عزم ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه برای تکمیل دالان شمال-جنوب

مسوولان نهادهای حمل و نقل ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه روز پنجشنبه در چهل و چهارمین اجلاس سازمان بین المللی همکاری راه آهن ها در باکو، عزم سه کشور برای تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب را به نمایش گذاشتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهل و چهارمین اجلاس دو روزه سازمان بین المللی همکاری راه آهن‌ها امروز ( پنجشنبه ) با حضور مسوولان راه آهن ۲۷ کشور عضو این سازمان از جمله محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن جمهوری اسلامی ایران در باکو آغاز به کار کرد .

عابد شریف اف معاون اول نخست وزیر آذربایجان طی سخنانی در این جلسه با اشاره به پیوستن این کشور در سال ۲۰۰۵ میلادی به توافقنامه تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب گفت ، دولت آذربایجان برای توسعه این دالان حمل و نقل اهمیت خاص قائل است .

وی در این رابطه به توافق آذربایجان و ایران در اوایل سال جاری در باره ساخت خط ریلی برای اتصال راه آهن دو کشور در قالب دالان حمل و نقل شمال – جنوب اشاره کرد .

جاوید قربان اف رییس اداره راه آهن جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به دیدار های مرتب مسوولان راه آهن این کشور ، ایران و روسیه و مذاکرات برای تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب گفت ، در این دیدارهای صورت گرفته در باکو ، تهران و مسکو قابلیت رقابت حمل و نقل کانتینرها از بندر ناوا شوا هند از طریق ایران ، آذربایجان و روسیه به فنلاند بررسی و طراحی شده است .

وی همچنین با اشاره به دیدار هفته گذشته مسوولان راه آهن ایران، آذربایجان و روسیه در قالب یک همایش بین المللی راه آهن ها ، افزود: در این دیدار همچنین مسوول راه آهن فنلاند حضور داشته و توافق شد یک قطار کانتینری نمایشی از هند و از طریق دالان حمل و نقل شمال – جنوب به مقصد روسیه حرکت کند.

ماکسیم سوکولوف وزیر راه روسیه نیز دالان حمل و نقل شمال –جنوب را یکی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی در منطقه عنوان کرد و گفت: روسیه ، آذربایجان و ایران در قالب این دالان بین المللی سازه های حمل و نقل از جمله خطوط ریلی خود را بطور فعال توسعه می دهند.

وی بخش خط ریلی رشت – آستارا را یکی از پروژه های مهم در زمینه تکمیل دالان شمال – جنوب و اتصال خطوط ریلی سه کشور خواند و افزود: تکمیل این دالان بین المللی موجب افزایش حمل و نقل محموله ها از طریق منطقه به بنادر دریای بالتیکی و نقاط دیگر قاره اروپا خواهد شد.

وزیر راه روسیه اجلاس سازمان بین المللی همکاری راه آهن ها در باکو را فرصت مناسبی برای بررسی چشم انداز همکاری در قالب این چنین طرح ها عنوان کرد.

محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب کشورمان برای توسعه حمل و نقل ترانزیتی در منطقه، گفت: امیدوار هستیم در آینده ای نزدیک شبکه حمل و نقل ریلی ایران بتواند از بندرعباس به شهر آستارای آذربایجان وصل شود.

وی افزود: بر اثر تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب انتقال محموله ها از هند و از طریق دریای عمان، خلیج فارس، آذربایجان و روسیه به هلسینکی امکان پذیر خواهد بود و این در واقع می تواند مزایایی بسیار زیادی برای کلیه کشورهای در طول این مسیر به وجود بیاورد و همه کشورهای عضو تلاش بسیار زیادی دارند تا این خط بزودی به بهره برداری برسد .

چهل و چهارمین اجلاس سازمان بین المللی همکاری راه آهن ها بمناسبت ۶۰ سالگرد تاسیس این نهاد بین المللی در باکو برگزار می شود.

401/601

کد خبر: 651868

وب گردی

وب گردی