عملیات تثبیت ریزگردها با استفاده از فناوری مالچ رسی توسط واحد اصفهان

عملیات تثبیت ریزگردها با استفاده از فناوری مالچ رسی توسط شرکت مهندسی ترنم سبز سپاهان مستقر در مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در ۴۰ هکتار از اراضی شرق اصفهان اجرا شد.

به گزارش ایسکانیوز، این عملیات مبتنی بر دانش فنی نانورس، با همکاری مرکز تحقیقات بیابان زایی، بیابان زدایی و مبارزه با ریزگردها و با حمایت مالی معاونت فناوری ریاست جمهوری توسط توسط شرکت مهندسی ترنم سبز سپاهان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، در وسعت ۴۰ هکتار از اراضی شرق اصفهان، منطقه سگزی صورت گرفت.

در زمان اجرای این عملیات دکتر پرویز گرشاسبی معاون ریاست سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور، دکتر منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران و مهندس محمدحسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان به همراه کارشناسان مرکز تحقیقات بیابان زایی، بیابان زدایی و مبارزه با ریزگردها از پروژه مذکور بازدید به عمل آوردند و عملیات انجام شده مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

اجرای این طرح توسط دکتر مرجان پدیدار، مهندس امید هاتفی، مهندس یونس لیث صفار و خانم مهندس عاطفه اژدری به سرپرستی دکتر احمد جلالیان صورت گرفته است.

پدیدار در خصوص اهمیت این طرح به ایسکانیوز گفت: یکی از مهم ترین بحران های زیست محیطی در مناطق خشک و نیمه خشک پدیده مخرببیابان زایی و فرسایش بادی می باشد که وقوع طوفان های گرد و غبار و حرکت ریزگردها از پیامدهای آن محسوب می­شود.

وی افزود: در حال حاضر بیابانزایی به عنوان یک معضل، گریبانگیر بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای در حال توسعه می باشد که نتیجه این فرآیند از بین رفتن منابع تجدید شونده در هر یک از این کشورها است.

مجری طرح مالچ رسی اظهار کرد: بیابانزایی مشتمل بر فرآیندهایی است که در نتیجه عوامل طبیعی و عملکرد نادرست انسان ایجادمی گردد و جدیدترین آمارهای گسترش بیابان­زایی بیانگر این مطلب است که بالغ بر ۱۲۰ میلیون هکتار از مساحت کشور تحت تاثیر بیابان زایی قرار دارد و ۲۲۳ منطقه ۱۰۳ شهرستان در ۱۸ استان به مساحت ۲۰۲ میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

پدیدار در خصوص طرح دانش بنیان نانورس اظهار کرد: در این طرح تصمیم گرفته شد که از ترکیبات طبیعی استفاده شود تا علاوه بر اینکه باعث رفع معضل بیابانزایی، حرکت شنهای روان و پراکنش ریزگردها شود، باعث بهبود خصوصیات خاک شده و مشکلات زیست محیطی نیز بر جای نگذارد و نانورس محصولی است محیط زیست دوست و طبیعی که با استفاده از فناوری نانو از کانیهای رسی استخراج می­شود.

20101

کد خبر: 652889

وب گردی

وب گردی