توقف واردات گازوییل در عربستان

عربستان در تلاش است با ساخت پالایشگاه های جدید و افزایش ظرفیت پالایشی خود تا چند سال آینده، واردات گازوییل را متوقف کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفت و انرژی، در گزارش «چشم انداز تقاضای نفت و فراورده های نفتی در میان مدت و بلندمدت در منطقه و جهان تا سال ١٤١٩» که از سوی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تدوین شده، آمده است: عربستان و سرمایه گذاران مشترک با این کشور، در تلاش برای افزایش ظرفیت پالایشی عربستان به میزان ٦٠ درصد و رسیدن به ٣,٣ میلیون بشکه در روز تا سال ١٣٩٧ هستند.

برپایه این گزارش، سه پالایشگاه جدید این کشور یعنی پالایشگاه های ساتورپ، یصرف و جازان، فراورده های نفتی خود را مطابق با فراورده های نفتی مصرف شده در اروپا، ژاپن و امریکای شمالی تولید خواهند کرد و دو سوم از تولیدات این پالایشگاه ها، سوخت دیزل کم گوگرد و حدود یک چهارم آن، بنزین با کیفیت عالی خواهد بود.

این گزارش حاکی است: انگیزه اصلی عربستان برای سرمایه گذاری در بخش پالایش، به اواسط دهه ١٣٧٩ تا ١٣٨٩ که قیمت های نفت در سطح بالایی قرار داشتند، بازمی گردد؛ آنها بر این عقیده بودند که بالا بودن سطح قیمت های نفت به دلیل نبود ظرفیت پالایشی کافی در بازار بوده است. آرامکو امیدوار است امنیت مالی و انرژی خود را با تامین تقاضای داخلی در زمانی که سطح قیمت ها پایین است، افزایش دهد.

عربستان در ده سال گذشته با رشد ٢ برابری تقاضای بنزین و گازوییل مواجه شده و بر آن است که با ساخت پالایشگاه های جدید تا سال ١٣٩٩، واردات گازوییل را متوقف کند. البته واردات بنزین و نفت کوره این کشور متوقف نخواهد شد.

عربستان همچنین به دنبال کاهش مصرف نفت خام در نیروگاه های برق به عنوان سوخت است و بنا دارد به جای آن از نفت کوره تولید شده در پالایشگاه ها استفاده کند.

604/601

کد خبر: 652230

وب گردی

وب گردی