ساماندهی قبور شهدا یا تخریب قبور !/ساماندهی مزار شهدا بدون اجازه جرم است

«تخریب قبور شهدا»، نامی است که خانواده‌های معترض بر «طرح ساماندهی قبور شهدا» گذاشته‌اند. چند روزی است که اجرای عملیات ساماندهی قبور در گلزار شهدای بهشت زهرا‌(س)، اعتراض برخی از خانواده‌های شهدا را برانگیخته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وقایع‌اتفاقیه: عملیات از قطعه 24 آغاز شده است و در عکس‌های منتشرشده پیداست که قسمتی از قطعه 24 کاملا صاف شده، تعدادی از حجله‌های شهدا حذف و سنگ‌های مزار روی مشتی سیمان سوار شده است. خانواده شهدا عملیات اجرائی بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری تهران برای یک‌دست‌کردن قبور و تغییر مزار شهدا را «غیر قانونی» می‌خوانند. گلزار شهدای بهشت زهرا بیشترین شهید را در دل خود جا داده و گنجینه‌ای بازمانده از هشت سال دفاع مقدس است.
طرح‌های مشابه برای گلزارهای شهدا اگرچه با هدف بهسازی اجرا شده اما خسارت‌هایی که گاه‌و‌بی‌گاه به قبور وارد شده، خاطر خانواده‌های شهدا را چنان مکدر کرده که از طرح‌هایی با پیشوند «ساماندهی» و «بهسازی» یا «مرمت» واهمه دارند. از گذاشتن استخوان‌های شهدای امامزاده حسین قزوین در کیسه‌های «زباله» تا کشاندن لودر به مزار و گود‌برداری قطعات شهدا و شکسته‌شدن سنگ‌های قدیمی مزار شهدا و جابجایی قبور بدون رضایت خانواده.
تکرار تاریخ
اتفاقِ رخ‌داده در روزهای اخیر، تکرار ِماجرای نزدیک به 10 سال پیش است. ماه‌های پایانی سال 86 بود که اجرای طرح«ساماندهی قبور شهدا» سروصدای زیادی به پا کرد. آن زمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری تهران برای بهسازی قبور، عملیات گود‌برداری قطعه 44 گلزار شهدای بهشت زهرا‌(س) را آغاز کرد اما خانواده‌های معترض شهدا با تحصن و تجمع جلوی لودرهای راه‌یافته به قطعات شهدا را گرفتند. اعتراضات گسترده فقط به گلزار شهدا ختم نشد و به ساختمان‌های صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد. اعتراض خانواده شهدا راه به جایی نبرد تا چهار سال پس از آن تاریخ که دیوان عدالت اداری به نفع آنها رأی داد.
وقتی در جنجال اعتراضات، تجمع‌ها مورد توجه بنیاد شهید قرار نگرفت، چندصد خانواده شهید علیه بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری تهران به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. این شکایت در آذر 1390 به سرانجام رسید و دیوان عدالت اداری با صدور حکمی اعلام کرد: «هرگونه دست‌زدن به قبور شهدا بدون رضایت خانواده شهدا خلاف موازین شرع و قانون است.»
عجیب است که باوجود حکمی که پنج سال پیش، اجازه‌خواستن از خانواده شهدا را اصلی‌ترین مسئله در اجرای طرح‌های مختلف در گلزار شهدا دانسته و در‌نظر‌نگرفتن رضایت آنان را از سوی هر ارگانی «خلاف موازین شرع و قانون» خوانده اما باز هم طرحی بدون اطلاع خانواده‌ها اجرا شده و اعتراض آنان را برانگیخته است.
تجمع خانواده شهدا: باید متوقف شود
به دنبال اجرائی‌شدن عملیات تازه در گلزار شهدا، روز سه‌شنبه جمعی از اعضای خانواده‌ها در اعتراض به این طرح مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند. آنها پس از پایان جلسه علنی به دعوت ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر، برای بازگویی مشکلاتشان به سالن جلسات دعوت شدند و دغدغه‌های خود را گفتند. خانواده‌ها که نزدیک به 10 سال پیش به عملیات اجرائی مشابه معترض بودند، حکم دیوان عدالت اداری را نشان دادند و گفتند: «شهرداری حق تخریب قبور شهدا به بهانه ساماندهی را ندارند؛ چراکه دیگر اثری از شهدا باقی نمی‌ماند.» در این جلسه یکی از والدین هم خبر داد که صبح آن روز کارشناس رسمی دادگستری به بهشت زهرا‌(س) رفته تا میزان خسارت را به آنها نشان دهد: «ما به طرح ساماندهی شهرداری اعتراض داریم و باید متوقف شود.»
شکایت برادر یک شهید
در این ‌گیرو‌دار اعتراضات، رئیس بنیاد شهید تهران در حالی مدعی شد که ساماندهی با رضایت خانواده شهدا صورت گرفته است که پایگاه خبری شهدای ایران خبر داد که یک برادر شهید، به دلیل اقدام بدون رضایت و کسب اجازه پیمانکاران سازمان بهشت زهرا(س) شکایت کرده است. برادر شهید ساعتچی، (از شهدای قطعه 24 گلزار شهدا) از سازمان بهشت زهرا‌(س) و پیمانکاران آن به دلیل اقدام غیر‌قانونی و ساماندهی مزار شهید، بدون کسب اجازه از خانواده‌اش شکایت کرد. صمیم، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران پس از حضور اعتراضی خانواده شهدا در شورای شهر تهران درحالی‌که قبلا در دادستانی شهر آفتاب از سفارش سنگ قبر‌های جدید برای مزار شهدا خبر داده بود، مدعی شد که شرط ساماندهی مزار شهدا رضایت خانواده‌هاست و بنیاد شهید هم بعد از اخذ رضایت از خانواده شهدا اقدام به ساماندهی کرده است. او گفت: سنگ مزار شهدا و حجله‌های ایشان حذف نمی‌شود و سر جای خود باقی می‌ماند اما این اتفاق نیفتاد.
دادستان: ساماندهی مزار شهدا بدون اجازه جرم است
به دنبال گزارش مراجع انتظامی درباره شکستن حجله و سنگ مزار قدیمی شهدا در قطعه 24 گلزار شهدا و شکایت خانواده‌های شهدا به دلیل نقض حکم دیوان عدالت اداری، دادستان شهر آفتاب در نامه‌ای به اکبر توکلی، رئیس سازمان بهشت زهرا با اشاره به حکم صادره در دیوان عدالت اداری تأکید کرد: «تخریب، تعویض و هرگونه ساماندهی گلزار شهدا بدون تفویض اختیار یا اذن قانونی خانواده شهید جرم بوده و از جنبه حقوقی و کیفری قابل پیگرد است و برای هرگونه ساماندهی مزار شهدا باید اجازه تک‌تک صاحبان قبور و در صورت فوت پدر و مادر شهید، اجازه رسمی همه وراث اخذ شود.»
صبح روز یکشنبه بود که بعد از آغاز اقدام غیر‌قانونی بنیاد‌شهید و امور ایثارگران و شهرداری تهران در راستای ساماندهی قبور شهدا از قطعه 24 گلزار شهدای بهشت زهرا‌(س)، جمعی از مادران، پدران، برادران و خواهران شهدا، به دادسرای شهر آفتاب رفتند و دادستان بار دیگر بعد از شنیدن توضیحات و اسناد خانواده شهدا و رئیس سازمان بهشت زهرا‌(س) دستور توقف تخریب مزار شهدا را اعلام کرد. بار دیگر این حکم تکرار شد: «اصل ساماندهی خلاف موازین شرع و قانون نیست اما اقدام دستگاه‌ها و نهادها برای تخریب، شکستن و تعویض سنگ‌های قبور شهدا بدون رضایت صاحبان آنها (خانواده معزز شهدا)، خلاف موازین شرع و قانون بوده و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌‌گیرد.»
این‌طور‌که پایگاه خبری شهدای ایران گزارش داده است، دادستانی شهر آفتاب رونوشتی از این نامه را به مراجع انتظامی برای برخود با متخلفان و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران ارسال کرده‌است.

