خود درمانی ایرانی ها مهمترین عامل ظهور باکتری‌های مقاوم در مقابل درمان است

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو نسبت به افزایش مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها در کشور هشدار داد و گفت: خود درمانی در ایران باعث شده نه‌ تنها درمان درست انجام نگیرد‌‌، بلکه امکان ظهور باکتری مقاوم هم در میانه مسیر درمان به وجود آید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از سازمان غذا و دارو،فاطمه سلیمانی در عین حال با بیان اینکه مقاومت میکروبی نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان شکل گرفته است،گفت: نشانه بیماری ممکن است دو یا سه روز پس از درمان از بین برود، اما این عامل دلیلی بر خاتمه روند درمان با آنتی‌بیوتیک نیست.
سلیمانی افزود: اگر آنتی‌بیوتیک بدرستی مصرف نشود، تنها باکتری‌های حساس را از بین می‌برد و تعدادی را در محل درگیر باقی می‌گذارد که منجر به رشد دوباره باکتری مقاوم و بروز عفونت ثانویه در همان محل می‌شود.
او افزود: یکی از مشکلات اصلی ایجاد شده این است که آنتی‌بیوتیک ها در مصرف بی رویه میکروب‌های مفید در دستگاه‌های گوارش را هم از بین می‌برند. از سویی اگر آنتی‌بیوتیک به میزان کافی هم مصرف نشود، غلظت آن در سرم خون کاهش می‌یابد و تنها میکروب‌های مفید یا کمتر مقاوم از بین می‌رود و در واقع اجازه رشد برای باکتری‌های مقاوم صادر می‌شود.
به گفته دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو ، مقاومت های میکروبی از همان روزهای نخست تولید و او گفت: آنتی بیوتیک ها و باکتری‌ها موجودات هوشمند زنده‌ای هستند که هنگام قرارگرفتن در برابر ناسازگاری‌ محیطی، عکس‌العمل نشان می‌دهند. به بیان دیگر تغییرات ژنتیکی که در باکتری‌ها رخ می‌دهد، باعث مقاوم شدن آنها و ظهور اشکال مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها می‌شود.
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو، افزود: کشف آنتی بیوتیک ها، کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و در سالیان اخیر جان انسان های زیادی را نجات داده است.
سلیمانی ادامه داد: هنگام کشف آنتی بیوتیک ها در سال‌های ابتدایی قرن بیستم و از بین رفتن عوامل ، همه خوشحال بودند، اما چند سال پس از آغاز مصرف کلینیکی آنتی بیوتیک‌ها و ظهور میکروب‌های مقاوم، دانشمندان آنتی بیوتیک‌های جدیدی تولید کردند.
او افزود: این روند منجر به آغاز رقابت برای تولید آنتی بیوتیک‌های جدید و ظهور میکروب‌های مقاوم آنتی بیوتیک‌ها شد که تا امروز ادامه یافته است اما آنچه به شدت دانشمندان را نگران کرده است، بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها در درمان برخی از بیماری های عفونی است.
سلیمانی گفت: در واقع مقاومت میکروب ها نسبت به آنتی بیوتیک ها پدیده ای جهانی بوده و خاص هیچ کشوری نیست و همه مردم جهان مسئول محافظت از آنتی بیوتیک های باقی مانده هستند.

20103

کد خبر: 652135

وب گردی

وب گردی