند امروز در عراق جنایت می کنند از نظر ما جنایت جنایت است. در حالی که تروریسم مسئله جهانی است هر انسان بی گناهی در دنیا کشته شود مثل اینکه بشریت ذبح شده است. بنابراین تصمیم ما مبارزه با تروریسم است . ما برای مبارزه با تروریسم در منطقه نیاز به همکاری کشورهای منطقه داریم. تصمیمی برای زیارت حج ندارم گرچه مشتاقم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال شبکه خبر مبنی بر اینکه "روز گذشته آمریکا تعدای از افراد و شرکت ها و نفت کش را در لیست تحریم ها قرار داد و شما امروز این اقدامات را تجاوز عنوان کردید بیشتر در این باره توضیح می دهید"، افزود: آنچه من گفتم این است که تحریم غیر قانونی تجاوز به حقوق ملت ایران است و ما باید با تمام توان در مقابل آن ایستادگی کنیم.آنها دلیلشان این است که ما تحریم را دور زده ایم. البته که ما تحریم را دور می‌زنیم و با افتخار اینکار را می کنیم. ما تحریم را غیر قانونی می دانیم و حتی بخشی از تحریم ها را بر علیه بشریت می دانیم . ما در مقابل هر گونه تحریم ایستادگی می کنیم .آنها می دانند که ما دست روی دست نمی گذاریم. اقدام آمریکا زشت و با روح توافقات سازگار نیست.در حالی که ما در حال مذاکره برای توافق نهایی هستیم این گونه رفتار با سیاست های حل مشکلات جهانی سازکار نیست. خوب بود آمریکا با رفتار خود زمینه اعتماد سازی را فراهم می کرد که اعتماد درست شود اما آنها رفتارشان به گونه ای است که بی اعتمادی را بیشتر می کند.

روحانی در پاسخ به سوال کیهان مبنی بر اینکه "دولت با توجه به تاکید رهبری در برخورد با جریان فتنه چگونه عمل خواهد کرد"، گفت: همه نکات که رهبری فرمودند دولت برنامه ریزی اجرایی و عملیاتی خواهد کرد. مسائلی که مربوط سال گذشته است ما درچارچوب قانون عمل خواهیم کرد. دادگاه فردی را برای استفاده از حقوق اجتماعی محکوم کرده است ولی اینکه آقایی در عکسی بوده در چه تاریخی رفته چه شعاری بدهد مبنای رفتار ما نیست.  محرومیت از حقوق اجتماعی حکم دادگاه می خواهد هرکه بگوید این آقا کجا بوده و کجا می خواسته باشد معیار برای ما ندارد معیار ما قانون است.

در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه دولت در برابر مخالفت ها با افزایش سرعت اینترنت و تاکید مقام معظم رهبری بر پیشرفت علمی چه برنامه ای دارد نیز عنوان کرد: مسئله پیشرفت علم از اهداف مهم در کشور است. رهبری بر این مسئله تاکید دارند دولت هم تلاش دارد که پیشرفت علمی بیش از گذشته باشد. آمار شرکت های دانش بنیان و پارک های علمی که فعال هستند افزایش یافته است.  ما پیشرفتمان قابل ملاحظه بوده و رتبه ما از 17 به 15 رسیده و افزایش یافته است.