برای توقف طرح، از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کنیم

ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران

دغدغه مادران غیوری که در اعتراض به اجرای طرح ساماندهی به شورای شهر آمدند چیزی جز این نیست که قبور فرزندانشان، میراث ماندگار و ارزشمند دفاع مقدس است. یادگاری که این مادران در بیش از نیم قرنی که از سال‌های جنگ گذشته، با آن زندگی کرده‌اند. آنها گلی بر سر مزار کاشته‌اند و حجله‌ای زده و عکسی از فرزند شهیدشان گذاشته‌اند و این برایشان زندگی است. برای همین راضی نمی‌شوند که همه قبرهایی که با آن خاطره دارند و می‌شناسند صاف بشود و یک سنگ نمادین جایش را بگیرد. روزی که در شورای شهر به اعتراض آمدند می‌گفتند«اینها که ازمشکل بودجه می‌نالند پس چطور است برای این طرح‌ها خرج می‌کنند، ما اگر این پول را به فقرا بدهند، راضی تریم.»من هم اعتقادی به بر هم زدن بافت قدیمی مزار شهدا ندارم، برای همین به حرفشان گوش کردم و در صحن علنی روز سه‌شنبه در این‌باره تذکر دادم و خواستم که طرح متوقف شود. با معاون خدمات شهری هم تماس گرفتم و گوشزد کردم که طبق قانون باید رضایت خانواده صاحب قبر گرفته شود. نباید به قبور دست بزنند چون قانون این را می‌گوید: اجازه‌گرفتن از خانواده شهدا واجب است پس کسی حقی ندارد. من به بزرگان تاریخ کشورم احترام می‌گذارم، کسانی مثل کوروش و داریوش. می‌گویم همان‌طور که از یادبود و قبور این افراد حفاظت می‌شود، از مزار شهدا هم به طریق اولی باید مراقبت شود. چندی پیش کشور عربستان، کوچه بنی‌هاشم را در مدینه که یادگار اهل بیت است، به خاطر توسعه مسجد پیامبر از بین برد. به راحتی و با تصمیمی غلط میراث باقی مانده از اهل‌بیت تخریب شد. ما نباید این اشتباه را تکرار کنیم. شکل مزار‌های شهدا باید به همان صورت قدیم خودش حفظ شود و موزه‌ای باشد برای بازماندگان تا 200 سال دیگر جوانان و آینده سازان کشور همان گل‌ها و همان سنگ قبر و همان حجله و عکس را ببینند و آشنا شوند.

حالا قطعه 24 به این بلا دچار شده و بخشی از آن را صاف کرده‌اند، با توجه به راضی نبودن والدین شهدا و اعتراض آنها، ما هم از تمام اختیارات قانونی خود استفاده می‌کنیم تا خسارتی به قبور وارد نشود و طرح به طور کل متوقف شود.

20103

کد خبر: 653552

وب گردی

وب گردی