تولید حسگری با قابلیت تشخیص سرطان پروستات از سوی محققان ایرانی

محققان دانشگاه کردستان سنسورهایی برای تشخیص سرطان پروستات در فاز آزمایشگاهی تولید کردند که با اندازه‌گیری آنزیم اختصاصی ژن این بیماری را تشخیص می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، عبدالله سلیمی عضو هیات علمی دانشگاه کردستان و مجری طرح، تمرکز فعالیت‌های علمی خود را بر سنسورها و زیست حسگرها (بایوسنسور) دانست و گفت: در سال‌های اخیر نیز فناوری نانو در این حوزه رسوخ کرده است از این رو مطالعاتی در این زمینه در دستور کار داریم.

وی با اشاره به کارکردهای بایو سنسورها افزود: بایو سنسورها سیستمی هستند که با استفاده از آنها می‌توان ترکیبات زیستی را اندازه گیری کرد و یا از یک ترکیب زیستی برای اندازه گیری مواد کمک گرفت.

سلیمی با بیان این که سنسورهای زیستی در کلیه حوزه‌های پزشکی و بهداشتی، محیط زیست، کشاورزی و صنایع کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: از این مواد همچنین می‌توان برای تشخیص بیماری‌های ناشناخته استفاده کرد.

این محقق دانشگاه کردستان با اشاره به دستاوردهای تحقیقاتی انجام شده یادآور شد: با انجام مطالعات موفق به طراحی و ساخت آزمایشگاهی سنسورهایی برای اندازه گیری میزان قند خون شدیم.

سلیمی از ارائه راهکاری برای تشخیص سرطان پرستات خبر داد و اظهار کرد: سنسوری را تولید کردیم که قادر به تشحیص سرطان پروستات است.

مجری طرح به بیان عملکرد این سنسور اشاره کرد و گفت: وقتی فردی مبتلا به سرطان پروستات می‌شود، سیستم ایمنی وی آنزیم ژن اختصاصی پروستات (Prostate specific antigen) را تولید می‌کند که با اندازه گیری این آنتی ژن با استفاده از این سنسور در نمونه خون می‌توان بروز سرطان پروستات را در میان مبتلایان تشخیص داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان به بیان تحقیقات در حال انجام اشاره کرد و یادآور شد: مطالعات بر روی سیستم‌های تولید انرژی در سیستم‌های زنده مانند بدن انسان در دستور کار است.

وی در این باره توضیح داد: باتری‌هایی که به عنوان ضربان ساز در بدن نصب می‌شوند باید پس از مدتی شارژ شوند ولی با استفاده از منابع انرژی موجود در بدن این باتری‌های را شارژ کرد.

سلیمی، اضافه کرد: در خون انسان مقادیری اکسیژن و قند وجود دارد که می‌توان باتری‌هایی را تولید کرد که از این دو ماده برای شارژ خود استفاده کنند.

این محقق همچنین تحقیقات بر روی سنسورهای تعیین توالی DNA‌ را از دیگر زمینه‌های مطالعاتی خود ذکر کرد و ادامه داد: توالی خاصی از DNA‌ نشان دهنده بروز بیماری در افراد است که در این مطالعات به دنبال ساخت سنسورهایی برای بررسی توالی DNA‌ هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالله سلیمی دکتری شیمی تجزیه را در سال 1377 از دانشگاه تربیت مدرس تهران دریافت کرد و پایان‌نامه تحقیقاتی وی در مورد الکتروکاتالیز و کاربردهای آن بود.

در تازه‌ترین اعلام پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) که بر اساس فعالیت 10 سال اخیر پژوهشگران به ارائه فهرستی از دانشمندان برتر دنیا می‌پردازد دکتر سلیمی به عنوان عضوی از یک درصد دانشمندان برتر دنیا و یکی از نخبگان برجسته علمی جهان معاصر معرفی شد.

این پایگاه استنادی، هر دو ماه یک بار بر اساس آخرین تحولات در شبکه علم بین‌الملل به روز می‌شود و با انتخاب پژوهشگران برتر بر مبنای استنادهای علمی به مقالات صورت می‌گیرد که پیامد آن ارزیابی تولیدات علمی افراد در رشته‌ها و حوزه‌های موضوعی 22 گانه است.

20101

کد خبر: 653785

وب گردی

وب گردی