شاخص‌های ازدواج سبزتدوین شد/ ورود مواد بازیافتی به مراسم عروسی

سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان از تدوین شاخص‌های ازدواج سبز خبر داد و گفت: این طرح پس از نهایی شدن به ستاد ملی ساماندهی امور جوانان ارائه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر رضا شجیع با بیان اینکه طرح ازدواج سبز با شدت در وزارت ورزش و جوانان در حال پیگیری است، افزود: این طرح پس از بررسی و نهایی شدن شاخص‌ها برای تصویب به ستاد ملی ساماندهی امور جوانان ارائه می شود.

او ادامه داد: به دلیل حساسیت های بسیار زیاد پیرامون طرح ازدواج سبز، بررسی‌ها با دقت در حال انجام است تا طرح نهایی قابلیت اجرایی داشته باشد و به پروژه ای غیرقابل اجرا تبدیل نشود. همچنین اگر ابعاد مختلف طرح ازدواج سبز سنجیده نشود ممکن است در نهایت نتیجه عکس دریافت کنیم.

سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان از تشکیل کارگروه تخصصی برای بررسی جوانب مختلف این طرح خبر داد و اضافه کرد: به تازگی یک مورد ازدواج سبز به ثبت رسید که در آن کاشت نهال به عنوان مهریه در نظر گرفته شده بود که این زوج از سوی وزیر ورزش و جوانان مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین وزارت ورزش و جوانان از تمامی زوجینی که به نحوی ازدواج سبز را سرلوحه کار خود قرار دهند، تقدیر و تمجید می کند.

شجیع با تاکید بر اهمیت الگوسازی در زمینه ازدواج سبز گفت: اگر ازدواج سبز به شکل یک فرهنگ در میان جوانان همه گیر شد، آثار مثبت آن برای جامعه و محیط زیست کشور نمایان می شود. البته مسائل فرهنگی و اجتماعی دستوری نیست و با دستورالعمل و حتی قانون نمی توانیم جامعه را قانع کنیم بلکه فرهنگ ازدواج سبز باید از دل خود جوانان بجوشد تا تاثیرات فرهنگی آن را شاهد باشیم.

او با اشاره به تدوین شاخص های طرح ازدواج سبز از سوی دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان افزود: در حال حاضر در مراسم عروسی شاهد ریخت و پاشهای بسیاری هستیم که در طرح ازدواج سبز، کنترل این ریخت و پاشها پیش بینی شده است. همچنین استفاده از مواد بازیافتی یا قابل بازیافت و کاشت نهال به عنوان نماد ازدواج در طرح ازدواج سبز مورد توجه قرار گرفته است.

او در پاسخ به این سوال که چرا وزارت ورزش و جوانان به جای تاکید بر افزایش ازدواج و ارائه تسهیلات به جوانان، اولویت خود را به طرح ازدواج سبز اختصاص داده است؟ گفت: ما در چارچوب وظایف خود به جنبه محیط زیستی ازدواج توجه داریم و معتقدیم انجام مراسم ازدواج با خرج کمتر و استفاده از مواد مصرفی کمتر، سبب تشویق جوانان به ازدواج می شود. با توجه به مشکلات اقتصادی جوانان برای ازدواج به نظر می رسد ازدواج سبز با کاهش هزینه های مراسم عروسی می تواند در افزایش آمار ازدواج میان جوانان هم موثر باشد.

105105

کد خبر: 651867

وب گردی

وب گردی