ریختن شیر به جای آب در کوزه قلیان  از سرطان زا بودن آن کم نمی کند

یک پزشک متخصص مسمومیت ها گفت: باور غلط استفاده شیر به جای آب در کوزه قلیان به هیچ وجه از خطر سرطانزایی تنباکوهای معطر نمی کاهد و این مساله توجیهی بیش نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، دکتر محمد جمالیان گفت: استفاده از شیر به جای آب در کوزه قلیان تنها روشی از سوی سودجویان برای کسب درآمد بیشتر و جذب مشتری است و پایه و بنیان علمی ندارد.
او افزود: در برخی موارد نیز عرضه کنندگان قلیان به آب کوزه قلیان الکل می افزایند تا از این طریق بازارگرمی کنند اما سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازند.
او گفت: آنچه باید مردم بدانند این است که مواد شیمیایی موجود در تنباکوهای معطر آسیب های جدی برای سلامت به همراه دارد و فرد را در معرض انواع سرطان ها قرار می هد.
جمالیان گفت: دود قلیان بیش از دود سیگار مضر است چرا که دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می‌شود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه‌ بالای قلیان قرار دارد و در تماس با زغال گداخته تولید می‌شود، محصول نهایی آن ترکیبی سمی و سرطان زا است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: باور غلط دیگر در بین مصرف کنندگان این است که تنباکو معطر با گذشتن از مسیر آب قلیان بی خطر می شود اما، ماده سمی نیکوتین و گاز CO2 غیرمحلول درآب است و مستقیم وارد ریه شده و اثر سمی در بدن دارد.
دکتر جمالیان افزود: در ترکیبات تنباکوهای معطر موادی شامل هیدرو کربن های معطر و فلزات سنگین نظیر سرب، جیوه و بنزن اضافه می شود که تهدید جدی برای سلامت است.
او گفت: در آزمایش های صورت گرفته بر روی تنباکوهای معطر انواع نفتالین، باقی مانده حشره کش ها و بنزن شناسایی شده است و ورود بنزن به بدن به صورت مستمر ظرف مدت سه سال می تواند فرد را به سرطان خون مبتلا می کند.
این متخصص پزشکی قانونی استان مرکزی گفت: مصرف تنباکو های معطر در قلیان باعث انواع سرطان به ویژه سرطان های ریه، فک، معده، روده و مثانه می شود.
دکتر جمالیان افزود: تمامی بیماری هایی که از مصرف سیگار عارض می شود نظیر بیماری های مزمن ریه و قلبی و عروقی در مصرف قلیان بیش از قربانیان سیگار است.
او گفت: هر وعده مصرف قلیان با طول زمان 30 دقیقه، معادل پنج تا 10 پاکت سیگار یعنی 100 تا 200 نخ سیگار است و برای بدن زیان دارد.
دکتر جمالیان بیان کرد: مصرف سیگار برای اطرافیان معادل کشیدن پنج تا 10 نخ سیگار ضرر دارد.
او گفت: رسوب مواد ناشی از مصرف قلیان روی لباس و وسایل اطراف و جذب از طریق پوست از دیگر آسیب هایی است که مصرف کننده قلیان برای خود و اطرافیان فراهم می کنند.
دکتر جمالیان با یادآوری اینکه آمار روشنی از میزان مصرف قلیان در استان مرکزی وجود ندارد، افزود: متاسفانه شواهد بر این است که سن مصرف قلیان با هدف تفنن پایین آمده و حتی مصرف قلیان در بین دختران و زنان 10 و 11 ساله رشد چشمگیری یافته است.
او ادامه داد: مصرف قلیان در بین دانشجویان نیز رواج یافته است و خانواده ها بدون توجه به آسیب های جدی، فرزندان خود را از مصرف قلیان منع نمی کنند.
اوگفت: رسانه های جمعی درفرهنگ سازی و اطلاع رسانی از موارد سرطان زای قلیان تکلیف سنگینی دارند و آگاهی بخشی از تاثیرات مخرب مصرف قلیان و راهکارهای قانونی برای ممنوعیت عرضه قلیان در پارک ها و سفره خانه های سنتی می تواند در کاهش مصرف اثر گذار باشد.

20103

کد خبر: 652759

وب گردی

وب گردی