وی افزود: دولت پیشرفت خوبی داشته و یکی از راه های پیشرفت علمی اینترنت پرسرعت است. گاهی وقت ها آدم پای اینترنت خوابش می برد. افزایش پهنای باند از تصمیمات دولت است و در شورای عالی مجازی تصمیماتش اتخاذ می شود. یکی از تصمیمات دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است. دولت اینکار را خواهد کرد و شما سرعت زیادی شاهد خواهید بود بنابراین تصمیم دولت بر ادامه این روند خواهد بود.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سفر اخیر امیر عبداللهیان به عربستان گسترش ارتباط با ریاض چقدر جدی است؟ شروط ایران برای گسترش این رابطه چه بوده است؟ توضیح داد: رابطه خوب با همه همسایگان از جمله با عربستان در دستور کار هست. اختلاف نظر بین ایران و عربستان نسبت به روابط دوجانبه نیست. نسبت به منطقه است و فکر می کنیم راه حل رفع اختلاف نظر مذاکره ،حرف زدن و راه حل پیدا کردن است ، نه فاصله گرفتن. ما همیشه اماده بودیم برای مذاکره با عربستان. اسرائیل و تروریست ها در غزه عراق و سوریه شکست خوردند. اوضاع افغانستان و پاکستان مساعد نیست. ما آمادگی داریم با عربستان حرف بزنیم و به تفاهم کامل برسیم. البته اختلاف وجود دارد و ممکن است همه اختلافات حل نشود. اما معنایش این نیست که در مورد کشوری که با آن همسایگی داریم در مورد همه مسائل منطقه ای اشتراک نظر داشته باشیم. مثلا ما رابطه نزدیک و رابطه خوبی با ترکیه داریم اما ممکن است در مورد رابطه با سوریه با یک دیگر موضع مشترک نداشته باشیم.

رئیس جمهور درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات و زیاده خواهی آمریکا در این باره ،گفت: فکر می کنم در جمع 1+5 تنها کشوری که درباره حسن نیتش خیلی تردید وجود دارد آمریکایی ها هستند. باقی کشور ها در این زمینه رفتاری نشان نمی دهند که فکر کنیم، می خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد.

وی گفت: آنچه ما حس می کنیم این است که همه کشورها میخواهند اقدامات به نتیجه برسد.راه تحریم اشتباه و غلط و به ضرر همه بود .به نوعی راه باخت- باخت بود و ما امروز به دنبال راه برد- برد هستیم. مذاکرات سخت است و چندین مساله پیچیده وجود دارد که باید درباره آن مذارکره شود.

وی با اشاره به آغاز مذارکرات جدید در هفته آینده گفت: تحریم هایی که دیروز صورت گفته است ، درست نبود اما به اصل مذاکرات لطمه نمی زند.در مذاکره یکی از پایه ها اعتماد است که این گونه کارها به مسیر اعتماد لطمه می زند.

روحانی گفت: ما مذاکرات را با 1+5 ادامه می دهیم و امیدواریم که به توافق برسیم .اگر توافق صورت نگرفت، شرایط به یک سال گذشته باز نمی گردد. اگر به توافق نرسیم به این معنی نیست که سازمان تحریم باقی می ماند بلکه تحریم باقی نخواهد ماند. مسیر تغییر کرده و ما برای شکستن تحریم ها اقدام می کنیم . ما در مذاکرات مصمم هستیم امیدواریم که به نتیجه برسد.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همه معتقد هستند ایران دارای لابی قوی در منطقه است که نقش مهمی در منطقه دارد.برخی نیز به دنبال اختلاف بین سنی و شیعه هستند چه کمکی برای رفع این مشکل  و مبارزه با تروریسم،می توان انجام داد گفت: ما اساسا برای کمک به مبارزه با تروریسم اقدام می کنیم و آماده کمک برای مبارزه با تروریسم هستیم. آمریکایی ها اراده جدی در این باره ندارند. مطالعه کنید که این گروه های تروریستی از کجا ایجاد شده اند. این گروه ها در سوریه سه سال مردم را کشتند وآمریکایی ها حرف نزدند. اما الان وارد عمل شدند و عنوان می کنند که می خواهیم از سفارت خانه ها و کنسولگری های خودمان دفاع کنیم. این مبارزه با تروریسم نیست.آمریکایی ها باید از این لحن بیان شرمنده باشند. همه دنیا باید در مقابل این پدیده بایستد. ما از کشور هایی که در این باره اقدام می کنند حمایت می کنیم اما برنامه ای برای همکاری با آمریکایی ها نداریم.

رئیس جمهور در خصوص نگرانی اصحاب رسانه از چگونگی راه اندازی انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: لایحه ای در مورد انجمن صنفی روزنامه نگاران در حال تنظیم است که به مجلس تقدیم خواهد شد. نگران نباشید. قول هایی که دادیم فراموش نکرده ایم.

وی همچنین در خصوص اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل توضیح داد: علاوه بر اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل من به اجلاس محیط زیست هم دعوت شده ام. اگر این سفر را نروم وزیر خارجه آن را بر عهده خواهد گرفت.

