خروجی‌محور شدن شورای عالی فضای مجازی در دولت یازدهم

نمایندگان شوراهای عالی که با مأموریت راهبری، سیاستگذاری و نظارت فرابخشی دریک حوزه خاص و با رسالت و هماهنگی بین‌بخشی به ریاست رئیس‌جمهوری فعال هستند، در دومین شب ماه مبارک رمضان، همراه نشست‌های رمضانه رئیس‌جمهوری شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، اهمیت در نظر گرفتن یک نشست اختصاصی برای اعضای شوراهای عالی در برنامه نشست‌های رمضانه رئیس‌جمهوری را می‌توان از لابلای سخنان حسن روحانی دریافت که معتقد است: «شوراها برای این است که خردها و نظرات‌مان را جمع و به یک نظر جامع و هماهنگ برسیم. لذا با تشکیل منظم شوراها همراه با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد و افکار و نظرات مردم، باید به انتظار به ثمر نشستن آثار و نتایج مثبت خروجی شوراها باشیم».
یکی از دغدغه‌های برخی اعضای شوراهای عالی که بعضاً در دوره رئیسان جمهوری مختلف مطرح می‌شود، تشکیل منظم جلسات شوراهای عالی است که این دغدغه در جلسه با اعضای این شوراها مورد تاکید شخص روحانی نیز قرار گرفت و دبیران چهار شورای عالی که موفق به ارائه گزارش شدند، اطلاعاتی را مبنی بر رویه تشکیل جلسات شوراهای عالی مطرح کردند.
محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخستین دبیری بود که به ارائه گزارش در حضور رئیس‌جمهوری پرداخت. وی با یادآوری اینکه دو عرصه علم و فرهنگ در مرکزیت کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، سهم 1.5 درصدی ایران از تولید علم دنیا را حاصل تلاش دانشمندان و محققان ایرانی در کنار همت همه دلسوزان و سیاستگذاران پس از انقلاب اسلامی تاکنون دانست.
به گفته مخبر، ایران در عرصه‌های مختلف علمی از جمله نانو، بیو، هوافضا، سلول‌های بنیادی، علوم شناختی و گیاهان دارویی دارای سند ملی و نقشه راه ذیل نقشه جامع علمی است و در حوزه علوم انسانی نیز 300 نفر از استادان دانشگاه‌ها در قالب کارگروه‌های تخصصی با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی همکاری دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درباره تاکید رئیس دولت یازدهم برای بررسی آسیب‌های اجتماعی در جلسات این شورای عالی، گفت: از همان آغاز تشکیل جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست روحانی، دستور دادند این آسیب‌ها از جمله اعتیاد، حاشیه‌نشینی، مسائل مربوط به حوزه خانواده و ... در دستور کار شورای عالی قرار گیرد.
سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز با در آغاز ارائه گزارش شورای عالی مربوطه، شروع دولت یازدهم را آغاز خروجی‌محور شدن این شورای عالی دانست و گفت: نخستین مصوبات اجرایی شورای عالی فضای مجازی در دولت یازدهم به تصویب رسید که مهمترین آنها تشکیل شبکه ملی اطلاعات بود. مشخصات این شبکه در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و اسناد مربوط، اصول حاکم، جدول زمانی و فازهای اجرایی آن مشخص شده است.
وی افزود: در اردیبهشت ماه 1395 راه‌اندازی نخستین مرکز تبادل علمی کشور که یکی از مهمترین گام‌های شبکه ملی اطلاعات و حرکتی در جهت تولید محتوا است، صورت گرفت و تبادل اطلاعات با سرعت بالا را رقم زد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره سیاستگذاری و اقدامات این شورا در حوزه شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: امیدواریم سند حمایت از «شبکه های پیام‌رسان اجتماعی» داخلی که در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت، در جلسات آتی به تصویب برسد. همچنین به دنبال ارائه تعرفه مناسب برای شبکه‌های داخلی هستیم که یک چهارم تعرفه استفاده از اینترنت باشد و امیدواریم در زمینه تولید محتوا نیز گام‌هایی برداریم.
فیروزآبادی با بیان اینکه حدود 99 هزار تشکل مذهبی و 10 هزار تشکل صنفی در کشور فعالیت دارند، افزود: در دولت یازدهم رشد تشکل‌های صنفی، مذهبی و سیاسی در کشور چشمگیر بوده است و شورای عالی فضای مجازی نیز در پی فعال‌سازی و هدایت این تشکل‌ها در فضای مجازی و تدوین سندی در زمینه ساماندهی آنهاست.
وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های کمیسیون عالی امنیت ملی در شورای عالی فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: برای اولین بار در فضای مجازی انتخابات، حضوری فعال داشتیم و آیین‌نامه مصوب شورای عالی فضای مجازی را برای مدیریت فضای مجازی در انتخابات اجرا کردیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با بیان اینکه در حوزه‌هایی نظیر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی و سلامت الکترونیک و تجارت الکترونیک دارای نظام رگولاتوری مناسبی نیستیم، بر ضرورت ارائه نظام جامع رگولاتوری در فضای مجازی کشور تاکید کرد.
در ادامه، نیره سادات پیروزبخت دبیر شورای عالی استاندارد نیز روند برگزاری جلسات این شورای عالی از دوره دولت سازندگی تاکنون را تشریح کرد و گفت: متاسفانه تشکیل جلسات شورای عالی استاندارد در دوره هشت ساله دولت‌های نهم و دهم تعطیل شد اما جلسات این شورای عالی در دولت یازدهم احیا شد.
وی از قرارگیری طرح تحول نظام استانداردسازی، راهبرد ملی کیفیت و طرح رویکرد نوین استانداردسازی در دستور کار شورای عالی استاندارد با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مطالبات مردمی و تاکیدات رئیس‌جمهوری خبر داد.
«مهدی نوید ادهم» دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه شورای عالی با قدمت بیش از یک قرن قریمی‌ترین شورای عالی در کشور است که مسئولیت سیاستگذاری در آموزش عمومی و متوسطه را بر عهده دارد، کیفیت‌بخشی به آموزش و دستیابی به آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی ایران را هدف اصلی شورای عالی آموزش و پرورش دانست.
وی با بیان اینکه یک میلیون معلم و 12 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور فعال هستند، خاطرنشان ساخت: با توجه رئیس جمهوری، برخی مشکلات مالی آموزش و پرورش و معلمان حل و آرامش نسبی برقرار شده است؛ امیدواریم سرمایه‌گذاری در این حوزه ادامه پیدا کند تا وضعیت بهتری بر این بخش مهم حاکم شود.
روحانی که آخرین سخنران مراسم بود، نکات خود را در 15 دقیقه در بخش‌های مرتبط با شوراهای عالی، شرایط روز کشور و مقایسه آن با گذشته، ارائه تصویری از سیمای قدرت ملی، تشکیل منظم جلسات شوراهای عالی و ... بیان کرد.
رئیس جمهوری در بخشی از سخنانش «به آنها که می‌گویند فرق بین قبل، حین و بعد از برجام چیست»، این‌گونه پاسخ داد: «قبل از برجام هر روز منتظر این بودیم که چه تحریمی اضافه می‌شود. هر روز یک معضل، یک تحریم، یک قفل، یک عسر و یک پیچیدگی. اما بعد از برجام هر روز یک گشایش حاصل می‌شود. اکنون هر روز یک صحنه جدید برای حوزه علم و فناوری و دانش کشورمان پدید می‌آید. مسئول جهاد دانشگاهی در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد که بعد از برجام، شرکت‌ها و دانشگاه‌های مختلف برای تعامل در فناوری به ایران مراجعه می‌کنند. این گشایش جای شکرگزاری در سایه کار و تلاش و فعالیت مردم دارد. شوراهای عالی هم باید از فضای بوجود آمده که فضای گشایش است حداکثر استفاده را ببرند».

*** حاشیه نشست رمضانه رئیس‌جمهوری با اعضای شوراهای عالی
• حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران و یادگار هشت سال دفاع مقدس از نخستین مهمانان دومین ضیافت افطاری در سالن اجلاس سران بود که ویلچرنشین وارد شد.
• تنها پدر و پسری که در نشست رمضانه رئیس‌جمهوری بودند، حجت‌الاسلام احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و وحید احمدی دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بودند.
• سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آسانسور سالن اجلاس سران با طنز به طرفیت بالای این آسانسور اشاره کرد و گفت «در دانشگاه برای جابه جایی دانشجویان به این آسانسورها نیاز داریم اما گران است و بودجه دانشگاه کفاف اینها را نمی‌دهد».
• اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت، مسعود سلطانی‌فر، الهام امین‌زاده، شهیندخت مولاوردی، محمود علوی، محمد نهاوندیان، حسین فریدون، محمود واعظی، علی‌اصغر فانی، ولی الله سیف و مرتضی بانک از جمله اعضای دولت و نهاد ریاست جمهوری بودند که در این آیین حضور داشتند.

202

کد خبر: 651941

وب گردی

وب گردی