بیش از 6000 خیابان بدون نام/ خط قرمزهای نام گذاری معابر

نام خیابان، کوچه و حتی بن بست زمانی بسیار با اهمیت می شود که یا در میان انبوهی از خانه ها گم شده اید یا برای ارسال مرسوله پستی نیاز به آدرس دارید!

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا نام، هویت است و جالب است بدانید که خیابان های بی‌نام در شهر بزرگ تهران کم نیستند و عمده آنها نام موقت و یا فاقد مصوبه شورای شهر دارند و امکان تغییر آنها هر لحظه وجود دارد و با وجود تغییر چند باره نام برخی از خیابان های این شهر هنوز هستند خیابانهایی که نام ندارند و یا نامهایی تکراری که بر روی ده ها کوچه و بن بست گذاشته شده‌اند.غیرمصوب بودن نام خیابان‌ها و معابر پیامدهایی همچون تغییر مداوم را به همراه دارد بگونه‌ای که همه ما با نام‌های جدید و قدیم خیابان‌ها و معابر سر و کار داشته یا داریم و در نشانی دادن و پرسیدن آدرس قطعا به مشکل برخورده‌ایم، جالب باشد که بدانید نام معابر و خیابان‌ها، اتوبان، پارک‌ها و... بر چه اساس و اصولی انتخاب می‌شود که رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران به عنوان متولی اصلی نامگذاری و تغییر نام معبر به سوالاتمان پاسخ داد.

مجتبی شاکری در مورد نحوه نامگذاری، معابر و خیابان‌های پایتخت با بیان اینکه بنا به استناد بند 24 ماده هفتاد و یک (71) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران «نامگذاری معابر،میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهر و همچنین تغییر نام آنها» جزو اختیارات شورا است، گفت: ترکیب کمیسیون نام گذاری شورای شهر تهران اعم از سه عضو شورا، مدیران روابط عمومی شورا و شهرداری تهران، نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران و نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که در هر جلسه به تناسب موضوع مهم و هویت بخش از کارشناسان مربوطه نیز دعوت می‌شود تا در جلسات حاضر شوند.

او در مورد معیارهای انتخاب یک نام برای مکانی عمومی گفت: معیار انتخاب نام برای مکانی در وهله اول به درخواست و نظر اهالی آن محله یا کوچه و... بستگی دارد و باید بگویم کسب رضایت آنها برای ما جز اولویت‌ها است چرا که این مردم هستند که می‌خواهند سالیان سال در کوچه‌ای به این نام زندگی کنند و بر همین اساس رضایت مردم شرط اصلی است؛ از سویی دیگر شهروندان در محلات به تناسب کاربری کوچه، وجود یک خانواده یا چهره فاخر فرهنگی و... و یا به بهانه رخداد و اتفاقی تاریخی و هنری خواهان تغییر نام معبر می‌شوند که درخواست خود را به شهرداری منطقه ارائه و پس از تایید به کمیسیون نام گذاری شورای شهر ارسال می‌شود.

شاکری در پاسخ به این سوال که آیا در صورت درخواست کتبی مردم و اهالی یک کوچه یا گذر، اسم تغییر می کند؟ افزود: خیر باید بررسی‌های دقیق صورت گیرد تا نسبت به تغییر اسم و نامگذاری جدید اقدام شود؛ چرا که بعضا دیده شده برخی از سکنه یک کوچه با یکی از اهالی خوب هستند و می‌خواهند نام کوچه به اسم این فرد تغییر کند و به وفور دیده شده است که برخی مسئولان هیات‌ها مراجعه و خواهان تغییر نام کوچه و معبر به نام هیات آنها هستند خب قطعا پاسخ ما به این گونه تغییرات نام، منفی است چراکه نام اماکن خصوصی را بر معابر عمومی نمیگذاریم.

او با بیان اینکه افراد دارای جایگاه حقوقی به مانند رئیس جمهور،رئیس مجلس،برخی از نمایندگان مجلس،نیروهای مسلح و گروهی از دانشجویان به واسطه شخصیت حقوقی شان می‌توانند درخواست خود را برای تغییر نام و یا نامگذاری جدید مستقیما با کمیسیون نامگذاری شورای شهر مطرح کنند، گفت: به عنوان مثال در خصوص تغییر نام میدان جوانان به دکتر معتمدنژاد که از اساتید برجسته علوم ارتباطات بودند، جمعی از اساتید،دانشجویان و... درخواستی را به امضاء و برای بررسی به شورای شهر تقدیم کردند که نهایتا این مهم محقق شد هرچند که معتقدیم باید مجددا نام جوانان به دلیل اهمیتش در میدان یا معبر دیگر گذاشته شود یا در مورد نامگذاری خیابانی به نام شیخ نمر جمعی از نمایندگان مجلس به واسطه شخصیت حقوقی خود خواهان این مهم شدند که هنوز بررسی‌ها برای جانمایی مناسب در حال انجام است، همچنین نیروهای مسلح پیشنهاداتی را مطرح کرده اند که تمامی این پیشنهادات بررسی می‌شود و در صورت تایید پیشنهادات، این موضوع در صحن علنی به شور و مشورت گذاشته می شود و در صورت کسب بیشترین آرا به عنوان مصوبه به شهرداری منطقه ابلاغ می شود تا تابلوی جدیدی نصب شود.

