چهارمین شب از کنسرت دخت پری وار علیرضا قربانی برگزار شد / قربانی:این روزها شرایط برگزاری کنسرت دشوار است

کنسرت «دخت پری وار» علیرضا قربانی و مهیار علیزاده از 19 خرداد ماه با ارکستری صاحب نام و حرفه ای در اولین روزهای ماه مبارک رمضان در تالار وحدت روی صحنه رفته است.

به گزارش ایسکانیوز، همان طور که از نام کنسرت مشخص است قطعات اجرا شده در این کنسرت قطعات آلبوم دخت پری وار به آهنگسازی «مهیار علیزاده» و با صدای «علیرضا قربانی» است.
دقیقا یک سال پیش بود که «مهیار علیزاده» به همراه «صابر ابر» و «پانته آ پناهی ها» به تهیه کنندگی «محمدحسین توتونچیان» کنسرت «در شعله باتو رقصان» را به همراه بند حرفه ای خود اجرا کرد. باوجود اینکه قطعات اجرایی از کیفیت ویژه ای برخوردار بودند اما متاسفانه به هیچ وجه موفق به جذب مخاطب نشدند. موسیقی علیزاده دارای خلائی بود که این خلا باید جبران می شد.
حال که در این روزها با کنسرت دخت پری وار مواجه می شویم به یقین می شود گفت که این خلا همان خواننده است. علیزاده سعی کرد؛ که با دکلمه «صابر ابر» و «پانته آ پناهی ها» جای خالی خواننده را پر کند که معتقدم در آن آلبوم باوجود پتانسیلی که موسیقی داشت این امر میسر نشد.
اما این بار علیزاده باحضور «علیرضا قربانی» آلبومی را منتشر کرد که به تنهایی برای خود قربانی تجربه ای نوین و تازه است. استفاده از سازهای مدرن و کلاسیک غربی به همراه سازهای کلاسیک ایرانی به تنهایی تجربه ای است که به تعداد انگشتان دست در این چند سال تغییر و تحول موسیقی ایرانی رخ داده است.

ارکستر دخت پری وار در این کنسرت قطعاتی چون «پرده نشین» محمدعلی بهمنی، «آخرین جرعه جام» فریدون مشیری، «مرثیه» بی کلام، «عتاب یار» عراقی، «دوستت دارم» قیصر امین پور، «دلی در آتش» هوشنگ ابتهاج، «دریای بی پایان» سعدی، «نگاه» علیرضا کولیایی، «راز» بی کلام، «صبح آزادی» هوشنگ ابتهاج، «دخت پری وار» محمدعلی اسلامی ندوشن و «ارغوان» هوشنگ ابتهاج را اجرا کرد.
هم چنین این کنسرت در پایان به عنوان قطعه بیز «مدار صفر درجه» را براساس ترانه ای از «افشین یداللهی» به آهنگسازی «فردین خلعتبری» اجرا کرد.
شب گذشته علیرضا قربانی در آغاز این کنسرت گفت: خیر مقدم خدمت خانم ها و آقایان عزیز، خیلی خوشحالم که در این شب ها در خدمت شما عزیزان هستم، شب چهارمی است که این کنسرت را ادامه می دهیم و هرشب با انرژی مضاعف در خدمت شما مردم هنردوست هستیم.
وی ادامه داد: بد نیست بدانید که در این روزها شرایط برگزاری یک کنسرت اساسا شرایطی دشوار است. از همه دوستانی که برای برگزاری این کنسرت تلاش کردند کمال تشکر را دارم. از دفتر موسیقی که وظیفه ذاتی اش مجوز کنسرت است تا بنیاد رودکی و تمامی دوستانی که تلاش کردند تا موسیقی ما در تالار وحدت روی صحنه برود تشکر می کنم. ممنون که با این انرژی ما را همراهی می کنید.
قربانی در تقدیر از «مهیار علیزاده» نیز عنوان کرد: جا دارد از دوست نازنین و مهربانم که با آهنگسازی این قطعات و آلبوم «حریق خزان» و کار مشترکی که با «همایون شجریان» اجرا کردیم و طی ماه های آینده منتشر می شود کمال تشکر را داشته باشم. مهیار علیزاده زحمات، ممارست و شب بیداری های زیادی برای آلبوم «دخت پری وار» کشید و جا دارد بابت تمام زحماتش از وی تشکر کنم.


