بخشایش اردستانی: پیروزی ترامپ به نفع ایران است/ برجام می تواند معیاری برای ایجاد رابطه با آمریکا باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم می گوید: دموکرات‌ها چون برجام را امضاء کرده اند بعد از ریاست جمهوری اوباما نیز مجبور به دنبال کردن آن هستند.

احمد بخشایش اردستانی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در پاسخ به این سئوال که کدام یک از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا با ایران همراهی بیشتری داشته و برجام را قبول دارند گفت: به طور کلی از آنجایی که دموکرات ها نرم خو تر هستند عده ای معتقدند قدرت گرفتن آن ها در آمریکا برای ایران بهتر است.

وی افزود: از سوی دیگر، دموکرات ها چون برجام را امضاء کرده اند مجبورند بعد از اوباما نیز این مسئله را دنبال کنند از این رو، ظاهرا به نظر می رسد که پیروزی کلینتون برای ایران مساعد تر است اما من به چند دلیل عکس این موضوع فکر می کنم.

حرف نامزدهای انتخاباتی امریکا مصرف داخلی دارد

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اول اینکه باید به این نکته توجه داشت حرف هایی که در انتخابات زده می شود، قبل از انتخابات با بعد از آن متفاوت است به این معنا که اکثر حرف های قبل از انتخابات، مصرف داخلی دارد و نباید به آن ها اصالت داد از این رو کاندیدایی همچون ترامپ با قهرمان بازی به دنبال ایجاد هیجان است.

ترامپ بهتر می تواند با ایران کنار بیاید

بخشایش اردستانی ادامه داد: نکته دیگر این است که چون ایران در منطقه مبارز است، بنابراین بهتر است که با یک مبارز همچون ترامپ روبرو شود. همچنین نباید از یاد برد که ترامپ با اصول تجارت آشنا و اهل معامله است و بهتر می تواند با ایران کنار بیاید.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که باید به آن دقت کرد این است که در آمریکا اشخاص کارایی ندارند بلکه این ساختارها هستند که کارها را انجام می دهند گفت: به نظر می رسد اگر ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد، به نفع ایران خواهد بود چراکه بالاخره ما متوجه می شویم که با کسی طرف هستیم که تند است و ما نیز در برابر او در مواقع لازم به تندی رفتار می کنیم.

بوش باعث قدرت گرفتن ایران در عراق شد

بخشایش اردستانی در پاسخ به این سئوال که با توجه به تجربه کردن دوره ریاست جمهوری جرج بوش، آیا ترامپ با بوش تفاوت دارد؟ گفت: بوش هم به نفع ما بود چون ما در زمان ریاست جمهوری او با آمریکا جنگ نداشتیم بلکه او با اقداماتش ناخواسته باعث قدرت گرفتن ایران در عراق شد.

وی تصریح کرد: من معتقدم کسی که جنگنده باشد باید با جنگنده روبرو باشد؛ کشوری همچون ایران که اهل مبارزه است باید با مبارز روبرو باشد و از این جهت فکر می کنم ترامپ برای ایران مساعد تر است تا خانم کلینتون.

رابطه ایران و آمریکا باید در یک بستر مشخص تعریف شود

این نماینده مجلس نهم همچنین در پاسخ به این سئوال که رابطه ایران و آمریکا می تواند در دوره ترامپ نیز تسهیل شود؟ گفت: رابطه ایران و آمریکا باید در یک بستر مشخص تعریف شود چراکه ما طی سال ها در این رابطه شاهد فراز و فرودهایی بوده ایم به طوری که 30 سال مقاومت کردیم،جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشتیم، برای دست یابی به انرژی هسته ای 8 سال گفتیم حق مسلم ماست، بعد از آن سه سال طول کشید تا توافق حق مسلم ما شد و امروز که ما در سوریه و عراق درحال مبارزه با ترویست ها هستیم، به آمریکایی ها این پیام را می دهیم که ما سر سخت و مقاوم هستیم و آن ها نیز در برخی مسائل همچون ما سرسخت هستند که سر انجام این مقاومت ها دریک نقطه به پیروزی می رسد.

دموکرات ها همیشه پالس مثبت می فرستند اما خطرناک رفتار می کنند

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا دموکرات ها پالس های مثبت تری برای ارتباط با ایران ارسال نمی کردند؟ گفت: اما آن ها خطرناک تر رفتار می کنند.آن ها همیشه پالس می فرستند اما این پالس ها در نهایت منتهی به برجامی می شود که حاضر نیستند به آن عمل کنند در حالی که باید به آن ها گفت شما که این همه وقت برای مذاکره صرف کرده اید، ذره ای به تعهدات خود عمل کنید تا برجام معیاری برای ایجاد روابط شود.

وی افزود: سئوال این جاست که اگر آمریکا می خواهد مشکل را حل کند و به دنبال عادی سازی روابط خود با ایران است چرا 2 هزار میلیارد دلار بدون اجازه و به طور غیر قانونی از حساب ایران برداشت می کند که ایران مجبور به شکایت شود؟ این اقدامات، نتیجه عملکرد دموکرات هاست که راه را برای تندروهای داخلی باز می کنند. اما جمهوری خواهان چون نیش نشان می دهند بالاخره این نیش شکسته می شود و کار به مصالحه می رسد از این رو من معتقدم که ما با جمهوری خواه هان بهتر می توانیم به تفاهم برسیم.

204/201

کد خبر: 654104

وب گردی

وب گردی