تزریق  نفت سنگین  ایران به بازار

مدیریت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با تاکید بر این که شرائط اقتصادی و سیاسی دشوار با اجرای برجام در حال سپری شدن است بر بازیابی سهم بازارهای نفت خا‌مهای صادراتی کشور از طریق عرضه نفت خامهای فوق سنگین تاکید کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفت و انرژی، تعدادی از کارشناسان مدیریت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در مقاله ای تحت عنوان "بازیابی سهم بازار نفت خا‌مهای صادراتی کشور از طریق عرضه نفت خامهای فوق سنگین به بازار" عنوان کرده اند: در حال حاضر با توجه به برطرف شدن تحریمهای ظالمانه بین المللی علیه کشور بویژه صنعت نفت ایران و مقابله با محدود شدن سهم بازار نفت خامهای ایران، شرایط اقتصادی و سیاسی دشواری در حال سپری شدن است، لذا اتخاذ سیاستهای کارای اقتصاد مقاومتی، بویژه در سطح بین المللی برای مبارزه با تکانه های قیمت در بازار، امری بسیار ضروری است.

در این مقاله تلاش شده تا همگام با سیر صعودی تحولات فناورانه در پالایش نفت خام، موضوع عرضه و تقاضا برای نفت خامهای فوق سنگین، در قطبهای اصلی عرضه و تقاضای انرژی و نیز چشم انداز‌های آن در آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.

علاوه بر این، بهره گیری از سیر تحولات نوین در بازار نفت خام، لزوم تجدید نظر در دیدگاهها به منظور تجزیه و تحلیل صحیح از عوامل موثر در بازار بین المللی نفت خامهای فوق سنگین مورد بحث قرار گرفته است.

استحصال نفت خام فوق سنگین از میدانهای نفتی کشور با رویکرد صادراتی برای کسب سهم جدید بازار نفت خامهای صادراتی با عنایت به فقدان قدرت عرضه نفت خامهای فوق سنگین ایران در کشورهایی نظیر روسیه، عربستان، امارات و کویت باید مورد توجه قرار گیرد.

لذا نفت خامهای فوق سنگین با API کمتر از ٢٠ درجه می‌تواند به عنوان ابزاری جهت نفوذ در بازارهایی نظیر چین، هند، ژاپن و اروپا باشد که دارای سیستم پالایشی این نوع نفت خام هستند. همچنین استفاده از نفت خام سبک و میعانات گازی در پالایشگاهها به منظور تولید فرآورده های نفتی با هدف صرفه جویی در هزینه های سرمایه گذاری از جمله رویکردهای تأثیرگذار در راستای حفظ و گسترش جایگاه ایران در بازار نفت و استفاده بهینه از تحولات در حال جریان در سطح جهانی و همسو با سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی است.

متن کامل این مقاله به قلم سیدمسعود هاشمیان، علی اصغر عرشی و زهرا ستاری نسب در شماره اخیر ماهنامه اکتشاف و تولید منتشر شده است.

601/401

کد خبر: 652311

وب گردی

وب گردی