کاهش یک ساله سنوات غیبت  سربازی برای بهره مندی از جریمه ریالی/دستگیری مشمولان غایب تشدید می‌شود

تغییر در سنوات بهره مندی از جریمه ریالی سربازی، تسهیل شرایط بهره مندی از جریمه ریالی برای دانشجویان انصرافی، تشدید برخورد و دستگیری مشمولان غایب، تشریح نحوه استفاده سربازان فراری از جریمه ریالی سربازی و ... از جمله مواردی است که جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به تشریح آن پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سردار موسی کمالی درباره اجرای طرح جریمه ریالی مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت و بیشتر از آن افزود: ثبت نام این افراد در سال جاری از یکم خرداد ماه سال 95 آغاز شده و در مرحله نخست به مدت 45 روز ادامه خواهد داشت که تا کنون بیش از 10 هزار نفر برای بهره مندی از آن ثبت نام کرده اند و البته با توجه به کند بودن سامانه برخی از دفاتر پلیس +10 و توجیه نبودن آنان یکسری مسائل پیش آمده که در حال حاضر حل شده و روند ثبت نام با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.
او با تاکید بر اینکه لازم است مشمولانی که قصد بهره‌مندی از این موضوع را دارند هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند، گفت: محاسبه میزان جریمه نقدی به صورت ماهانه بوده و افرادی که با تأخیر نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند، مبلغ بیشتری را باید به عنوان جریمه پرداخت کنند.

کاهش یک ساله سنوات غیبت برای بهره مندی از جریمه ریالی

جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تغییر در سنوات غیبت برای بهره مندی از جریمه ریالی سربازی، افزود: قبلا گفته شده بود که برای بهره مندی از جریمه ریالی سربازی تنها مشمولانی که تا پایان سال 94 دارای هشت سال غیبت یا به عباراتی تا پایان سال 95 دارای 9 سال غیبت بودند می توانند اقدام کنند اما در حال حاضر این روند تغییر کرده و مشمولانی که تا پایان سال 95 حداقل هشت سال غیبت داشته باشند در زمره واجدان شرایط قرار خواهند گرفت. به عبارتی می توان گفت که سنوات غیبت برای بهره مندی از جریمه ریالی سربازی یک سال کاهش یافته است.

اعلام شرایط نهایی پرداخت اقساطی وام طی یکی دو هفته آینده

جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با تاکید بر اینکه شرایط نهایی پرداخت اقساطی وام طی یکی دو هفته آینده اعلام خواهد شد، گفت: در حال حاضر مذاکراتی با دو بانک انصار و قوامین برای پرداخت وام به متقاضیان جریمه ریالی انجام شده و درباره تعداد اقساط و شرایط دیگر آن طی یکی دو هفته آینده نظر و شرایط نهایی اعلام خواهد شد.

شرایط جدید برای دانشجویان انصرافی متقاضی جریمه ریالی
او از اعمال شرایط جدید برای دانشجویان انصرافی متقاضی جریمه ریالی سربازی خبر داد و گفت: در مرحله قبلی گفته شده بود که تاریخ انصراف به عنوان معیار غیبت از سربازی لحاظ خواهد شد؛ اما در بازبینی که انجام دادیم در حال حاضر تمامی دانشجویانی که تا تاریخ 31 شهریور ماه 93 انصراف خود از تحصیل را به ثبت رسانده باشند در صورتی که از تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلیشان تا پایان سال 95 هشت سال گذشته باشد می توانند از این جریمه ریالی سربازی بهره مند شوند.
به گفته کمالی، مدرک پیش دانشگاهی در این قانون مد نظر نبوده و مدارک دیپلم، فوق دیپلم ، لیسانس و فوق لیسانس معیار است.

دستگیری مشمولان غایب تشدید می‌شود
جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به تشدید برخورد با مشمولان غایب افزود: سه روش برخورد با مشمولان غایب در دستور کار قرار گرفته است، نخست اجرای اجرای ماده 58 مکرر خدمت وظیفه عمومی است که بر اساس آن نیروی انتظامی موظف به شناسایی و دستگیری مشمولان فراری و اعزام آنان به خدمت سربازی است که از امسال نیز این روند تشدید خواهد شد.

کمالی روش دوم را اعمال محدودیت های اجتماعی برای این افراد برشمرد و گفت: در راستای اجرای ماده 10 قانون وظیفه عمومی، در سال جاری محدودیت‌های قانونی همچون ممنوعیت دریافت وام و تسهیلات بانکی، استخدام، اخذ گواهینامه و تمدید آن و ... برای سربازان فراری انجام خواهد شد.

دستگیری مشمولان غایب هنگام دریافت گواهینامه یا تمدید آن

او درباره اینکه آیا تمدید گواهینامه هم جزو محدودیت ها محسوب می شود یا خیر؟ گفت: نه تنها تمدید گواهینامه جزو محدودیت ها نیست بلکه با مصوبه مجلس و ابلاغ دولت دریافت گواهینامه هم جزو محدودیت ها نیست اما اگر مشمولان غایب و فراری برای دریافت یا تمدید گواهینامه اقدام کنند اطلاعات آنان بررسی شده و دستگیر می شوند.

جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به محدودیت سوم مشمولان غایب افزود: در راستای اجرای ماده 63 قانون مکرر خدمت وظیفه عمومی به کارگیری مشمولان غایب و فراری از خدمت وظیفه عمومی در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، تولیدی‌ها و ... ممنوع است و در صورت بکارگیری با متخلفان برخورد خواهد شد.
او افزود: بر این اساس در صورت شناسایی، صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌ها جریمه خواهد شد که جریمه این افراد برای نخستن بار پرداخت هزینه خدمت یک سرباز که در حدود 5 میلیون تومان است خواهد بود و جریمه انجام شده برای بار دوم و بیشتر، پرداخت هزینه سه سرباز معادل 15 میلیون تومان خواهد بود که البته این رقم به ازای هر سرباز است.

20106

کد خبر: 653878

وب گردی

وب گردی