تهران گردی تیم شورای اسلامی شهر در حصار ناصری/ بازدید از اماکن مذهبی و بناهای تاریخی

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تهرانگردی رمضان1395 به اتفاق نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 ، هیئت همراه و جمعی از خبرنگاران از ابنیه مذهبی تاریخی و جاذبه های گردشگری طهران قدیم بازدید کرد.

به گزارش ایسکانیوز در این برنامه از بناهای فاخرمذهبی و ارزشمند معماری تاریخ پایتخت ایران از جمله نخستین مسافرخانه شهر تهران ، نخستین سینمای روباز شهر تهران ، فاز2 بازپیرایی و بازسازی میدان راه آهن ، سقاخانه عزیز محمد و سقاخانه کلعباسعلی ،قدیمی ترین حسینیه های تهران ، قدیمی ترین زورخانه شهر تهران بازدید و دیداری با استاد صمدی خوشنویس انجام شد.

در این برنامه که با گردشگری در کوچه های طهران قدیم ، دیدار و گپ و گفت با شهروندان و کسبه همراه بود با بازدید از موزه قرآن کریم که نخستین موزه قرآن جهان است ؛ آغاز و با بازدید از حسینیه مکتب تشیع به پایان رسید.

موزه ملی قرآن کریم

اولین موزه قرآن جهان و نخستین موزه هیئت امنایی در تاریخ موزه داری ایران با بنایی درون گرا و فاخر دارای محوطه 4سو که محل نگهداری قرآن های نفیس و خطی ،نشریات قرآنی ، اشیای قرآنی ، تابلوهای نقاشی با مضامین قرآنی ، آثار برگزیده نمایشگاه های قرآنی ،نسخه های خطی و آثار و سفالینه ها ، صنایع دستی و کتابخانه تخصصی بسیار غنی با موضوعات قرآنی است.موزه ملی قرآن کریم با زیربنایی به وسعت 10 هزار متر مربع به عمق حدود چهارده متر درزیر زمین در ضلع شمال غربی تقاطعخیابان امام خمینی و خیابان ولی عصر )عج( ساخته شده است.

مسجد فخریه

این مسجد که محراب شاهکار آن بسیار معروف است ؛ در اواخر دوره پهلوی اول به همت محمد علی فخریه و معماری استاد لرزاده بنا شده و کتابخانه ارزشمندی نیز دارد که امروز محل استفاده علاقمندان است.

باز پیرایی میدان راه آهن

در فاز دوم عملیات اجرایی بازسازی و بازپیرایی میدان راه آهن محوطه سازی ، سنگفرش محوطه و طراحی تسهیل جابه جایی مسافران در دست اجراست و ضمن آن پایانه تاکسی رانی را درب خروجی ایستگاه راه آهن انتقال داده می شود.

فاز دوم بازسازی میدان راه آهن از دو جبهه کاری درجلوی پیشخوان راه آهن و ضلع جنوب میدان آغاز و مکان استقرار تاکسی ها به درب خروجی سالن مسافربری راه آهن واقع در ضلع غربی سالن خروجی مسافرین منتقل شده است.

مسجد جامعی در بازدید از پروژه بازسازی میدان راه آهن بر حفظ پله ها و تابلوی سر در ایستگاه راه آهن که ثبت میراث فرهنگی نیز هست تأکید کرد.

سینما پرسپولیس نخستین سینمای روباز تهران

این سینمای روز باز که بعد از سال 1320 ساخته شده و مردم برای دیدن فیلم های آن دوران پله های متعددی را طی می کردند تا به پشت بام وسیع این ساختمان بیایند ؛ امروز ساختمانی متروکه و در حال تخریب است.

.در آن سال ها چند سینمای زنجیره ای در شهر تهران بود با نام های مسعود ،شیرین ،داریوش ،فلور وستاره که فیلم هایشان را در فضای روباز اکران می کردند.

مهدیه تهران

مهدیه تهران که نخستین مهدیه کشور است در سال 1347 با کمک جمعی از خیرین به همت شهید حجت الاسلام حاج شیخ احمد کافی بنا شد و به دست شهید محراب آیت الله مدنی برای برگزاری جلسات دعای ندبه افتتاح گردید.

مساحت مهدیه 5000 متر است که بنایی چند طبقه جمعاً به مساحت ۱۱ هزار مترمربع را دربر می گیرد. ظرفیت مهدیه تهران حدود 8 هزار نفر است اما در ایام عاشورا و محرم حدود یکصد هزار نفر در برنامه های آن حضور می یابند.

مسجد حاج حسن (صنیع الدیوان )

این بنا 102 سال پیش به دست استاد حاج حسن بنا ساخته شد که در عین سادگی بسیار زیباست . در طراحی این مسجد از آجر زیره و سنگ استفاده شده و معماری برون گرای ورودی آن با هشتی و حیاط شروع می شود که ویژگی بارز مساجد قدیمی ایران است.

مسجد عیسی خان وزیر

این مسجد در سال 1295 هجری قمری ساخته شد و بزرگانی چون دهخدا و محمد قزوینی در این مسجد آمد و شد داشتند .

میرزا عیسی وزیر یکی از وزری زمان ناصری بود که در طرح توسعه تهران نقش به سزایی داشته است و پس از فوت او شیخ هادی نجم آبادی بنا به وصیت میرزا عیسی خان این مسجد را بنا کرد.مقبره میرزا عیسی خان نیز هم اکنون در گوشه این مسجد قرار دارد.

سقا خانه های عزیز محمد و کلعباسعلی

110 سال قدمت دارد. بنای سقاخانه دارای آب انبار قدیمی و حوضچه آب و شیر و پاشیر است. در این سقاخانه جایگاهی خاص برای روشن کرن شمع تعبیه شده است. سقاخانه عزیز محمد در خیابان وحدت اسلامی (شاهپور سابق) خیابان مهدی خانی قرار دارد.

زورخانه پهلوان پور

قدیمی ترین زورخانه دایر شهر تهران با 91 سال فعالیت که پهلوانان به نامی چون تختی در آن ورزش می کردند.

بر دیوارهای این زورخانه تصاویر پهلوانان قدیم ایران از روزگار گذشته همچنان دیده می شود. این زورخانه در سال 1304 توسط مرحوم پهلوان پور بنیان گذاری شد و جوانان و پهلوانان شهر تهران هر شب در این مکان به ورزش باستانی می پردازند.

تهرانگردی تیم شورای اسلامی شهر تهران با شب گردی در کوچه های محله های قدیمی عهد قاجار با دیدار از استاد عبدالصمد صمدی استاد خوشنویس و خطاط قرآن کریم ، بازدید از مسجد صاحب الزمان ، حسینیه مسلمیه حاج محمد تقی قدس ،حسینیه مکتب تشیع و قدم زدن در حال و هوای نیمه شب رمضان 1395 در محله های تاریخی طهران قدیم به پایان رسید.

105105

کد خبر: 654164

وب گردی

وب گردی