ایدز را با پنهان کاری گسترش ندهیم

بیش از 30 سال از اپیدمی ایدز در ایران می گذرد و در حالی که آمارهای جهانی نشان از کاهش روند ابتلا به ویروس اچ آی وی در کشورهای مختلف دارد، در کشور ما این آتشفشان نه تنها رو به خاموشی نرفته ، بلکه الگوی انتقال آن نیز تغییر یافته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، آمار های رسمی نشان می دهد که در حال حاضر حدود 30 هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند اما پزشکانی مانند 'مینو محرز' که از پیشقراولان مبارزه با ایدز است و بیش از 30 سال از نزدیک دست بر آتش دارد، از آمار 90 هزار نفری اچ آی وی مثبت در ایران سخن می گوید .

موج اول این بیماری از طریق فرآورده های خونی آلوده در ایران و موج دوم آن با انتقال از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ آلوده شروع شد؛ اما اکنون دیگر اعتیاد و تزریق، الگوی اول انتقال ایدز در ایران نیست چرا که در سال های اخیر رشد این بیماری از طریق رفتارهای پرخطر جنسی بسیار نگران کننده و نشان دهنده تغییر الگوی ایدز در ایران است.

از سوی دیگر، افراد آلوده به ویروس ایدز به دلیل وحشت از مرگ و تنهایی، طرد از خانواده و جامعه و پیشداوری هایی که در باره این بیماری وجود دارد، از لحاظ روحی و روانی بسیار آسیب پذیر و گوشه گیر می شوند تا آنجا که بیماری خود را مخفی نگه می دارند و این خود باعث گسترش ایدز می شود.

نهانی شدن مسیرانتقال و پنهان کاری مبتلایان، کار مسئولان مبارزه به ایدز را به شدت سخت و پیچیده کرده و دست اندرکاران حوزه سلامت معتقدند که درمان بهترین راه پیشگیری ایدز است؛ چون درمان به موقع، لود (حجم) ویروس را در خون پایین می آورد و میزان ابتلا را کم می کند.

ایدز که ششمین بیماری کشنده جهان محسوب می شود، در همه کشورها، در گروه های سنی متفاوت، نژادهای مختلف و در هر دو جنس نه به عنوان یک مشکل بهداشتی بلکه به عنوان یک معضل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مطرح است.

خوشبختانه مسئولان به اهمیت آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری و آموزش به قشرهای مختلف به منظور پیشگیری از ابتلاء به آن واقف هستند.

امروز نگاه ها به این بیماری تا حدودی تغییر کرده ، هرچند که شرایط چندان هم مساعد نیست اما همین که بیشتر افراد تیک تیک بمب ساعتی ایدز را جدی گرفتند، خود جای شکرگذاری و نشان از آن دارد که آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی در خصوص این بیماری بی تاثیر نبوده است.

هنوز جای کار بسیاری در خصوص این بیماری وجود دارد، اینکه مردم بپذیرند که ایدز بیماری است و جرم نیست و باید به درمان بیماران مبتلا به آن کمک کرد تا جامعه از خطرات بیشتر شیوع آن در امان بماند.

به اعتقاد برخی کارشناسان روان شناسی با توجه به پیشرفت های حاصل شده در دنیای پزشکی اگر بیماران ایدزی درست درمان شوند، می توانند زندگی عادی خود را ادامه دهند، اما این افراد در طی این مسیر نیازمند حمایت های روانی و اجتماعی هستند.

مبتلایان به ایدز در معرض ابتلا به بیماری استرس و فشار روحی و روانی قرار دارند که باید به منظور تاثیرگذاری بهتر داروها در این بیماران ، به آنها کمک کنیم تا کمی از بار استرس و فشار آنها کاسته شود.

افزایش چشمگیر زنان مبتلا به ویروس اچ آی وی، کاهش سن ابتلا، تغییر راه انتقال از تزریق به سمت روابط جنسی و شیوع بیماری های مقاربتی مهم ترین مسائلی است که امروز با آنها مواجه هستیم.

الگوی انتقال این ویروس که تا سالهای پیش از طریق سرنگ های الوده بوده، امروز به تماس های محافظت نشده جنسی تغییر یافته و موج جدیدی از نگرانی را در میان مسئولان امر ایجاد کرده و نشان از برخی رفتارهای پنهان در میان توده های مختلف مردم دارد.

