معضلات کشاورزان و کارخانه داران صنعت چای در مستند «چای ایرانی»

«چای ایرانی» مجموعه جدید شبکه مستند در چهار قسمت به مافیای چای و دلایل ورشکستگی کشاورزان و کارخانه داران صنعت چای می پردازد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، مجموعه مستند «چای ایرانی» (سبز سیاه) به تهیه کنندگی محمد سعید وزیری و کارگردانی محمدرضا نیازی در چهار قسمت 30 دقیقه ای تولید شده است و به قاچاق چای در ایران می پردازد.

متاسفانه با توجه به وضعیت صنعت چای در ایران و حضور مافیای چای، کشاورزان و کارخانه داران این صنعت با ورشکستگی مواجه شده اند و این مجموعه معضلات این طبقه از جامعه را به تصویر می کشد.

«چای ایرانی» به شیوه ای جستجوگرایانه به موضوع کشت و تجارت چای در ایران می پردازد. آمارها نشان میدهد سالانه ۱۲۰ هزار تن واردات چای به کشور صورت میگیرد، در حالی که ۱۵ هزار تن تولید چای در داخل کشور داریم و میزان واردات ۸ برابر تولید داخلی است!

این موضوع اعتراض کشاورزان چای کار در مقاطع مختلف را به دنبال داشته و پرداختن به این موضوع، به تولید مستند «سبز سیاه» انجامیده است. کشاورزانی که درباره وضعیت نامناسب معیشتی خود سخن می گویند و از اینکه حتی ناچار شده اند، زمین کشاورزی شان را به آتش بکشند، حرف می زنند. در حالی که اگر در کشور چای تولید نشود، سالانه 600 میلیون دلار هزینه صرف واردات این محصول خواهد شد.

این مستند به تاریخچه چای و گفتگو با کشاورزان می پردازد و در صدد است با پرداختن به این موضوع، تلنگری به مردم و مسئولان بزند تا صنعت چای ایرانی به عنوان یکی از مهم ترین راه های کسب درآمد هموطنان شمال کشور، بیش از این دچار آسیب نشود.

مصطفی رزاق کریمی به عنوان مشاور در این پروژه حضور داشته است. مستند «چای ایرانی» از دوشنبه 31 خرداد ماه تا پنجشنبه سوم تیر هر شب ساعت 22 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت 15:30 بازپخش می شود.

508502

کد خبر: 654395

وب گردی

وب گردی