یوسف خانی: قیمت مرغ تا 2 روز دیگر ارزان می شود/عدم مدیریت بازار مرغ را پرنوسان کرد

رییس اتحادیه پرنده و ماهی گفت:براساس پیش بینی ها نرخ مرغ از 2 روز آینده کاهش یافت و بعد از آن به دلیل کاهش تقاضا در بازار تا 20 روز قیمت آن ثابت می ماند و به احتمال تغییری نخواهد کرد.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره نوسان قیمت مرغ در چند روز اخیر گفت: بازار مرغ ایران سالهاست که به دلیل عدم مدیریت و سوء مدیریت برخی از دستگاه های ذی ربط با نوسان همراه شده است.

وی در ادامه گفت: دستگاه های مربوطه در چند سال اخیر قادر به نظم بخشیدن و سازماندهی در قیمت تولید مرغ گرم و همچنین مرغ زنده تولید شده نیستند.

یوسف خانی علت نوسان اخیر در قیمت مرغ را کاهش جوجه ریزی دانست و گفت: جوجه ریزی بعد از 45 یا 50 روز به سن بازار خواهد رسید و امکان عرضه در کشتارگاه ها وجود دارد اما به دلیل اینکه تولیدکنندگان در برج 2 اقدام به جوجه ریزی نکردند از اواسط خرداد ماه کمبودی در بازار احساس شد که این امر زمینه ای جهت ایجاد نوسان قیمت مرغ در بازار شد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: قیمت مرغ در بازار به کیلویی 7000 تومان رسیده بود اما به دلیل کاهش تقاضا در بازار نرخ این محصول با کاهش همراه شد و به 6300 تومان رسید، در حال حاضر مجددا قیمت آن در بازار به 6700 تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ تا چند روز آینده به 6000 تومان خواهد رسید، گفت: براساس پیش بینی ها نرخ این محصول از 2 روز آینده کاهش یافت و بعد از آن به دلیل کاهش تقاضا در بازار تا 20 روز قیمت آن ثابت می ماند و به احتمال تغییری نخواهد کرد.

یوسف خانی دلیل کاهش جوجه ریزی در ماه گذشته را که منجر به ایجاد نوسان در قیمت مرغ شده است را اینگونه بیان کرد: دلایل مختلی بر این امر تاثیرگذار هستند اما اصلی ترین علت آن برمیگردد به کاهش تقاضای این محصول در بازار که هر ساله در ایام ماه رمضان رخ می دهد و تولیدکنندگان به دلیل ضررهایی که در این ماه روبرو می شوند در ماه گذشته اقدام به جوجه ریزی نکردند که این امر زمینه ای در ایجاد نوسان در قیمت این محصول شد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی پیش بینی خود را از مدت زمان وجود نوسان در بازار مرغ اینگونه بیان کرد: به دلیل اینکه در ماه جاری جوجه ریزی توسط تولیدکنندگان انجام شده است به طور قطع در ماه آینده با کمبود مرغ و نوسان قیمتی این محصول در بازار مواجه نخواهیم شد بلکه می توان گفت با توجه به گرم شدن هوا و کاهش تقاضا احتمال اینکه قیمت مرغ با کاهش زیادی همراه شود بسیار زیاد است.

وی درباره قیمت کنونی تخم مرغ گفت: در ایام ماه رمضان به دلیل حذف شدن یک وعده غذایی میزان مصرف تخم مرغ نهایتا 5 درصد افزایش خواهد داشت به همین دلیل برخلاف تفکر بسیاری از مصرف کنندگان قیمت تخم مرغ در این ماه هیچ تغییری نکرده و به نوعی می توان گفت قیمت این محصول در حال حاضر 4000 تومان به مشتریان عرضه می شود.

یوسف خانی وضعیت بازار ماهی را ماه رمضان اینگونه ارزیابی کرد: به دلیل فصل گرما مصرف ماهی نسبت به مرغ و گوشت بسیار کمتر از باقی فصل ها خواهد شد که این امر باعث ضعیف شدن بازار ماهی خواهد شد به همین دلیل قیمت آن در ماه رمضان هیچ تغییری نکرده و حتی می توان گفت تقریبا ثابت بوده است اما به طور قطع نرخ ماهی در روزهای آینده کاهش خواهد داشت.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان درباره صادرات مرغ و تخم مرغ به دیگر کشورها گفت: صادرات به کشور عراق بسیار کاهش یافته و کمتر از آن در کشور افغانستان است که به میزان بسیار کمی صادرات صورت میگیرد.

وی با بیان اینکه تا چند وقت گذشته صادرات به کشور عراق قطع شده بود، گفت: در حال حاضر تنها 2 در صد از مرغ ایران به عراق صادر می شود اما این رقمی نیست که بتوان آن را بازگو کرد زیرا بیشتر باعث ضرر تولیدکنندگان است.

یوسف خانی در ادامه گفت: در حال حاضر صادرات مرغ و تخم مرغ به کشور عراق توسط ترکیه صورت می گیرد که دلیل آن هم برمی گردد به کیفیت و قیمت مناسب محصولات این کشور نسبت به کشور ایران. صادر کنندگان باید در هرشرایطی صادرات مرع به عراق را ادامه دهند زیرا در غیر این صورت مرغ ها فاسد و غیر قابل استفاده خواهند شد.

401/601

کد خبر: 653441

وب گردی

وب گردی