روحانی ادامه داد: هنوز تصمیم در اینباره نگرفته ام. وزرای خارجه دیداری قبل از این اجلاس خواهند داشت و حتی مذاکرات کارشناسی انجام خواهد شد در حاشیه این اجلاس و البته امیدواریم بتوانیم از این فرصت در فضای بین المللی بتوانیم استفاده کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه "نظرسنجی ها نشان می دهد بحث بیکاری مشکل اصلی کشور است امکانش هست که مشخص تر بفرمایید که سیاست های دولت در بخش اشتغال چیست؟گ توضیح داد: مشکل اقتصادی و اجتماعی ما بیکاری است. اگر بگوییم در کنار رکود اقتصادی مسئله بیکاری که معمولا کنار هم هستند ما دو برنامه داریم برنامه ما شکستن رکود و عبور ار رکود است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: امسال در زمینه ایجاد اشتغال موفق خواهیم بود. انشاالله رشد اقتصادی مثبت خواهد بود. برخی محاسبات می گویند ما از رکود رد شدیم اما من با احتیاط می گویم اگر رد شده باشیم وضعیت اشتغال هم بهتر خواهد شد. وزارت مخابرات به ما وعده داده 30 هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد و ممکن است این 30 هزار 25 هزار یا 35 هزار شود رشد تولید در خودرو ساززی بیش از 80 درصد نسبت به 5ماه سال گذشته است. اشتغال خواهیم داشت اما اینکه رقم چه قدر است می توانم قل بدهم که مسیر در زمینه باز شده است. یکی از مسائل مهم ما اشتغال مخصوصا اشتغال تحصیلکرده است اتفاقا بیکاری در بین تحصیلکرده ها نسبت به بی سوادان بیشتر است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه هرگاه گامی برای بهبود تصویر ایران در جهان بر می دارید عده ای این مساله را تخریب می کنند، چرا عده ای علیه ریاست جمهوری شما ایستاده‌اند گفت: در کشور نظرات مختلفی وجود دارد.نهاد ها و ارگانه ها مسئولیت هایی دارند و می توانند اقداماتی انجام دهند. در کشور ما مجلس شورای اسلامی این حق را دارد که وقتی احساس کند وزیر وظیفه خود را به درستی انجام نداده از وزیر سوال کند. ما از استیضاح وزیر نگرانی نداشته و نداریم به دلیل اینکه استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد. مسیری که دولت انتخاب کرده و همان سفارش هایی که من به آقای فرجی دانا کرده ام درباره آرامش دانشگاه، سوق دادن دانشگاه به سمت کیفیت به جای کمیت و انتصاب افراد بر اساس شایسته سالاری، را وزیر بعدی نیز عملی خواهد کرد. ما به راهمان ادامه می دهیم اینکه استیضاح برای مقابله با دولت باشد را حس نکرده ایم. مجلس سوالاتی داشته که به صورت استیضاح مطرح شده. اکثریت مجلس راضی نشد و ما تسلیم قانون هستیم.

روحانی گفت: ممکن است نظرات در کشور درباره دولت یکسان نباشد کسانی باشند، که از دولت حمایت کنند، کسانی منتقد دولت و کسانی مخالف دولت هستند.این در کشور ما پذیرفته شده است. دولت به مسیر خود ادامه می دهد. آنچه از نظر ما قابل قبول نیست تخریب دولت یا سنگ پیش پای مجریان گذاشتن است. اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را بر تن کند و  عمل تخریب نشان دهد، ما مردم می گوییم که این لباس واقعی نیست. نقد حتی اگر تند باشد مورد پذیرش دولت است. اما تخریب قابل قبول نیست. من درباره مقابله با تخریب قاطع خواهم بود، چرا که تخریب، علیه ملت قدم برداشتن است. اقلیت حق نقد دارد اما حق تخریب ندارد. اگر قصد تخریب داشته باشند، دولت و ملت مقابل آن می ایستد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "از گذشته یکی از عنوان های شما شیخ دیپلمات بود اخیرا فرمودید که اگر لازم باشد شخصا مذاکرات را هدایت می کنم برخی فکر می کنند ممکن است مذاکرات در سطح بالاتر انجام شود این احتمال هست یا خیر؟ برخی تفسیر کردند که این گفته شما نوعی انتقاد از تیم مذاکره کننده است، واکنش شما چیست؟" اظهار داشت: جواب هر دو منفی است تیم مذاکره کننده بسیار خوب است. چه آقای ظریف چه تیم مذاکره کننده افرادی هستند که خیلی خوب با طرف خارجی مذاکره می کنند. خارجی ها اذعان کردند که تیم ایران تیم قوی ای هست. ما در برابر تیم مذاکرات تقدیر می کنیم امروز صبح هم وزارت خارجه جز سه وزارتخانه ای بود از کارمندانش تقدیر شد.

