نماینده ادوار مجلس: قانون انتخابات تغییر کند

فعال اصلاح طلب درباره ایرادات قانون انتخابات گفت: ضرورت اصلاح قانون انتخابات موضوعی است که از مدت‌ها پیش تاکنون در فضای داخلی کشور مطرح شده اما تاکنون به مرحله عملی نرسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، علی تاجرنیا در گفت و گو با آستان افزود: از قبل قرار بر این بوده است که دولت، لایحه جامع انتخابات را به صورت لایحه به مجلس بدهد تا نمایندگان بتوانند هرچه سریع‌تر در این‌رابطه تصمیم‌گیری کنند. باید این موضوع را مورد تأکید قرار داد که لایحه جامع انتخابات شامل همه موضوعات مورد نظر از قبیل مدیر و مدبر بودن و... است. اینکه مدیر و مدبر چه کسی است، شاخص‌های مختلفی دارد که باید به صورت دقیق مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: تردیدی نیست که اصلاح قانون انتخابات یکی از مسائلی است که به دلیل برگزاری انتخابات‌های گوناگون و متنوع در کشور، ضرورت دارد تا هرچه سریع‌تر مشخص شود تا هیچ‌گونه ابهامی در این رابطه وجود نداشته باشد. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که این لایحه، هم‌اکنون در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و ما احتمال می‌دهیم که این موضوع در آینده نزدیک مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گفته این نماینده ادوار مجلس: قطعا پرسش‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود. به طور مثال باید معلوم شود که شاخص‌های مدیر و مدبر چیست؟ در انتخابات‌های پیشین همواره چالش‌هایی وجود داشته که قانون مشخصی درباره حل آنها وجود نداشته است که به طور مثال باطل شدن انتخابات شهرستان‌های اهر و هریس از جمله جدیدترین چالش‌های رخ داده است.

نماینده ادوار مجلس همچنین ادامه داد: علاوه بر این، ما با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نیز زمان زیادی نداریم و برای نبودن و مطرح نشدن هرگونه شائبه‌ای باید هرچه سریع‌تر تکلیف اصلاح قانون انتخابات را مشخص کنیم. هرچه لایحه جامع انتخابات زودتر از سوی دولت تهیه شود، بیشتر می‌توان نسبت به حل و فصل سریع اصلاح قانون انتخابات به اتخاذ تصمیم پرداخت. سیاست‌های کلی انتخابات که یکی از سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است و از قبل از عید تاکنون در دولت مورد بحث است.

تاجرنیا در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به در پیش بودن انتخابات، این امیدواری در سطح بالایی مطرح است که دولت دست‌کم تا تابستان این لایحه را به مجلس تقدیم کند تا پارلمان نیز بعد از بررسی، آن را مورد تصویب قرار دهد.

201/201

کد خبر: 653094

وب گردی

وب گردی