این تغییر الگو در استان هرمزگان که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می شود، گوی سبقت را از سایر استان ها ربوده و به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان میزان ابتلا به این بیماری در این استان از طریق رفتارهای پرخطر جنسی دو برابر متوسط کشوری است که این زنگ خطری جدی برای این استان با توجه به حجم بالای مهاجرپذیری آن است.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اردیبهشت ماه امسال در این خصوص گفته بود: اگر چه انتقال از سرنگ‌های آلوده به واسطه اعتیاد تزریقی با 61 درصد همچنان بیشترین راه انتقال ایدز در استان هرمزگان است اما آنچه بیش از این موجب نگرانی است افزایش موارد ابتلا از طریق تماس جنسی محافظت نشده با 26 درصد در یک سال اخیر است که در هرمزگان دو برابر متوسط کشوری است.

دکتر محمد شکاری گفت: هرمزگان به واسطه مرزی بودن، ترددهای خارجی خصوصا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و مهاجر‌پذیری داخلی در شمار مناطق آسیب ‌پذیر کشور است که این عوامل در افزایش موارد ابتلا به بیماری ایدز موثر هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در خصوص آمار مبتلایان به ایدز گفت: تا به امروز یک هزار و 361 مورد مبتلا به ویروس اچ آی وی در این استان شناسایی شده است.

دکتر یحیی میرزاده با بیان اینکه براساس پایش های انجام شده به نظر می رسد که 30 درصد موارد مبتلا را شناسایی کردیم، افزود: 63 درصد از مبتلایان مرد و 27 درصد زنان هستند که متاسفانه میانگین ابتلا زنان در این استان نیز بالاتر از متوسط کشوری است.

او درصد ابتلاء زنان به این بیماری در کشور را 15 درصد اعلام کرد وگفت: هرمزگان جزء استان های پرخطر درخصوص این بیماری است و مبتلایان به این بیماری در استان در رده سنی 24 تا 35 سال قرار دارند.

