روزه داری منعی برای اهدای خون ندارد

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اهدای خون به استناد استفتائات و فتواهای موجود از مراجع دینی، باعث ابطال روزه نمی شود و منعی برای روزه دار نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا شیر حاجی بیگی گفت: به دلیل اینکه بعد از افطار، شمار مراجعه کنندگان اهدای خون افزایش می یابد پیش بینی شده است که 16 مرکز در تهران و تمام مراکز استانی انتقال خون در سراسر کشور بعد از افطار، فعال و آماده خونگیری باشند.
او تصریح کرد: این مراکز انتقال خون به کسانی که طی روز فرصت نمی کنند ویا به خاطر روزه داری فرصت اهدای خون ندارند ، پس از افطار خدمات رسانی می کنند.
حاجی بیگی ادامه داد: روزه داران نیز می توانند یک تا 2ساعت پس از افطار برای اهدای خون مراجعه کنند؛ چرا که حجم خون از دست رفته با نوشیدن مایعات کافی در 2 تا 3ساعت پس از افطار جایگزین می شود.
سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به مشکلات تامین پلاکت درماه مبارک رمضان گفت: بیشترین مشکلات در مرکز استان ها در ماه مبارک رمضان تهیه پلاکت است؛چرا که پلاکت، 6 ساعت پس از اهدای خون باید از خون جدا شود؛ضمن اینکه میزان نگهداری پلاکت در مراکز انتقال خون، سه روز است اما میزان نگهداری خون 35روز است.
سخنگوی انتقال خون همچنین گفت: فرد اهدا کننده می تواند در یک نوبت، پنج تا 6 واحد پلاکت را اهدا کند.
حاجی بیگی برای جلوگیری از ضعف و بی‌ حالی بعد از اهدای خون نیز توصیه کرد: روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات به ویژه نوشیدنی ‌های شیرین مصرف شود و حتی‌الامکان در همان ساعت های اولیه صبح به مراکز اهدای خون مراجعه شود.

مردم اهدای خون به شب های قدر موکول نکنند
حاجی بیگی اضافه کرد: پایگاه‌ های ثابت و سیار سازمان انتقال خون همه روزه علاوه بر ساعات رسمی کار، پس از افطار نیز پذیرای هموطنان هستند و حتی در شب های قدر تا سحرگاه به فعالیت خود ادامه می ‌دهند.
اودرباره شب های قدر و اهدای خون هم گفت: معمولا در شب ‌های قدر مراکز اهدای خون با ازدحام جمعیت مواجه می‌ شوند و این، خود مانع ارائه خدمات مطلوب و موجب معطلی مراجعه‌ کنندگان است؛ از این رو از اهدا کنندگان تقاضا می ‌شود که شب‌ های دیگر را نیز مدنظر قرار دهند تا ضمن جلوگیری از این اتفاق، میزان اهدای خون به طور متعادل در طول ماه مبارک رمضان توزیع شود.

27 درصد خون های اهدایی در بیمارستان های تهران استفاده می شود
او افزود: 18درصد خون سرتاسر کشور توسط شهروندان تهرانی اهدا می شود و 27درصد خون اهدایی مردم هم صرف بیمارستان های استان تهران می شود.
این مقام مسئول در سازمان انتقال خونف ادامه داد: تهران، کلان شهری است که در آن، حدود 170بیمارستان و مراکز درمانی، خون مورد نیاز را از انتقال خون استان تهران تامین می کنند.
در ماه مبارک رمضان امسال به دلیل استقبال بالای مردم برای اهدای خون و همچنین برای تکریم ارباب رجوع که بدون هیچ چشمداشتی و تنها برای کمک به هم نوع و بیماران خون خود را اهدا می کنند، شمار تعداد مراکز اهدای خون تهران به 16 مرکز افزایش یافته است.
در طول ماه مبارک رمضان مرکز اهدای خون وصال از ساعت هشت صبح تا 12 شب، مرکز اهدای خون نارمک در 2 نوبت کاری از ساعت هشت صبح تا سه بعدازظهر و از ساعت هفت بعداز ظهر تا 12 شب و مرکز اهدای خون پیروزی از ساعت هفت بعد از ظهر تا 12 شب فعالند.
علاوه بر سه مرکز وصال، نارمک و پیروزی در نوبت کاری شب، مراکز سیار اهدای خون مستقر در محل برگزاری هیات رزمندگان غرب تهران واقع در خیابان آزادی، ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و باغ موزه قصر واقع در خیابان شریعتی از ساعت 19 تا 24 پذیرای اهداکنندگان خواهند بود.
همچنین شهروندانی که می خواهند در روزهای ماه مبارک خون اهدا کنند، می توانند از ساعت هشت صبح تا 15 به مراکز اهدای خون مترو امام خمینی، مترو شهرری، صادقیه، آزادی، میلاد، تجریش و ورامین و یا از ساعت 8:30 تا 15 به مراکز اهدای خون شهریار، شهر قدس در روزهای زوج و رباط کریم در روزهای فرد مراجعه کنند.
105105

کد خبر: 651595

وب گردی

وب گردی