حمیدرضا نعیمی: کار در جایی که موضوع مالی در آن مهم نیست برایم امنیت روانی دارد/باید از سلیقه‌ها گذشت

حمیدرضا نعیمی می گوید: همواره انتخاب و کنار گذاری یک کار بسیار دشوار است. باید از سلیقه‌ها گذشت و فاکتورهای دیگر را مد نظر قرار داد. فاکتورهایی که در آن به تناسب سالن و مخاطب آن سالن توجه داشته باشد.

حمیدرضا نعیمی کارگردان و نویسنده تئاتر در مورد انتخاب شدن به عنوان یکی‌ از اعضای شورای هنری انتخاب نمایش های «خانه نمایش» در گفتگو با ایسکانیوز گفت: چند روز پیش آقای راسخ راد با من تماس گرفتند و از من دعوت کردند که عضو شورا باشم . حقیقتاً من خیلی‌ دوست ندارم در شوراها حضور داشته باشم. قبلا هم از سوی تالار وحدت و تالار هنر و غیره از من دعوت شده بود اما نپذیرفتم. سعی‌ کردم عضو شورایی نباشم و در مورد هست و نیست یک نمایش تصمیم نگیرم.

وی درمورد دلیل علاقه نداشتن به عضویت در شوراهای سالن های نمایشی افزود: همواره انتخاب و کنار گذاری یک کار بسیار دشوار است. باید از سلیقه‌ها گذشت و فاکتورهای دیگر را مد نظر قرار داد. فاکتورهایی که در آن به تناسب سالن و مخاطب آن سالن توجه داشته باشد. کیفیت و ارزش های تکنیکی یک اثر بسیار مهم است و من در این شورا هیچ رای و نظری در مورد مباحث نظارتی نخواهم داشت و آثار را فقط از لحاظ کیفی‌ به همراه دیگر کارشناسان بررسی می‌کنم. هر سالنی در تهران تقریبا تعریف مخاطب خاص خودش را دارد. برای مثال می‌دانیم که تئاتر مولوی‌ یک پایگاه دانشجویی است و غیره. مخاطب هر سالن با سالن و دیگر متفاوت است. بر این اساس، کار این شورا در درجه اول انتخاب آثاری است که بیشترین تناسب را به سالن و مخاطبان خانه نمایش داشته باشند.

وی افزود: تنها موردی که وجود داشت این بود که احساس کردم که جنس کارهایی‌ که در این سالن به اجرا می روند صمیمی‌ و خالص است و به دکور خاص، نور پیچیده، صدای خاص و صحنه پیچیده نیاز ندارند. سادگی‌ و صمیمیت این کارها باعث می شود که فروش این نمایش ها در بود و نبود این گروه های نمایشی نقشی نداشته باشد. برای مثال وقتی‌ شما تصمیم به اجرا در سالن اصلی‌ یا ایرانشهر و غیره تصمیم می گیرد، فروش و مباحث مالی نقش تعیین کننده‌ای دارد اما در این سالنی که حدودا ۴۰ یا ۵۰ صندلی‌ دارد و امکانات خاصی‌ برای دکور، صحنه پردازی و غیره ندارد،محکومید که تئاتر جیبی کار کنید و به مسائل مالی توجه زیادی نشان ندهید. کسی نمی‌تواند بگوید اگر من در سالن «خانه نمایش» اجرا بروم حتما می‌توانم که دستمزد چند ماه خود و بازیگرانم را تامین کنم. این اتفاق در سالنی مثل خانه نمایش نمی‌افتد و این موضوع برای من امنیت روانی‌ داشت که در جایی‌ کار کنم که موضوع مالی در آن ‌ملاک نیست.

نعیمی در مورد تصمیم گیری شورا برای برنامه ریزی های آینده گفت: هنوز جلسه‌ای را با دوستان نداشته ایم. قطعاً برنامه هایی داریم اما این برنامه ها پیچیده‌ نیستند. امیدوارم که بشود خیلی سریع کارهایی‌ را انتخاب و برای اجرا معرفی کرد و نمایش‌ها به صورت برنامه ریزی شده و با تبلیغات مناسب در این سالن به اجرا بروند. امیدوارم که این سالن بتواند تمام صندلی‌‌های خودش را مملو از تماشاگر کند. نمی دانم در اولین جلسه‌ای که خواهیم داشت چه تصمیماتی گرفته می شود اما من نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنم و امیدوارم که اتفاقات خوبی برای خانه نمایش بیفتد.

این هنرمند در مورد برنامه های‌ آینده اش گفت: در حال حاضر مشغول بازخوانی «جشنواره تئاتر شهر» هستم و زمانی‌ که این بازخوانی‌ها تمام شود یکی‌ از نمایشنامه هایی که سال گذشته نوشته‌ام را در چند ماه بازنویسی می‌کنم که برای سال بعد این اثر را به اجرا ببرم. وقتی‌ این نمایش را نوشتم متوجه شدم که باید یک مدت از این متن فاصله بگیرم و بعدها باز به آن برگردم و باز نویسی کنم. مطمئنم که کار جالبی‌ در زمینه شاهنامه خواهد شد. هنوزهیچ تصمیمی در مورد سالن و بازیگران و غیره گرفته نشده است.

505502

کد خبر: 653468

وب گردی

وب گردی