قطعات علاوه بر موسیقی و آواز کارگردانی «رضا موسوی» را به همراه داشت. تجربه ای که علیزاده در کنسرت «در شعله باتو رقصان» نیز به آن دست زد اما به نظر خیلی از منتقدان موسیقی، علیزاده در این تجربه موفق نبود. اما جا دارد سوال شود که آیا تجربه تصویری کنسرت دخت پری وار نیز موفق بوده یا خیر؟
از نظر نگارنده کارگردانی در موشن گرافیک ها که یک اتفاق میان رشته ای است و این روزها به یک اتفاق در موسیقی و تصویر مبدل شده و در اصل متعلق به هنر معاصر است بسیار ناموفق بوده است. این اتفاق جز در اجرای قطعه دخت پری وار که از نمادهای ایرانی برای ایران همان دخت پری وار و تایپوگرافی هایی که برای ترانه ها استفاده شده در باقی قطعات ناموفق بوده است.
قطعات «مهیار علیزاده» و اشعار انتخاب شده در آلبوم دخت پری وار سرشار از تصویر است تصاویری که با کمی درایت می توانست به هم متصل باشد از همین رو معتقدم که کارگردانی چنین اجرایی نیاز کامل به فیلمنامه دارد و براساس آن کارگردان باید تصاویری را طراحی و اجرا کند.
در ایرادات کارگردانی باید به این نکته نیز اشاره کرد که متاسفانه میزانسن نوازنده ها نیز خالی از اشکال نبود که از جمله این اشکالات باید به حضور نوازنده های سازهای برنجی در مرکز و زیر نور پروژکتور اشاره کرد که بازگشت نور به چشم مخاطب موجب آزار حاضران در تالار وحدت می شد.

اما جدای از این مشکلات اجرای قطعه ای چون «عتاب یار» به نوازندگی کمانچه «سامان صمیمی» تجربه ای ناب بود. پیش از این درباره کمانچه کیهان کلهر سخن بسیار آمده است اما صمیمی نیز ثابت کرد پتانسیل های بسیار بالایی در نوازندگی این ساز دارد. آوای محزون کمانچه صمیمی به همراه آواز قربانی و نوازندگی و فضاسازی سازهای الکترونیک «پیمان حاتمی» تجربه ای جذاب را برای مخاطبان به همراه داشت.


در انتها باید به این نکته اشاره کنم که «علیرضا قربانی» و «مهیار علیزاده» با اجرای خود در ایام ماه مبارک رمضان ثابت کردند که این شب ها پتانسیل بسیاری در برگزاری برنامه های هنری دارد. اتفاقی که پیش از این خیلی کم افتاده و سال گذشته در این روزها با اجرای مناسبتی ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری «فرهاد فخرالدینی» این تجربه امتحان خود را پس داد. حال باید دید که آیا مسئولین فرهنگی برای شب های آتی ماه مبارک رمضان همچون سینما در حوزه موسیقی برنامه دیگری خواهند داشت.
درباره سازبندی کنسرت دخت پری وار نیز به کلام «مهیار علیزاده» توجه می کنیم: دیگر زبان، سازها، رنگ ها و نواها در هنر امروز جهان نیازی به ترجمه ندارند. درست که باشند، درستند. ادبیات، موسیقی، تئاتر، سینما، نقاشی و دیگر هنرها همگی یک هدف را دنبال می کنند. ترجمان زیبایی های جهان برای نشاندن شان به کالبد آدمی. دخت پری وار را این بار، اینگونه ببینید و بشنوید.
همچنین از نوازنده های ارکستر دخت پری وار باید به «میثم مروستی» کنسرت مایستر و نوازنده ویلن، «سامان صمیمی» کمانچه، «نیلوفر محبی» ویلن، «پریسا پیرزاده» ویولا، «آتنا اشتیاقی» ویلن سل، «فرشید پاتینیان» کنترباس، «سایوری شفیعی» کلارینت، «حسام صدفی نژاد» ابوآ، «میلاد عباسی» هورن، «امیر دارابی» پیانو، «آرین کشیشی» گیتارباس، «همایون نصیری» پرکاشن، «پیمان حاتمی» سازهای الکترونیک و «رکسانا صرافی»، «مهدیه صفدری» و «بهرخ شورورزی» همخوان اشاره کرد.

گزارش: مهدی خان محمدی

502502

کد خبر: 652563

وب گردی

وب گردی