مقیمی : دولت تلاش دارد تا در سال 95 رشد اقتصادی را به 5 درصد افزایش دهد

معاون سیاسی وزیر کشورگفت: مردم ایران اسلامی در انتخابات 24 خرداد ماه 92 دولت تدبیر و امید را روی کار آوردند که دیدگاه ، گفتمان و تفکر جدیدی برای اداره کشور ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمد حسین مقیمی روز دوشنبه در همایش حماسه سازان خرداد که در کانون ملائک شهرستان قرچک برگزار شد اظهار کرد: یکی از مهمترین قول های رئیس جمهور به مردم در زمان تبلیغات، استفاده از مدیرانی پاکدست بود که با تعقل، تفکر و اندیشه وقت خود را تنها برای اداره امور کشور صرف کرده و در سطح بین الملل از مشکلات کشور بکاهند.

وی افزود: کشور برای این که اداره شود از سه برنامه سند چشم انداز 20 ساله، پنج ساله و یک ساله استفاده می کند که تمامی این برنامه ها توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و خواهد رسید و دولت خود را ملزم می داند که برنامه های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی را بر اساس این برنامه ها پیش ببرد.

وی بیان داشت: بر اساس سند چشم انداز 20 ساله و در افق 1404 ایران باید حرف اول را در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در منطقه بزند و این در حالی است که کشورهای دیگر نیز برای پیشرفت و توسعه برنامه های مختلفی در دست اجرا دارند.
مقیمی افزود: طبق این سند، ایران در حوزه اقتصاد باید سالانه 8 درصد رشد اقتصادی را داشته باشد و برای آن که عملکرد دولت یازدهم را مورد بررسی قرار دهیم باید بررسی کرد که از سال 84 که این سند به تصویب رسیده چه جایگاهی داشته ایم و امروز در چه نقطه ای ایستاده ایم.

وی گفت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، ایران از رشد اقتصادی منفی شش و نیم درصدی برخوردار بود یعنی نه تنها رشد اقتصادی صورت نگرفته بود که کشور از داشته های خود نیز هزینه های بسیاری انجام داده بود و این در حالی است که کشور تورم 43 درصدی و نرخ بیکاری 15 درصدی را تجربه می کرد.

معاون وزیر کشور افزود: دولت دهم با درآمد سالانه یکصد میلیارد دلار از بابت فروش نفت و مالیات ، رشد اقتصادی منفی شش و نیم درصدی را به دولت یازدهم تحویل داد که دولت تدبیر و امید با تلاش و همت در سال نخست خود توانست رشد مثبت 3 درصد را برای کشور به ارمغان آورد.

وی گفت: دولت تلاش دارد تا در سال 95 رشد اقتصادی را به 5 درصد افزایش دهد.

وی بیان داشت: آن روزی که پول داشتیم، درآمد کشور را به جای آن که در صنایع اصلی و زیر ساخت های کشور هزینه کنیم در جاهای خرج کردیم که رشد اقتصادی کشور به منفی شش و نیم درصد رسید ولی دولت تدبیر و امید با وجود آن که درآمد کشور از محل فروش نفت بسیار کاهش یافته تلاش دارد که درآمد کشور را درست و به جا هزینه کند.


معاون سیاسی وزیر کشور افزود: اگر روزی که پول داشتیم سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری دولت اصلاحات در منطقه عسلویه (پارس جنوبی)و خوزستان را ادامه می دادیم، امروز سهم نفت و گاز کشور را قطر و عراق استخراج نمی کرد .


مقیمی اظهار داشت: دولت با آن که پولی در دست ندارد ولی از کارهای اساسی کشور غافل نشده تا آیندگان از منابع و درآمد آن استفاده کنند.

وی با اشاره به تلاش دولت در اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم ، افراد باید 70 درصد از هزینه های درمان را به بیمارستان پرداخت می کردند در صورتی که امروز این مبلغ به 3 تا 7 درصد کاهش یافته است.


وی با انتقاد از اجرای نادرست اصل 44 قانون اساسی در خصوصی سازی سازمان های دولتی گفت: اگر اجرای این اصل به درستی صورت می گرفت و سازمان های دولتی به بخشی که خصوصی و یا دولتی بودن آن مشخص نبود واگذار می کردیم ، امروز این مشکلات در حوزه تولید به چشم نمی خورد.


وی گفت: امروز همه ما وارث مشکلاتی هستیم که به دلیل واگذاری های ناصحیح سازمان ها و شرکت های به وجود آمده است.


وی بیان داشت: این که دولت با تمام مشکلات موجود و تلاش های مسئولان نتوانسته در حوزه اقتصادی رونق مورد نیاز را ایجاد کند دلایلی دارد که باید مورد بررسی قرار گرفته و شناسایی شود ولی دولت در مهمترین اقدام خود تلاش کرد که از سیستم بانکی قرض نگیرد و ارزش پول ملی و قیمت دلار را حفظ کند.


مقیمی افزود: دولت در سه سال قبل در حالی مجبور به واردات شش میلیون تن گندم شد که کشور در سال 84 جشن خودکفایی تولید گندم را تجربه کرده بود و این نشان از عدم توجه صحیح به حوزه کشاورزی در گذشته دارد.


وی بیان داشت: آن روزی که کشوربرای پرداخت یارانه و حقوق با کمبود پول مواجه شد و دولت قبل دلار یک هزار تومانی را بیش از سه هزار تومان عرضه کرد، تولید کنندگان با ضرر و زیان جبران ناپذیری مواجه شدند که اثر آن را می توان در تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی مشاهده کرد.


وی با تأکید بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب گفت: دولت تمام تلاش خود را به کار بسته تا با اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، رکود را پشت سرگذاشته و رونق اقتصادی را ارتقا بخشد.


وی گفت: مهمترین وظیفه مسئولانی که قبول کرده اند تا با این دولت کار کنند این است که کمر همت را بسته و کار مردم را سامان دهند تا با ایجاد رونق اقتصادی ، مشکلات پیش روی کشور برطرف شود.

203/201

کد خبر: 652886

وب گردی

وب گردی