مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: فصل دوم کاوش باستان شناسی در تپه‌های تخچرآباد بیرجند پایان یافت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،سید احمد برآبادی گفت: هدف اصلی از کاوش فصل دوم شناسایی پلان بیرونی بنا بود، به همین دلیل کاوش در بخش بیرونی دیوار و فقط با برداشتن شن‌های دست ریز بیرون بنا انجام گرفت که به این ترتیب حدود نیمی از پلان بیرونی بنا شامل دیواری خشتی که به سه برج به آن الحاق شده بدست آمد.

او افزود: همچنین در این فصل مشخص شد در دوره اشکانی از بخش بالایی تپه با اضافه کردن ساختارهای کوچک و محدود خشتی با دیگر از تپه تخچرآباد استفاده کرده‌اند.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: پرشدگی بنای باستانی تخچرآباد بیرجند، فقط چهار نمونه مشابه، آن هم در غرب ایران دارد که نزدیک‌ترین آن‌ها به تپه تخچرآباد محوطه هایی در نزدیکی قم است.

او گفت: تمام نمونه‌های پیشین به اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی تاریخ‌گذاری می‌شوند و شباهت‌های سفالی و همچنین آزمایش‌های انجام شده بر هم زمانی بنای باستانی تپه تخچرآباد با محوطه‌های مذکور صحه می‌گذارد.

برآبادی گفت: صرف هزینه مالی و زمانی، برای پرکردن چنین بناهایی سبب شده پژوهشگران متفق القول به کاربری آیینی- مذهبی چنین بناهایی تاکید کنند و از چنین دیدگاهی پرکردن بناها به خاطر حفظ حرمت و قداست آنها بوده است.

او افزود: کشف بنایی با چنین ویژگی‌هایی در شرق ایران و نزدیک به شهر بیرجند با بیش از 1500 کیلومتر فاصله با نمونه های غرب ایران بسیار شگفت انگیزو حائز اهمیت فراوان بوده و می‌تواند نشانگر اهمیت منطقه خراسان جنوبی در دوران ماد و هخامنشی باشد.

به گفته مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، قدمت این تپه به حدود 2600 سال پیش بر می‌گردد.

برآبادی ادامه داد: فصل نخست کاوش تپه تخچرآباد در سال 1388 و به طور محدود انجام شد که منجر به شناسایی یک بنای خشتی گردید که کاملا با لایه‌های متناوب سنگ و خشت به طور آگاهانه پرشده و سپس به منظور پوشیده شدن بنا از انظار بنا را با شن پوشانده‌اند.

او گفت: تپه تخچرآباد تپه کوچکی در 25 کیلومتری شمال شرق بیرجند است که حدود 45 متر قطر و چهار متر ارتفاع دارد و در سال 1380 به شماره 5135 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

20106

کد خبر: 654251

وب گردی

وب گردی