اولیا تخلفات را گزارش کنند/قصد مچ‌گیری از مدیران مدارس نداریم

مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه طرح حساب یکپارچه مدارس به هیچ وجه هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند، گفت: قصد مچ‌گیری و کاهش اختیارات مدیران مدارس را نداریم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،عزیز شمسایی، معاون مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از اواخر سال ۹۳ تیمی در معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت متشکل از امور مالی، بودجه و فناوری تشکیل شد و بحث بر سر آن بود که وجوه دریافتی از مردم در مدارس ساماندهی شوند، گفت: قبلا مدیران مدارس براساس صلاحدید خود وجوهی را دریافت و در مدرسه مصرف می‌کردند؛ در یک مدرسه ۴۰ تا ۵۰ نوع خدمت ارائه می‌شود و این امر نیازمند شفاف سازی بود. در حال حاضر برای مدارس یک حساب بانکی معروف به ۴۱۵ وجود دارد که منابع دولتی با ضوابط معین به آن واریز می‌شود. اما در راستای اجرای طرح حساب یکپارچه، حساب دومی ایجاد شد که متعلق به مدرسه است و وجوه آن تماما در مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اوادامه داد: این حساب، یکی از نگرانی‌های اولیا مبنی بر اینکه وجوه دریافتی در ردیف‌های دیگری به مصرف برسند را کاملا مرتفع و عملکرد مدیران را شفاف می‌کند.

اگر مدرسه‌ای پول نقد خواست، ثبت نام نکنید

معاون مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش درباره مکانیسم نظارتی حساب یکپارچه نیز گفت: این طرح امکان نظارت دقیق و صحیح را برای ما فراهم کرده است. با این حال ممکن است در ۱۲۰ هزار مدرسه، تخلفی کوچک هم رخ دهد، ما از مردم می‌خواهیم اگر مدیری پول نقد از آنها خواست، در مدرسه ثبت‌نام نکنند و مراتب را به آموزش و پرورش اطلاع دهند تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

شمسایی ادامه داد: مدارس باید عنایت داشته باشند که جز حساب ۴۱۵ دولتی و حساب یکپارچه، هیچ شماره حساب دیگری قانونی نیست و باید مسدود شود. بنابراین اگر شماره حساب‌های متفرقه به اولیا برای واریز وجه داده شود، ‌از سوی ما قابل پیگیری است.

او دباره روند احصای قیمت تمام شده دانش آموزی از طریق حساب یکپارچه اظهار کرد: قیمت تمام شده در این سامانه و سامانه حسابداری تعهدی مدارس مشخص است. یکی از مشکلات ما این بود که در سرانه و قیمت تمام شده ما، هزینه خانوار لحاظ نمی‌شد و ما هیچ گاه سرانه به معنای واقعی را در اختیار نداشتیم. اما در این سامانه‌ها می‌توانیم میزان هزینه‌کرد خانوار برای هر خدمت را احصا و به عنوان مثال اعلام کنیم که برای یک دانش آموز از اول ابتدایی تا دیپلم چقدر هزینه شده است.

قصد مچ گیری و کاهش اختیارات مدیران مدارس را نداریم

معاونت آموزش متوسطه یکی دیگر از بازوهای طرح حساب یکپارچه است. سید علی حسینی، مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و عضو ستاد ثبت نام مدارس کشور نیز در این نشست به بیان برخی دغدغه‌های مدیران مدارس پرداخت و توصیه‌های برای آنها داشت.

این طرح هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند

حسینی با تاکید بر اینکه این طرح مدیریتی و مالی به هیچ وجه هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند، گفت: قرار نیست حساب جدیدی ایجاد شود و از فردا آموزش و پرورش مبلغ کمک والدین را کمتر یا بیشتر کند یا به اجبار و به صورت قانونی وجهی دریافت کند.