روحانی خاطرنشان کرد: این مذاکرات به سران ارجاع پیدا نمی کند مقصود من این است که مسوول این کار رئیس جمهور است و  دولت مسوول است. من گفتم که همه مسولیت را به عهده می گیرم چه انچه انجام شده چه انچه انجام می گیرد . این قوت قلب برای تیم مذاکره کننده بود و تیم کامل با من هماهنگ است. هر سفری که می روند ما ساعت ها بحث می کنیم. مقصود من حمایت بیشتر از تیم مذاکره کننده هسته ای بود. از رهبری تشکر می کنم که حمایت کردند و فرمودند من همیشه برای تیم مذاکره کننده ایران دعا می کنم. از مذاکرات همه حمایت می کنند کسی در ایران نیست که از مذاکرات حمایت نکند البته برخی ها نقد دارند. من این جمله را گفتم که تیم مذاکره کننده حس نکند که این بار را تنهایی به دوش می کشد.

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری درباره آینده رابطه ترکیه و ایران بعد از انتخبات اخیر این کشور، گفت: من خوشحال هستم که اردوغان در انتخابات با رای خود پیروز شد و به ایشان تلفنی تبریک گفتم. خوشحالم که داوود اغلو مسئولیت نخست وزیری را بر دوش دارد . فکر میکنم در دوران جدید رابطه بهتری با ترکیه خواهیم داشت. در گذشته اقای اردوغان نخست وزیری بود که مسئولیت اجرایی بر دوش وی بود. این اولین بار است که در ترکیه مردم رئیس جمهور را انتخاب می کنند. خیلی مهم است در کشور ، که ملت یک پارچه به یک فرد رای بدهند و آن فرد حمایت یک ملت را پشت خود داشته باشد.

روحانی گفت: این رای جایگاه خاصی را برای فرد مسئول در نظر می گیرد. این اولین بار است که در ترکیه انتخابات رئیس جمهور رخ داده. ما با اقای  اردوغان در زمان نخست وزیری نیز رابطه خوبی داشتیم . فکر می‌کنم روابط توسه پیدا کند.تاکنون نیز توافقات انجام شده بین تهران آنکارا اجرایی شده و فقط یک مورد نهایی نشده است که در صدد اجرایی کردن آن هستیم.

رئیس جمهور افزود: ممکن است ایران و ترکیه اختلاف دیدگاهی درباره سوریه داشته باشیند اما در باقی موارد نظرات نزدیک به یکدیگر داریم. درباره سوریه نظرات ما متفاوت است. ایراد ندارد کشور دوست باشیم و روی یک یا چند مساله اختلاف نظر داشته باشیم که امیدواریم حل و فصل شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار چین مبنی بر نقشه دوم ایران بعد از تحریم های جدید آمریکا و رابطه ایران با چین، گفت: ما همین الان هم در شرایط تحریم هستیم . اما در همین شرایط روابط ما با چین در حال توسعه است و قرارهایی که ما با رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاش شانگهای داشتیم و در سفرآتی نیز خواهیم داشت، نشان می دهد، برنامه ریزی ما برای توسعه رابطه تحقق پیدا کرده و در برخی موارد در حال مذاکره برای تحقق هستیم.

