ابطحی: تمدید دوباره قانون داماتو از سوی آمریکابرجام را باشکست مواجه می کند/ لزوم مذاکره وزارت خارجه با امریکا

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس، با بیان اینکه تمدید دوباره قانون داماتو از سوی آمریکا، قطعا مغایر با توافق هسته ای خواهد بود، گفت: با تمدید این قانون، جمهوری اسلامی بار دیگر تحریم می شود و این مسئله بر اساس مفاد برجام مغایر با توافق است و عملا برجام با شکست روبه رو می شود.

به گزارش ایسکانیوز،سیدجواد ابطحی در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به برنامه ریزی کنگره آمریکا برای تمدید دوباره قانون داماتو، گفت: در صورت تمدید دوباره این قانون، کشورهایی که در یک سال بیش از چهل میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند از دادوستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه تمدید دوباره قانون داماتو از سوی آمریکا، قطعا مغایر با توافق هسته ای خواهد بود، افزود: با تمدید این قانون، جمهوری اسلامی بار دیگر تحریم می شود و این مسئله بر اساس مفاد برجام مغایر با توافق است و عملا برجام با شکست روبه رو می شود.

وی ادامه داد: این قانون تحریمی در گام نخست بر علیه دو کشور ایران و لیبی صادر شد، اما پس از مدتی اسم کشور لیبی از آن حذف و تنها مورد تحریم قرار گرفت.

ابطحی تصریح کرد: به طور حتم با تمدید و اجرای دوباره قانون داماتو، هیچ کشوری برای سرمایه گذاری کلان در ایران رغبت نشان نمی دهد، که این مسئله بسیار نگران کننده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: اعتبار اجرای قانون داماتو در پایان سال 2016 به اتمام می رسد، اما برخی از نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال تمدید دوباره آن هستند، از این رو وزارت خارجه باید برای متوقف کردن این قانون با طرف مقابل مذاکره کند.

قانون داماتو قانونی است که در سال ۱۹۹۶ دولت آمریکا برای تحریم ایران به تصویب رساند. بر اساس این قانون شرکت‌هایی که در یک سال بیش از چهل میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند از داد و ستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد.

این قانون توسط داماتو، سناتور ایتالیایی الاصل کنگره آمریکا و از جمهوری خواهان محافظه کار به کنگره آمریکا ارائه شد. قانون داماتو هر پنج سال یک بار بازبینی می‌شود.

203/201

کد خبر: 653137

وب گردی

وب گردی