او نیز با تائید تغییر الگوی انتقال این بیماری در هرمزگان از سرنگ آلوده به رفتارهای پرخطر جنسی، ادامه داد: متاسفانه هم در خصوص میزان ابتلاء زنان و هم شیوه ابتلا از طریق رفتارهای پرخطر جنسی ، هرمزگان بالاتر از متوسط کشوری قرار دارد که این مقوله جای نگرانی بسیار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اهمیت تقویت هماهنگی های بین بخشی در هرمزگان ر راستای مبارزه با بیماری ایدز ، گفت: برنامه مبارزه با ایدز یک برنامه چند وجهی است و در همین راستا باید هماهنگی های بین بخشی بیشتر تقویت شود .
میرزاده با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است ،گفت: ایدز بیماری است که فعلا درمان قطعی ندارد و باید بخش عظیمی از انرژی در مسیر مبارزه با آن صرف آموزش و اطلاع رسانی شود.
این مقام مسئول رویکرد وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در زمینه بیماری ایدز را پیشگیری عنوان کرد و افزود: پیشگیری بهتر از درمان است و این اصل بسیار مهم باید همواره سرلوحه کار مان به ویژه در زمینه ایدز باشد و با حساسیت ویژه ای به این شعار عمل کنیم.
میر زاده گفت: با برنامه ریزی های انجام شده و راه اندازی مراکز جامع سلامت در استان و برنامه ضربتی که تعریف کردیم، سعی بر آن داریم تا پایان امسال موارد شناسایی شده را به بالای 50 درصد برسانیم.
او با بیان اینکه هم اکنون خدمات مربوط به مشاوره ایدز در تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان انجام می شود، تصریح کرد: برای شناسایی و کنترل بیماری ایدز درهرمزگان طرح دیده وری در زندانها ، مراکز ترانزیت و اسکله های استان اجرا شده و آزمایشگاه تشخیص قطعی اچ آی وی نیز در این استان راه اندازی شده است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در خصوص برنامه های این دانشگاه برای پیشگیری از شیوع بیماری ایدز در استان، گفت: این دانشگاه به سهم خود گام‌هایی را برداشته که گسترش فعالیت‌های آموزشی و افزایش مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری از جمله این اقدامات است.
دکتر فاطمه نوروزیان با بیان اینکه علاوه بر شهرها گسترش مراکز مشاوره در روستاها نیز انجام شده، خاطرنشان کرد: در همه موارد از آموزش و پیشگیری گرفته تا خدمات بهداشتی درمانی و مشاوره‌ای به سهم خود ایفای نقش داریم و علاوه بر آموزش‌های کاربردی، خدمات بهداشتی نیز به افراد در معرض خطر ارائه می‌شود.
او با اشاره به اهمیت توسعه آموزش در جهت پیشگیری از این بیماری، گفت: تمرکز جدی ما نیز توسعه آموزش‌ها در مناطق پرجمعیت و آسیب‌پذیر است ، زیرا این رویکرد در دنیا جواب داده و بسیاری کشورها از جمله تایلند که با شیوع گسترده بیماری ایدز روبرو بودند هم اکنون با رویکردهای واقع‌بینانه رشد این بیماری را منفی و مهار کرده‌اند.
این مقام مسئول افزود: اعتقاد داریم آنچه بیش از هر امر دیگری باید مورد توجه باشد توسعه آموزش‌های همگانی و فرهنگ‌سازی به ویژه برای گروه سنی جوانان و نوجوانان است که این امر تنها بر عهده حوزه بهداشت نبوده و دیگر حوزه ها از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش و رسانه ها باید وارد عمل شوند.
نوروزیان گفت: پنهان کاری در این زمینه ، چالش های موجود را تشدید می کند. به همین دلیل، انگ زدایی از مبتلایان به HIV از سیاست های وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است.
ایدز به عنوان یک بیماری با همه‌گیری جهانی شناخته می‌شود که در حال حاضر حوزه شیوع آن بسیار وسیع و در حال گسترش است وایدز (AIDS) یا نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی (Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود.
HIV به طور عمده از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌گردد و بعضی از مایعات بدن مانند بزاق و اشک قادر به انتقال HIV نیستند.
اصولا این ویروس در خارج از سلول زنده، قادر به ادامه حیات نیست وبا توجه به راه های انتقال HIV، تمام افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به این عفونت هستند و این بیماری به هیچ گروه خاصی از افراد اختصاص ندارد که این خود اهمیت برنامه ریزی و آموزش برای پیشگیری از این بیماری را دو چندان می کند.
مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر، افرادی که روابط جنسی محافظت نشده با افراد مختلف (همجنس یا جنس مخالف) دارند، دریافت کنندگان مکرر خون، همسر یا شرکای جنسی افراد بیشتر در خطر ابتلا به این ویروس هستند.
پژوهش‌های ژنتیکی نشان می‌دهند که HIV در اوایل قرن بیستم میلادی با جهش در غرب آفریقا پدید آمده و اولین بار در سال 1981 توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) شناسایی و عامل آن (عفونت HIV) در اوایل آن دهه شناخته شد.
از زمان کشف ایدز تا سال 2009، ایدز باعث مرگ 30 میلیون نفر در جهان شده و تا سال 2010، در حدود 34 میلیون نفر به ایدز مبتلا بوده‌اند که از این تعداد 19 میلیون نفر از بیماری خود اطلاع ندارند وطبق برنامه سازمان بهداشت جهانی باید 90درصد بیماران مبتلا به ایدز در کشورهای مختلف شناسایی و 90درصد آنان نیز درمان شوند.
البته این روزها خبرهایی خوشایندی در حوزه بیماری ایدز به گوش می رسد که از جمله آنها این خبر است که محققین آمریکایی موفق به شناسایی قسمت آسیب پذیری در ویروس «اچ آی وی» شده اند که امیدها را برای درمان این بیماری مهلک افزایش می دهد.
محققان «NIH» آمریکا، ناحیه ای آسیب پذیر را در ویروس «اچ آی وی» کشف کرده اند که با هدف قرار دادن آن قسمت می توان بخش قابل توجهی از آنتی بادی هایی که غیر فعال شده اند را دوباره فعال و مانع از عفونی شدن سلول ها توسط ویروس «اچ آی وی» شد.
این ناحیه آسیب پذیر در ویروس «اچ آی وی»، «فیوژن پپتید» نام دارد که در واقع رشته ای است که از 8 «آمینو اسید» تشکیل شده و کمک می کند تا ویروس «اچ آی وی» سلول های سالم را عفونی کند.
به گفته این تیم تحقیقاتی «فیوژن پپتید» دارای ساختاری بسیار ساده تر نسبت به قسمت های دیگر ویروس «اچ آی وی» است و می توان با هدف قرار دادن این قسمت، سلول های سالم را از عفونی شدن باز داشت.
محققان مرکز «NIH» آمریکا در حال توسعه این روش به منظور ساخت واکسن اولیه برای هدف قرار دادن این قسمت آسیب پذیر در ویروس «اچ آی وی» هستند و
نتیجه این تحقیق در نشریه Journal Science منتشر شده است.

20103

کد خبر: 652819

وب گردی

وب گردی