وی تصریح کرد: این طرح بنا ندارد به سیاست‌های اصلی آموزش و پرورش خدشه‌ای وارد کند یا از اختیارات مدیران مدارس بکاهد. آموزش و پرورش در جهت اعتماد صد درصدی که به مدیران توانمند مدارس دارد، در جهت توسعه اختیارات آنها برخواهد آمد و این حساب امکان مدیریت یکپارچه به لحاظ سیستمی را برای آموزش و پرورش فراهم کرده و به هیچ وجه اختیارات مدیران مدارس و انجمن‌های اولیا و مربیان را کاهش نمی‌دهد.

مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی اجرای این طرح لزوم پاسخگویی آموزش و پرورش به جامعه است، گفت: اگر قرار است کمک‌های مالی پرداخت شود، آموزش و پرورش اعمال مدیریت کرده و آن را رصد می‌کند تا تخلفی رخ ندهد و والدین با فراغ بال این کمک‌ها را در اختیار مدرسه بگذارند.

او افزود: مدارس ما قطعا برای اجرای کیفی برنامه‌ها نیازمند مشارکت و حضور مردم هستند و نه تنها به منابع مالی بلکه به منابع انسانی و فکری اولیا نیاز دارند.

حسینی در ادامه به اندوخته و ارزش افزوده مبالغ جمع آوری شده در حساب مدارس اشاره کرد و گفت: ذخیره منابعی از محل سود بانکی اندوخته‌ها ایجاد می‌شود که خود مدارس می‌توانند از آن استفاده کنند و یا به صورت اختیاری صرف مدارس مناطق محروم کنند. زحمات مدیران ما قطعا بیشتر می‌شود و باید برنامه‌ریزی خوبی روی حساب مدرسه انجام دهند و هماهنگی آنها با انجمن اولیا و مربیان بیش از پیش باشد.

او با تاکید بر اینکه در دستورالعمل ثبت نام آمده است که حساب یکپارچه هیچ هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند، گفت: همانطور که گفته شد گزینه‌های مختلفی با شناسه معین، دیده شده و قرار است از هزینه سرویس مدارس گرفته تا فعالیت‌های فوق برنامه هرگونه دریافتی از خانواده‌ها در مدارس دولتی از طریق حساب یکپارچه ساماندهی شوند.

چند توصیه به مدیران مدارس

مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش توصیه‌هایی به مدیران مدارس داشت و گفت: قرار است مدارس دولتی با کد شناسه‌ای که در اختیار دارند کمک‌های مالی را دریافت کنند. معمولا زمانی که طرحی ارائه می‌شود، منتقدانی از دل مجموعه به آن اعتراض می‌کنند. مدیران مدارس نیز با تصور اینکه ممکن است از اختیارات‌شان کاسته شود یا اینکه آموزش و پرورش قرار است به اصطلاح مچ‌گیری کند و یا تصدی‌گری آنها را کاهش دهد، انتقاداتی را مطرح می‌کنند.

او ادامه داد: اما باید گفت هیچ کدام از این انتقادات صحیح نیست. ما قصد داریم تصدی امور را به مدیران مدارس واگذار کنیم و حق کنترل و پاسخگویی ملی را برای خود نگه داریم. باید نظام ارزیابی و کنترل بر اساس سیاست‌های فوق تنظیم شود. مدیران حتما از این طرح استقبال کنند، زیرا باعث افزایش اعتماد والدین و مردم خواهد شد و قطعا میزان کمک‌ها را افزایش می‌دهد و باعث رونق حساب مدرسه می‌شود.

حسینی با بیان اینکه یک انگیزه دیگر برای مدیران مدارس این است که موجودی حسابشان دارای ارزش افزوده می‌شود و به تسهیل و کیفی سازی امور کمک می‌کند، گفت: مدیران مدارس پیشانی عملیاتی کار هستند و در نظر داشته باشند که حساب یکپارچه به مدیریت داخلی منابع در آموزش و پرورش کمک می‌کند.

