«حبیب» از هنرستان صدا و سیما تا رامسر/آرزوی استادیوم آزادی بر دل مرد تنهای شب ماند

حبیب محبیان صبح امروز درحالی برای همیشه از میان ما رفت که مجوز کنسرتی که آرزویش را داشت هرگز برای او صادر نشد.

به گزارش ایسکانیوز، حبیب محبیان در ۴ مهر ۱۳۳۱ در محله شمیران تهران به‌دنیا آمد. در خانواده او، برادرانش نیز به موسیقی علاقه داشتند اما تنها خود حبیب به موسیقی حرفه‌ای روی آورد. دوران نوجوانی حبیب مصادف با پیدایش گروه بیتلز در دهه ۶۰ میلادی اروپا شد و این موضوع علاقه‌اش را به موسیقی بیشتر کرد. شاید کمتر کسی بداند او در هنرستان صدا و سیما شاگرد مرتضی حنانه موسیقیدان و آهنگساز برجسته بوده است. بعدها وی توانست به‌عنوان خواننده در تلویزیون استخدام شود. حبیب دو سال پس از استخدام در رادیو و تلویزیون به خدمت سربازی رفت.

تقریبا همزمان با فوت همسر حبیب، مادر او نیز، به‌علت حمله قلبی از دنیا می‌رود و این حوادث باعث می‌شود حبیب در اولین آلبومش یعنی «مرد تنهای شب» که در سال ۱۳۵۶ منتشر شد بیشتر آهنگ‌ها را به‌یاد دو عزیز از دست رفته‌اش بخواند. آهنگ‌های «مادر» و «خرس کوکی» را به‌یاد مادرش، «شهلای من» و «خواب سرخ بوسه‌ها» را به‌یاد همسرش و «نگاهم» را به‌یاد هر دوی ایشان خواند. حبیب از معدود خوانندگانی بود که در اجرای آهنگ‌هایش از گیتار ۱۲ سیم استفاده می‌کرد.

حبیب در سال 1360 به‌دلیل ممنوعیت خواندن، ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۴ در لس‌آنجلس آمریکا سکونت گزید اما در سال ۱۳۸۸ با نوشتن نامه‌ای به رئیس جمهور وقت محمود احمدی نژاد، خواستار حضور در کشور شد و با موافقت ضمنی و پذیرفتن رعایت برخی شرایط به همراه خانواده اش به ایران بازگشت و در چهارصد دستگاه رامسر اقامت کرد.

حبیب در سال ۱۳۸۹ درخواست خود برای دریافت مجوز انتشار آلبوم را ارائه و اعلام کرد که می‌خواهد در ورزشگاه آزادی تهران کنسرت برگزار کند؛ و گفت این کنسرت اگر ۱۰ شب هم برگزار شود، ۱۰۰ هزار نفری آزادی خالی نمی‌شود.

پسر حبیب در این باره نوشت: «چهارسالی‌ است که پدرم حبیب به ایران نقل مکان کرده است. او که ۳۰سالی‌ (پس از انقلاب) اجازه خواندن در ایران نداشت، پس از بازگشت به ایران از کانال‌های رسمی‌ به دنبال مجوز تولید موسیقی‌ بوده اما متاسفانه به دلیل مخالفت شخصی‌ چند نفری در وزارت فرهنگ و ارشاد با وی، این مجوز صادر نشد و در پرده‌ای از ابهام بود اما سرانجام حبیب همراه هنرمند خوب «سمیر زند» که در ایران مجوز فعالیت دارد، کاری متفاوت به نام «محکوم» را به بازار ارایه می‌دهد.»

اما حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد دولت دهم در سال ۱۳۹۱ گفت: «خواننده‌ای که به ایران بازگشته از وزارت ارشاد مجوزی ندارد و آنچه گفته و شنیده شده شایعه است.»

در سال ۱۳۹۳ حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت ارشاد دولت یازدهم) گفت: «ایشان می‌تواند با توجه به نگاه و رویکرد دولت یازدهم به محتوای آثار فرهنگی و هنری، مجدداً به ارائه آلبوم خود برای اخذ مجوز اقدام کند. ارائه مجوز به آثار هنری ربطی به تولید در دولت قبل ندارد و ویژگی‌های اثر ارائه شده در شرایط حاضر ملاک است.»

در سال ۱۳۹۳ کتاب «مرد تنهای شب» به قلم حبیب انتشار یافت و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همان سال ارائه شد و مورد استقبال قرار گرفت. این کتاب برگزیده‌ای از آثار و ترانه‌های حبیب در همه سالهای فعالیت اش را تشکیل می‌داد.

از معروف‌ترین آثار حبیب می توان به آهنگ‌ها و ترانه‌های «مادر»، «شهلا»، «مرد تنهای شب»، «حصار شب» و بسیاری از قطعات زبای دیگر اشاره کرد.

حبیب محبیان صبح امروز 21 خرداد بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفت.

502502

کد خبر: 651924

وب گردی

وب گردی