برآورد آماری مارهای سمی در سال جاری

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به ضرورت برآورد جمعیت خزندگان و دوزیستان در کشور به منظور مدیریت درست گونه‌ها، از برآورد جمعیت و ظرفیت‌سنجی مارهای سمی کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مجید خرازیان مقدم با اشاره به اینکه پایش و سرشماری طی سال‌های اخیر شامل پرندگان و پستانداران شاخص مثل کل و بز، قوچ و میش و آهو بوده است، گفت: سرشماری پستانداران در سال 94 شروع شد و این شمارش در هر منطقه دو بار انجام شد و تلاش داریم که در سال جاری سرشماری پستانداران باید کامل شود.

او با بیان اینکه برآورد جمعیت دوزیستان و خزندگان نیز باید در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گیرد، افزود: در بحث دوزیستان و خزندگان سرشماری معنا ندارد بلکه در مورد این گونه‌ها باید برآورد جمعیت به عنوان یک امر ضروری صورت گیرد زیرا به عنوان مثال بخش خصوصی اعلام می‌کند که قصد دارد قورباغه‌ای را تکثیر و صادر کند اما در شرایطی که سازمان محیط زیست هیچ برآوردی از جمعیت و وضعیت این گونه ندارد چه طور می‌تواند مجوز صادر کند. بنابراین برای مدیریت گونه‌های مختلف باید اطلاعات پایه در مورد آنها وجود داشته باشد.

وجود 263 گونه خزنده و دوزیست در ایران

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود 241 گونه خزنده و 22 گونه دوزیست در کشور افزود: باید گونه‌ها را اولویت‌بندی کرده و به سمت برآورد جمعیت آنها حرکت کنیم، بحث ظرفیت‌سنجی مارهای سمی را در چند استان از جمله استان خراسان رضوی در دستور کار امسال قرار داده‌ایم.

حفاظت 25 میلیون هکتار برعهده تنها 2500 محیط‌بان

خرازیان مقدم همچنین به ضرورت راه‌اندازی سیستم‌های پایش هوشمند در مناطق حفاظت شده تاکید کرد و گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون حفاظت 25 میلیون هکتار منطقه حفاظت‌شده و شکارممنوع برعهده تنها 2500 محیط‌بان است و از آن زمان تا به حال تعداد آنها بیشتر نشده است در این شرایط باید ادوات و تجهیزات جدید داشته باشیم و به سمت پایش هوشمند حرکت کنیم اگر این اقدامات صورت گیرد می‌توانیم داده‌هایی داشته باشیم که با کمک آنها حیات وحش را حفظ کنیم.

20103

کد خبر: 651321

وب گردی

وب گردی