او در مورد حواشی نام گذاری خیابانی به نام شیخ نمر نیز با بیان اینکه دوفوریت این نامگذاری در شورای شهر تصویب شد؛ اما هیچ گاه خیابان بوستان به نام شیخ نمر به صورت رسمی تغییر نکرد و تنها گروهی از جوانان با استفاده از ابزار و وسایل، خودتابلویی شبیه به تابلو شهرداری به نام خیابان شیخ نمر ساخته و آن را نصب کردند، تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر در این تغییر هیچ نقشی نداشت. هرچند که وزارت امور خارجه در نامه ای به کمیسیون خواستار شد که جانمایی نامگذاری خیابان شیخ نمر در جایی به غیر از خیابان های منتهی به سفارت عربستان باشد، با این ویژگی هنوز جانمایی صورت نگرفته است.

او در مورد آمار خیابان‌هایی که نامی ندارند افزود: بنا بر آمار سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران چندین هزار معبر در تهران فاقد نام مصوب هستند که برای شهروندان ایجاد مشکل کرده‌اند و باید سامانه اطلاعات معابر شهر تهران به روز شود؛ چرا که در این سامانه در مجموع 65 هزار خیابان، پل، کوچه و میدان وجود دارد که قابل نامگذاری هستند که از این مجموع 25 هزار مورد آن مصوبه شورا را ندارند و براساس قانون، شورای شهر مسئول نامگذاری این معابر است.


شاکری گفت: در تهران 58 بزرگراه ، 263 بلوار، 1892 خیابان اصلی ، 12هزار و 686 خیابان فرعی ، 16هزار و 750 کوچه ، 32هزار و 780 بن بست و 617 میدان داریم که اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی شهرداری ثبت شده است. در بانک اطلاعاتی فوق 29 خیابان اصلی فاقد نام ، 1215 فرعی ، 1232کوچه ، 4272 بن بست ، 42 بلوار و 140 میدان فاقد نام مصوب هستند که باید این اسامی در شورای شهر تصویب شود که به مرور زمان نام آنها در شورای شهر تصویب و تثبیت می‌شود بگونه‌ای که تا به حال 289 نام کوچه،خیابان، ایستگاه مترو و... در صحن علنی بررسی و تصویب شده است.

اسامی نامأنوس و زشت برپیکره شهر

او در مورد اصلاح برخی اسامی نامانوس که بر معابر شهر نام گرفته نیز ادامه داد: متاسفانه برخی از اسامی نامأنوس و حتی زشت هستند که از مسئولان در شهرداری مناطق و شورایاران درخواست کرده ایم نسبت به شناسایی اسامی این معابر اقدام کنند تا با قید فوریت تغییر کنند و اسامی ائمه اطهار،شخصیت های فرهنگی،گل،شهید و... برای معبر انتخاب می شود اما عمدتا نام شهید انتخاب می شود.

شاکری در مورد خط قرمزهای نامگذاری نیز با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های کلی همچون پرهیز از نامگذاری تکراری،پرهیز از نامگذاری خلاف ادب و .. را ابلاغ کرده است، گفت: مدیریت شهری نیز در مورد نام های تاریخی،مفاخر و بزرگان رشته های مختلف که به نوعی موجب هویت بخشی به شهر می شوند حساس بوده و نام آنها را تغییر نخواهد داد.

مذاکره با وزارت نفت برای نام گذاری پژوهشگاهی به نام مصدق

رئیس کمیسیون نام گذاری شورای شهر تهران در مورد عدم نامگذاری برخی از شخصیت‌ها همچون مصدق نیز با بیان اینکه در سالهای قبل نام دکتر مصدق برای خیابان ولیعصر(عج) فعلی انتخاب شد؛ اما عده ای از مخالفان تابلو را کنده و خواستار تغییر نام مصدق به آیت الله کاشانی شدند که نهایتا هردو نام پیشنهادی(مصدق و کاشانی) از طولانی ترین خیابان پایتخت حذف شد و این خیابان به نام حضرت ولیعصر(عج) نامگذاری شد، گفت: اما واقعیت این است که تاکنون پیشنهاد،طرح و لایحه ای برای نامگذاری خیابان و معبری به نام دکتر مصدق برای بررسی به صحن شورای شهر آورده نشده است.

او افزود: از آنجایی که این نامگذاری دغدغه بخشی از جامعه است پیشنهاداتی مطرح شد تا طی مذاکره با وزارت نفت ازآنها درخواست شود پژوهشگاهی را که د رحوزه نفت فعالیت می کند به نام مصدق که در عرصه ملی شدن نفت زحمات زیادی کشیده بودند؛ گذاشته شود.

105105

کد خبر: 651990

وب گردی

وب گردی