او ضمن اعلام مجدد این مطلب که مدیران کلیه مدارس دولتی از این پس هیچ وجه نقدی از اولیا در هیچ حیطه‌ای دریافت نخواهند کرد، گفت: مدارس خاص نیز بر اساس دستورالعمل‌های خاص خود دریافت شهریه دارند. به عنوان مثال مدارس شاهد، اینگونه هستند. این مدارس نیز به حساب یکپارچه متصل‌اند.

کنترل و نظارت کلیه وجوه واریزی به مدارس از طریق حساب یکپارچه

سید حسن حسینی، معاون دفتر انجمن اولیا و مربیان مهمان دیگر این نشست از دریچه نگاه انجمن اولیا و مربیان به بررسی و بیان نکاتی درخصوص حساب‌ یکپارچه مدارس پرداخت و تاکید داشت که سامانه حساب یکپارچه این امکان را فراهم می‌کند که ضمن انسجام و نظم بیشتر اعتبارات مدارس، آماردهی از روند فعالیت‌های مالی انجام شده شفاف شود و سرعت بگیرد.


او با بیان اینکه حدود دو سالی است که بحث حساب یکپارچه مطرح و به صورت آزمایشی در برخی مدارس به اجرا در آمده است، گفت: علت اصلی اجرای چنین طرحی این بود که قصد داشتیم عملکرد مالی مدارس را شفاف و از خطاها و تخلفات جلوگیری کنیم.

معاون دفتر انجمن اولیا و مربیان افزود: تا پیش از این مبالغ یا به صورت نقد و چکی دریافت و یا به حساب‌های بانکی متفرقه‌ای واریز می‌شد. پس از کارشناسی‌های لازم، از آنجا که انجمن اولیا و مربیان یک نهاد غیردولتی است، حساب یکپارچه با نام انجمن اولیا و مربیان افتتاح و با استقبال خوبی روبرو شد.

حسینی با بیان اینکه به استناد ماده ۲ آیین نامه اجرایی انجمن و ماده ۱۱ قانون شوراها کمک‌های مردمی به صورت داوطلبانه دریافت می‌شود، گفت: در آیین نامه آمده بود که کمک‌ها باید داوطلبانه بوده و در زمان ثبت نام دریافت نشود و بابت هرگونه وجهی رسیدی از سوی مدرسه صادر شود. در گذشته دستورالعمل جامعی در این خصوص داشتیم و شماره حسابی که به شماره‌های ۲۰۲۰ معروف شد، کمک‌های مردمی را دریافت می‌کرد که البته آموزش و پرورش منطقه، استان و ... درصدی از آن سهم داشتند.

او افزود: خانواده‌ها به این امر معترض بودند و بعد از مدت‌ها اشکالاتی پیش آمد و پرسش‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه چرا پول کمک به مدرسه باید در جای دیگری هزینه ‌شود. به همین دلیل استفتایی از مراجع انجام و اعلام شد که اختصاص سهم به منطقه و استان از لحاظ شرعی درست نیست که منجر به حذف حساب ۲۰۲۰ شد.

معاون دفتر انجمن اولیا و مربیان با بیان اینکه وجوه متعددی بابت سرویس ایاب و ذهاب و کمک‌های مردمی گرفته می‌شد که ممکن بود به صورت سلیقه‌ای از سوی مدیران مدارس در امور دیگری به مصرف رسد، گفت: با شناسه‌دار شدن خدمات در حساب یکپارچه این مشکل نیز برطرف شد و علاوه بر این اکنون می‌توانیم آمار کمک‌های مردمی را در هر زمان اعلام کنیم. سال گذشته ۱۳۸ میلیارد تومان کمک نقدی و ۱۱۵ میلیارد کمک غیرنقدی در قالب تخصص‌ها و مهارت‌ها به مدارس به ثبت رسید.

20103

کد خبر: 653014

وب گردی

وب گردی