ساخت دستگاه تولید بیوگاز،‌کمپوست و برق از زباله‌های خانگی در دانشگاه آزاد اسلامی

محققان دانشگاه آزاد اسلامی دستگاه سبزی برای تولید برق و بیوگاز در مقیاس خانگی و صنعتی تولید کردند که منبع انرژی آن از خورشید و دمای تخمیر زباله در داخل مخازن آن نیز با الگوبرداری از بدن انسان است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مهرداد عاشقی، مجری طرح، عنوان طرح تحقیقاتی اجرا شده را «دستگاه تولید بیوگاز،‌کمپوست و برق از زباله‌های خانگی» ذکر کرد و گفت: در این طرح دستگاهی برای تولید بیوگاز و برق طراحی شده که قادر است با استفاده از هر نوع زباله تجزیه پذیر به غیر از زباله‌های انواع فلزات، آهن، پلاستیک و شیشه، برق و بیوگاز تولید کند.

او با تاکید بر این که این دستگاه کاملا سبز است،گفت: این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که توان پمپ و موتور آن از برق شهری تامین نمی‌شود، بلکه با استفاه از نور خورشید تامین می‌شود.

مجری طرح به بیان عملکرد این دستگاه پرداخت و افزود: این دستگاه به صورت اتوماتیک کار می‌کند، به‌طوری که با زدن دکمه توان آن، دستگاه به مدت 20 روز فرایندهای لازم برای تبدیل زباله به برق و کمپوست را انجام خواهد داد.

او با تاکید بر این که این دستگاه عملکرد خود را بر اساس برنامه ریزی‌های تدوین شده برای آن انجام می‌دهد،ادامه داد: خوراک دستگاه که شامل 3 واحد زباله و 7 واحد آب است، به مخزن شماره یک دستگاه وارد می‌شود و دستگاه به طور اتوماتیک زباله‌ها را به هم می‌زند و خرد می‌کند تا زباله‌ها به مخلوط رقیقی تبدیل شود.

عاشقی با تاکید بر این که با تبدیل زباله به مخلوط رقیق، پمپ شروع به پمپاژ کردن زباله به قسمت راکتور می‌کند، گفت: در این راکتور که وظیفه هضم کردن زباله را بر عهده دارد، باکتری‌های بی هوازی از طریق کاتالیزور که در این طرح از کود دامی استفاده شد، فعال می‌شوند تا فرایند تخمیر در مخزن انجام شود.

این محقق افزود: با شروع فرایند تخمیر، در مخزن شماره 2 گاز متصاعد می‌شود و به تدریج که این گاز جمع شد و به حد فشاری خاصی رسید، با صدور فرمانی به پمپ وکیوم، گاز تولید شده مکیده می‌شود.

او دمای استفاده شده در این دستگاه برای فرایند تخمیر را با الگوبرداری از دمای بدن انسان دانست و در این باره گفت: دمای بدن همواره بر روی عدد 37 درجه سانتیگراد ثابت است که با الگوبرداری از این مدل، دمای 37 درجه سانتیگراد برای انجام فرایندها در این دستگاه ثابت نگه داشته می‌شود.

عاشقی گاز به دست آمده از این دستگاه را حاوی 30 درصد متان، 2 درصد نیتروژن و مابقی را رطوبت بخار آب دانست و ادامه داد: پس از جمع آوری گاز از مخزن، یا از آن برای مصرف سوخت استفاده می‌شود و یا مستقیما به موتور دیزل گازی برای تولید برق متصل خواهد شد.

مجری طرح، محصول نهایی این دستگاه پس از 20 روز را کمپوست ذکر کرد که برای تغذیه گیاهان و مصارف کشاورزی کاربرد دارد.

او گفت: فرایند تخمیر از روز سوم فعالیت دستگاه آغاز می‌شود و نمودارهای به دست آمده از عملکرد این دستگاه، نشان می‌دهد تولید گاز از روزهای هفدهم و هجدهم به بعد صورت نمی‌گیرد که در این مرحله فرایند متوقف و بیوگاز تولید شده برای سوخت و ساز و یا برای اتصال به موتور دیزل گازی و تولید برق استفاده می‌شود.

این محقق، مزیت این دستگاه را استفاده از زباله برای تولید برق، کمپوست و بیوگاز دانست.

او تولید این دستگاه را در مقیاس خانگی و صنعتی عنوان کرد و افزود: در صورتی که این طرح در مقیاس خانگی استفاده شود، می‌توان دستگاهی در ابعاد یک ماشین لباسشویی ساخت تا از زباله‌های خانگی تولید شده بیوگاز، ‌برق و کمپوست برای مصارف کشاورزی تولید کرد.

عاشقی، مقیاس صنعتی این دستگاه را شامل چند مخزن 10 تنی عنوان کرد که به صورت موازی نصب می‌شوند.

بر اساس این گزارش، ساخت این دستگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان اجرایی شده است.

20103

کد خبر: 653298

وب گردی

وب گردی