فروش داروی گیاهی در عطاری ممنوع است!

مشاور وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از ممنوعیت فروش داروی گیاهی در عطاری ها و آموزش طب سنتی ایرانی به 50 پزشک اتریشی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، محمود خدادوست، در حاشیه برگزاری سمپوزیوم جایگاه طب سنتی در ایران و اتریش به دنبال برگزاری یک دوره آموزشی کوتاه مدت استادان طب سنتی ایرانی برای حدود 50 پزشک اتریشی در اتریش، پزشکان اتریش برای شرکت در کلاس‌های آموزشی عملی در حوزه طب سنتی به ایران آمدند.
او گفت: در راستای تحقق سیاست‌های کلان حوزه سلامت در حوزه طب سنتی و ایرانی طی سه سال اخیر سعی کردیم از تجربیات کشورهای مختلف مثل چین، کره جنوبی، اسپانیا، اتریش و مجارستان استفاده کنیم.
او افزود: این کشورها از ظرفیت‌های طب سنتی در نظام سلامتشان استفاده می‌کنند و خدمات طب سنتی را در سایر خدمات سلامت خود ادغام کرده‌اند.
خدادوست با بیان اینکه مبنای تشخیص و درمان طب سنتی اتریش مزاج و بر اساس کتاب قانون است، گفت: به همین دلیل مسئولان طب سنتی این کشور بسیار علاقه مند بودند که از دانش و تجربیات عملی دانشکده‌های طب سنتی برای پزشکان خود استفاده کنند.
او گفت: به همین منظور تفاهمنامه‌ای بین دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و آکادمی طب سنتی اتریش امضا شد تا از این طریق امکان تبادل تجربیات و تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور ایران و اتریش ایجاد شود.
خدادوست افزود: ارتباط با کشورهای مختلف باعث می‌شود تا طب ایرانی اسلامی در میان سایر کشورها شناخته شود و طب سنتی ایرانی با نام PERSIAN MEDICINE شناخته شود.
او به برگزاری کنفرانس معرفی طب سنتی ایرانی در اتریش اشاره کرد و افزود: در این کنفرانس قرار است 3 نفر از اساتید دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنرانی کنند.

400 دانشجوی طب سنتی در ایران
مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد رشته تخصصی طب سنتی در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور از سال 86، تعداد فارغ التحصیلان دکترای تخصصی طب سنتی در کشور را حدود 100 نفر بیان کرد و افزود: در حال حاضر حدود 400 نفر مشغول تحصیل در این رشته هستند.
خدادوست بر لزوم افزایش تعداد فارغ اتحصیلان رشته طب سنتی تاکید کرد و افزود: لازم است تعداد فارغ التحصیلان این رشته افزایش یابد تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم در حوزه طب سنتی باشیم.
او افزود: به همین منظور تدبیری اندیشیده شد تا پزشکان عمومی علاقه مند به طب سنتی، با گذراندن دوره کوتاه مدت آموزشی از سوی انجمن طب سنتی ایران و کسب حداقل نمره در آزمون این دوره ها، تا حدودی بتوانند خدمات طب سنتی در مطب خود ارائه کنند.
به گفته خدادوست، پزشکانی که متخصص طب سنتی هستند محدوده فعالیتشان در این حوزه وسیع‌تر خواهد بود.

عطاری‌ها حق فروش داروی گیاهی ندارند
مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه نظارت بر عطاری ها بر عهده صنف عطاری و وزارت صنعت، معدن و تجارت است، افزود: بر اساس آیین نامه سازمان غذا و دارو، عطاری ها مجاز به فروش داروهای گیاهی و ترکیبی نیستند و نباید داروهای ترکیبی بی نام و نشان بفروشند.
خدادوست با تاکید بر لزوم توسعه مراکز مجاز عرضه داروهای گیاهی، افزود: مسئولیت ارائه داروهای گیاهی در مراکز فرآورده‌های طبیعی و سنتی با مسئول فنی داروساز یا فارغ التحصیلان داروسازی گیاهی است.
او در ادامه به مقاومت برخی داروسازان با داروخانه های طبیعی و مراکز ارائه دهنده فراورده های طبیعی اشاره کرد و افزود: اگر داروخانه های گیاهی راه‌اندازی شود، یک برخورد ایجابی درست می‌شود و باعث می‌شود عطاری‌ها در صدد ارتقای سطح دانش و بالا بردن کیفیت محصولات خود باشند.
به گفته خدادوست، با این روش دسترسی ایمن و بهتری برای مردم به فرآورده‌های گیاهی ایجاد می شود.
وی از امضای تفاهمنامه‌ای بین دستگاه‌های مسئول با محوریت استانداری، دانشکده طب سنتی، دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و انجمن علمی طب سنتی، اداره اماکن و صنف عطارها خبر داد.
او گفت: در این آیین نامه صنف عطار مکلف شده است یک دوره آموزشی برای عطارها بگذارد و همه عطارها باید این دوره را بگذرانند و هم اکنون در استان البرز به صورت پایلوت این اقدام انجام شده است.
او با بیان اینکه در حال حاضر مراکز ارائه دهنده فرآورده های گیاهی در سلامتکده طب سنتی ایجاد شده است، تاکید کرد: لازم است راه‌اندازی این مراکز تسهیل شود تا بتواند بخش خصوصی سرمایه گذاری کند.
20103

کد خبر: 651146

وب گردی

وب گردی