فیلم هایی که در دولت یازدهم بعد از اکران توقیف شدند/پرونده

پنجاه کیلو آلبالو تنها فیلمی است که به عنوان فیلم توقیفی وزارت ارشاد بعد از مدت زیادی اکران می توان از آن نام برد، پیش ازاین هر فیلمی که در دولت حسن روحانی توقیف می شد توسط اعتراض گروه های مختلف نمی توانست به نمایش عمومی درآید و معمولا وزارت ارشاد حمایت خود را از مجوزهایی که برای اکران فیلم ها صادر می کند ابراز داشته است اما 50کیلو آلبالو تنها فیلمی در این دولت است که وزارت ارشاد دستور توقیف آن را داده است.

به گزارش ایسکانیوز، هفته پیش اعلام شد که فیلم «50 کیلو آلبالو» پس از حدود دو ماه اکران توقیف می شود. علی جنتی در این باره گفت: «50 کیلو آلبالو»، فیلمی است که از زیر دست شورای پروانه نمایش در رفته است، برای همین مجوز اکران داده اند.

از این دست اتفاقات در حوزه فرهنگ و هنر ایران هر از چند گاهی می افتد که بیش از همه در موسیقی و سینما نمود پیدا می کند. در زمینه سینما اما اینکه یک فیلم پس از دو ماه اکران از پرده سینماها پایین کشیده شود غیر معمول بود.

علی جنتی درباره این اتفاق می گوید: یک شورای پروانه ساخت داریم که افراد حاضر در آن هم از نظر حرفه ای سینما را می شناسند و هم حساسیت های لازم را دارند، پس از اینکه فیلم ساخته شد به آن پروانه نمایش می دهند، اعضای شورای پروانه نمایش سالیان دراز است که در حوزه سینما کار می کنند. اما فیلم «50 کیلو آلبالو» از زیر دستشان در رفته است.

او دلیل توقیف دیر هنگام «50کیلو آلبالو» را اینگونه بیان کرد: بعد از اکران برخی از اعتراضات را دیدم برای همین فیلم را تماشا کردم چون پیش از آن «50کیلو آلبالو» را ندیده بودم، پس از مشاهده فیلم متوجه شدم که از نظر محتوایی اشکالات فراوانی در نوع روابط ناسالم، نامتعارف و مغایر با ارزش های اسلامی در آن وجود دارد و همچنین آرایش های نامناسب بازیگران آن می تواند الگوی نامناسبی برای جامعه باشد برای همین واکنش نشان دادم و فیلم توقیف شد.

توقیف فیلم های روی پرده سینما اتفاقی نیست که تازگی داشته باشد اما اینکه نمایش یک فیلم پس از دو ماه متوقف شود اتفاقی نادر است.

یک فیلم به دلایل مختلف ممکن است پس از اکران روی پرده توقیف شود. فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، تیر ماه سال گذشته پس از یک روز اکران توقیف شد، «رستاخیز» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در 8 بخش از جمله فیلمنامه و کارگردانی سیمرغ بلورین دریافت کرد. این فیلم پس از آنکه از وزارت ارشاد پروانه نمایش دریافت کرد.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی ضمن انتقاد از این فیلم گفت: آیا قرار است سازمان سینمایی قداست مقدّسات را بشکند؟

آیت الله حسین وحید خراسانی نیز ضمن انتقاد شدید از این فیلم،تهدید کرد که اگر این فیلم پخش شود از هر آنچه گفته شود و پیش آید معذوریم.

در ادامه این انتقادها علی جنتی، گفت: «رستاخیز» از نظر تاریخی مشکلی نداشته و منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است.

آیت الله مرتضی مقتدایی مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم به این فیلم اعتراض کرده و آن را توهین به مقدسات دانسته‌اند.

پس از حاشیه های به وجود آمده برای این فیلم، اواخر تیر ۱۳۹۴ معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد فیلم رستاخیر پس از اعمال نظر مراجع عظام تقلید و انجام اصلاحات مورد نظر آنان بر روی پرده سینماها می رود. محمدحسین نوش آبادی افزود: این وزارتخانه باتوجه به نگرانی های مطرح شده در زمینه فیلم رستاخیز اکران آن را متوقف کرده است.

علی جنتی پس از توقیف این فیلم درباره حواشی به وجود آمده، می گوید: این فیلم هم ممکن است مثل بعضی از فیلم‌های دیگر با بعضی از اصلاحات جزئی اکران شود. منتهی در آن مقطع زمانی من احساس کردم یک عده عناصری می‌خواهند علیه دولت و فعالیت‌هایش، تظاهراتی را به عنوان دفاع از تاریخ عاشورا راه بی‌اندازند و به دنبال بهانه‌گیری هستند، همان‌طور که شاهد بودید، عده‌ای دو روز در مقابل وزارت ارشاد تظاهرات کردند که خیلی هم آدم‌های مذهبی‌ای نبودند ولی این بهانه‌ای بود برای اینکه با دولت مخالفت کنند بنابراین ما اکران این فیلم را به تعویق انداختیم.

اما آنچه مسلم است این فیلم تاکنون اکران نشده و گویا تصمیمی هم برای نمایش آن گرفته نشده است. «رستاخیز» تمام مجوزهای قانونی برای نمایش را دارد، اما شورای پروانه نمایش فاقد اختیارات لازم برای اکران فیلم ها است و هر گروه و جناحی به راحتی می تواند با اعتراض موجب توقیف یک فیلم شود.

دی ماه سال 93 نیز فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری تنها پس از یک روز اکران متوقف شد.

نمایش «خانه پدری» که در شب اول به سانس فوق العاده رسیده بود تنها توانست یک شب بر روی پرده سینماهای گروه هنر و تجربه باشد و سرانجام این فیلم با اعمال فشار از سوی کمیسیون فرهنگی توقیف شد.دلیل کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای توقیف «خانه پدری» خشونت بیش از حد سکانس اول این فیلم است.

وجود چنین اتفاقاتی در حوزه فرهنگی کشور نشان از آن دارد که گویا یک مرجع واحد نمی تواند برای فیلم های سینمایی تصمیم گیری کند و برای به نمایش درآمدن فیلمی گروه های مختلفی دخیل هستند، با این وجود در مورد فیلم «خانه پدری» و «رستاخیز»، وزارت ارشاد حمایت خود را از مجوزهایی که داده عنوان کرده است اما آنچه جای بحث دارد صحبت های وزیر ارشاد درباره مجوز فیلم «50 کیلو آلبالو» است که به نوعی صلاحیت شورای پروانه نمایش را زیر سوال برده است.

502502

کد خبر: 651563

وب گردی

وب گردی