تکذیب شایعات خروج تخت جمشید از فهرست ثبت جهانی یونسکو/ توریست های جوان تربه ایران می آیند

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: از روزهای نخست و در زمان پی کنی اخطارهای لازم برای توقف و تخریب سیلو ها داده شده بود که سازندگان به این اخطار ها توجه نکردند و سر انجام با پیگیری و حکم دادگاه دستور پلمپ و تخریب این سیلو ها داده شد.

ناهید سمیعی: ساخت سیلو در حریم درجه دو تخت جمشید و به دنبال آن حرف و حدیث درباره خارج شدن تخت جمشید از فهرست ثبت جهانی این روزها ذهن دوست داران میراث فرهنگی را مشغول کرده است.

مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، ضمن امیدواری از تخریب سریع سیلوها به ایسکانیوز گفت: پیگیری های دادگاه در حال انجام است و ضمن مذاکراتی که در این زمینه داشته ایم و قبول اشتباه از طرف مالک به زودی و پس از پایان روند دادگاهی، سیلو های ساخته شده درحریم درجه دو تخت جمشید تخریب خواهند شد.

او در ادامه خارج شدن تخت جمشید از فهرست ثبت جهانی یونسکو را شایعه عنوان کرد و گفت: موضوع خارج شدن تخت جمشید از فهرست ثبت جهانی صحت ندارد.

رضایی در تشریح این موضوع ادامه داد: طبق قوانین یونسکو، برای خروج مکانی از فهرست شرایطی وجود دارد. در ارتباط با موضوع تخت جمشید، ممکن است به خاطر ساخت و سازهای غیرمجاز این مجموعه در خطر خارج شدن از این فهرست قرار گیرد اما خوشبختانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

او در ادامه به میزان آسیب های تخت جمشید اشاره کرد و ادامه داد: عوامل زیادی باعث فرسایش تخت جمشید می شود. بعضی از این عوامل انسانی است و با توجه به اینکه فرهنگ عمومی افزایش داشته، میزان این نوع آسیب کمتر شده است.

رضایی افزود: فرسایش های دیگری مانند گل سنگ ها و باران های اسیدی و غیره مانیتور می شود و چون تخت جمشید یک موزه باز است هیچ جای دنیا نمی تواند از فرسایشش پیشگیری کند.

او در باره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از این عوامل گفت: مطالعاتی درباره فرسایش تخت جمشید انجام داده ایم. در همین راستا سال گذشته طی مطالعاتی که انجام شد، 160 گل سنگ شناسایی کردیم. همچنین سایر مطالعات شیمیایی را هم با توجه به تعاملاتی که با کشورهای اروپایی داشته ایم انجام و در آینده شناسایی خواهیم کرد.

رضایی در ادامه درباره میزان حضور توریست در شرایط پسا تحریم گفت: در سال جدید و بعد از برجام میزان گردشگری و توریست در کشور تقریبا دوبرابر شده است و با افزایش روبرو به ده ایم. همچنین طبق آمارهایی که داشته ایم سن توریست هایی هم که به کشور آمده اند، جوان تر شده است.

او در ادامه درباره دیگر اقدامات انجام شده برای افزایش میزان توریست در این مجموعه تاریخی گفت: در ایام نوروز نیاز آن چنانی به برنامه خاصی وجود ندارد و میزان بازدید کننده و توریست مناسب است. اما در روزهای دیگر سال برنامه های گردشگری و نمایشگاهی برای جذب توریست و گردشگری داریم به عنوان مثال در همین راستا نمایشگاه مشترک ایران و ارمنستان با توجه به تفاهم نامه ای که با کشور ارمنستان بسته ایم در تخت جمشید برپاست. در سال گذشته نیز نمایشگاه تخت جمشید را در موزه اورمیه ارمنستان برپا کردیم که ضمن انتشار فرهنگ ایران تعاملات مثبتی هم با سایر کشورها داشتیم.

رضایی در ادامه از برپایی نمایشگاهی بین ایران و ایتالیا در کشور ایتالیا خبر داد و گفت:هنگامی که برپایی این نمایشگاه قطعی شود اطلاعات دقیق آن را در اختیار مخاطبان قرار خواهیم داد.

20103

کد خبر: 652277

وب گردی

وب گردی