تولید نفت ایران از مرز ٣ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز گذشت

مقدار تولید نفت ایران در خردادماه امسال از رقم سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز فراتر رفت و صادرات نفت خام نسبت به زمان تحویل دولت یازدهم نیز ٢ برابر شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پلایگاه اطلاع رسانی نفت و انرژی، بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه، ٢٥ خردادماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به نمایندگان جدید مجلس که توانستند اعتماد مردم را به دست آورند به گزارش عملکرد صنعت نفت پرداخت و با بیان این که تولید نفت ایران در خردادماه امسال از مرز سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز گذشت، افزود: این در حالی است که تولید نفت ایران در پنج ماه نخست سال ٩٢، ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز بود.

وی مقدار تولید میعانات گازی را نیز ٦٠٠ هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: این میزان در سال ٩٢ ٣٨٠ هزار بشکه بوده است.

وزیر نفت با بیان این که صادرات نفت ایران نفت از دیماه سال ٩٤ تا کنون ٢ برابر شده است، در حالی که این رقم در پنج ماه نخست سال ٩٢ بدون احتساب میعانات گازی، روزانه ٩٧٠ هزار بشکه بود، تصریح کرد: مقدار صادرات نفت ایران هم اکنون از مرز ٢ میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

زنگنه با بیان این که افزایش تولید نفت ایران بر میدانهای مشترک غرب کارون متشکل از میدانهای آزادگان، یادآوران و یاران، متمرکز است، تصریح کرد: تولید نفت از این میدانها در آغاز به کار دولت یازدهم، ٧٠ هزار بشکه در روز بود که در پایان خردادماه امسال به ٢٠٠ هزار بشکه در روز می رسد و تا پایان سال ٩٥ از ٢٦٠ هزار بشکه در روز نیز فراتر می رود.

محدودیتی برای تامین خوراک پتروشیمی ها نداریم

زنگنه سپس به ارائه گزارش تولید محصولات پتروشیمی پرداخت و با بیان این که تولید محصولات پتروشیمی در آغاز سال ٩٢، ٤٠,٦ میلیون تن و صادرات آن ١٢.٨ میلیون تن بوده است، اظهار کرد: این ارقام در سال ٩٤ به ترتیب به ٤٦ میلیون تن و ١٨.٧ میلیون تن رسیده است که نشان دهنده افزایش ٤٦ درصدی در صادرات است.

وزیر نفت با بیان این که گاز طبیعی تحویلی به مجتمعهای پتروشیمی از ٣٥ میلیون تن در سال ٩٢ به ٤٣ میلیون تن در سال ٩٤ رسیده است، افزود: ما هیچ محدودیتی برای مصرف گاز در مجتمعهای پتروشیمی نگذاشتیم.

وی با بیان این که سال ٩٥ یک سال استثنایی برای صنعت پتروشیمی ایران است، یادآور شد: تا نیمه سال ٩٦ تعداد زیادی از مجتمعهای پتروشیمی به بهره برداری می رسند و تاکنون بخشی از آنها مانند پتروشیمی لرستان، مهاباد به بهره برداری رسیده است و بقیه نیز همانند مرودشت، پردیس، کاوه و... به بهره برداری خواهند رسید.

به گفته زنگنه، تولید محصولات پتروشیمی با تکمیل این مجتمعها به قیمت سال ٩٢، ٥,٧ میلیارد دلار افزایش می دهد که خیز یزرگی برای ٢ برابر شدن تولید محصولات پتروشیمی است.

مشکلات گریبانگیر نفت؛ از پرداخت یارانه تا افزایش شدت مصرف انرژی

وزیر نفت در ادامه، به مشکلات گریبانگیر صنعت نفت اشاره کرد و گفت: یارانه های سنگین پرداختی از مشکلات جدی بخش گاز و پالایش و پخش است و با وجود تلاشهای دولت، این مسئله همچنان بر تشکیلات این دو بخش صنعت نفت فشار وارد می کند.

وی، تراکم پرسنل و سرعت و شتاب افزایش مصرف انرژی در کشور را از دیگر مشکلات مبتلابه صنعت نفت خواند و افزود: اگر نتوانیم مصرف را مهار کنیم و شدت انرژی را کاهش ندهیم، امکان پاسخگویی به این روند فزاینده مصرف انرژی در آینده وجود نخواهد داشت.

وزیر نفت به مفاسد مالی به عنوان یکی دیگر از مشکلات پیش روی وزارت نفت در زمان تحویل این وزارتخانه در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: ٢,٧ میلیون دلار از منابع نفت را آقای زنجانی برده و معلوم نیست چه بر سر آن آورده است و یا خریدهایی که بعضا در دوره قبل بی ضمانت انجام شده بود و نمونه آن هم دکلی است که مشخص نیست الان کجاست.

صنعت نفت به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد

زنگنه با این حال، حیاتی ترین مسئله بعد از برجام و رفع تحریمها در کشور را ظرفیت سازی برای تولید نفت و افزایش قدرت تولید نفت خام کشور عنوان کرد و گفت: اگر به این مهم توجه جدی نشود، بازارها را از دست می دهیم، موازنه قدرت در منطقه به ضرر ما رقم می خورد و آسیبهای جدی به مخازن ما وارد می شود که در این زمینه از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار همکاری داریم.

وی با بیان این که فعال شدن صنعت نفت، فعالسازی اقتصاد کشور را به دنبال دارد و چرخ صنعت نفت، تمام اقتصاد کشور را به جریان می اندازد، به ذکر نمونه ای پرداخت و گفت: روزی که عسلویه فعال بود، هیچ سازنده و پیمانکاری نبود که کاری در عسلویه نداشته باشد و این وضع باید دوباره احیا شود.

وزیر نفت با تاکید بر این که باید صدای ما، صدای همدلی باشد، خاطرنشان کرد: صنعت نفت به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد و قطعا این حمایت باید با نظارت دقیق مجلس بر عملکرد نفت همراه باشد.

401/601

کد خبر: 653098

وب گردی

وب گردی