روحانی گفت: ما توافق کردیم که شش گروه کاری تشکیل بدهیم که هر گروه طرح های مربوط به گروه خود را بررسی کند و تا سفر آینده رئیس جمهور چین به ایران این توافقات بررسی خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: اگر با 1+5 به توافق برسیم موضوع تغییر خواهد کرد چرا که کار برای روابط اقتصادی با کشور های دیگر منجله چین راحت تر می شود. اما در شرایط کنونی یکی از کشور هایی که در شرایط تحریم همکاری خوبی با ایران داشته کشور چین بوده که این روابط ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که متن پیش نویس توافق نهایی آماده است اما به گفته آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پرانتزها نیاز به مذاکرات سیاسی دارد، آیا توافق سیاسی با این بد اخلاقی ها شکل می گیرد؟گفت: در دنیای سیاست همه باید تلاش کنیم که به یک نقطه تفاهم برسیم .در توافق گذشته تلاش کردیم و به توافق شش ماهه دست پیدا کردیم که در مذاکرات بعدی تمدید شد.  الان نیز با وجود بد اخلاقی ها تلاش داریم که به توافق برسیم.البته کمی کار سخت تر است چرا که به دنبال توافق نهایی هستیم.اگر طرف ما کشوری بود که می شد به او اعتماد کرد و حسن نیت خود را نشان می داد پیشرفت کار راحت تر بود. ما ناامید نبودیم نیستیم و نخواهیم بود. مذاکرات را با قدرت ادامه می دهیم.سخت هست اما به این معنی نیست که به نتیجه نمی رسیم. نسبت به نتیجه کار بد بین نیستیم ما با امیدوری کار را ادامه می دهیم.

روحانی در خصوص اینکه جایگاه اقتصاد مقاومتی در بسته خروج از رکود چیست توضیح داد: لایحه خروج از رکود بخشی از اجرای اقتصاد مقاومتی است پایه این اقتصاد رشد تولید است. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که به جایگاهی برسد که دیگران نتوانند آن را بلرزانند و آن را در حصر قرار دهند و در روابط با خارج رابطه درست داشته باشد. چون یکی از محرک های تولید صادرات است. توسعه صادرات غیر نفتی یکی از راهکارهای خروج از رکود است. خروج از رکود می تواند یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی باشد.

وی ادامه داد: بگذریم که برخی وزرا سابقه جهاد دارند. از اول در جهاد سازندگی بوده اند یا سوابقشان نهادهای انقلابی است. مگر می شود در شرایط تحریم کسی مدیریت را بپذیرد و غیر جهادی عمل کند؟ همه برای فداکاری آمدند. برخی از وزرا هم با اصرار آمدند و پذیرفتند مدیریت ما باید جهادی باشد.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: در مصاحبه مطبوعاتی وقت کم می آید شاید لازمه این هست که زمان را کوتاه کنیم و هرچه زودتر خدمت رسانه ها برسیم. در یک سال گذشته 14 یا 15 جلسه نشست مطبوعاتی داشتیم، اما در عین حال زمان کوتاه تر داشته باشیم همین فکر میکنم بد نباشد.

رئیس جمهوری افزود: دولت می خواهد با رسانه ها رابطه دوسویه داشته باشد. نیازمند به خبرنگاران عزیز برای اینکه اخبار دولت را و مطالبات مردم را به دولت منتقل کنند. بهترین واسطه باشند بین دولت و مردم. تعالی مادی و معنوی هدف نهایی ما است تحمل بالا ببریم نقد را با گوش شنوا بشنویم دولت خود را نیازمند می داند برای نقد. نقدی که دلسوزانه باشد.

روحانی گفت: دولت یازدهم اولین دولتی است که در آن بعد از انقلاب هر دو جناح حضور پررنگ دارند. انجمن اسلامی یک مقطعی اینطور بود. امیدوارم روابط دولت و رسانه ملی نزدیک تر شود. انشالله رسانه ملی کمک بیشتری کند چون شرایط ما عادی نیست. ما نیازمند به کمک بیشتر همه رسانه ها هستیم. انشالله این کمک ادامه پیدا می کند و ما شاهد همکاری تنگاتنگ خواهیم بود که ما بتوانیم به اهداف ملی مان برسیم.
کد خبر: 65110

وب گردی

وب گردی