دوربینی برای مشاهده زیر پوست ساخته شد

یک سیستم تصویربرداری قابل حمل جدید می‌تواند تاثیر زیادی بر توانایی‌های پزشکان در بررسی بافت بیمار در هر دو سطح خارجی و داخل آن داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، فناوری دوربین محققان دانشگاه لستر و دانشگاه ناتینگهام به ترکیب تصویربرداری نوری و گاما پرداخته که به تازگی در یک مطالعه مقدماتی بالینی با موفقیت عمل کرده است.

گیزمگ نوشت: این فناوری یک سیستم هیبریدی را به کار می‌برد که می‌تواند سطح بافت را بصورت نوری بررسی کرده و بخش عمقی‌تر را نیز با تکنیکی موسوم به سینتی‌گرافی یا درخشه‌نگاری مشاهده کند.

این روش شامل تزریق ذرات پرتوزا به بیمار است که با عملکردهای فیزیولوژیکی خاص بدن تعامل پیدا کرده و سیگنال‌های غنی از اطلاعات منتشر می‌کند که با دوربین گاما قابل شناسایی هستند. این ترکیب تصویربرداری گاما-‌نوری به پزشکان اجازه خواهد داد تا دیدگاههای چندبعدی از بدن را ایجاد کنند و با کنار هم قرار دادن داده‌های مولکولی و تصاویر نوری از ویژگی‌های سطحی مانند پوست و چشم، آن‌ها را در یک قاب در کنار هم قابل مشاهده سازند.

اگرچه فناوری تصویربرداری هیبریدی طرح پیشگامانه‌ای نیست، اما دستگاههای آن معمولا بسیار بزرگ بوده و حمل‌ونقل آن‌ها ساده نیست. دستگاه جدید قابل حمل است و می‌تواند در موقعیت‌های متعددی بکار گرفته شود.

به گفته محققان، این اسکنر دارای قابلیت استفاده دستی بوده و می‌تواند در موقعیت‌های مختلف از جمله برای بیماران سرپایی، اتاق عمل یا واحد مراقبت‌های ویژه مورد استفاده قرار بگیرد.

در حال حاضر یک مطالعه مقدماتی بالینی با استفاده از این دستگاه هیبریدی صورت گرفته که بر تصویربرداری معمول از بافت‌های تیروئید و لنفاوی و همچنین مجراهای اشک، غدد اشکی و استخوان‌ها متمرکز بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که فناوری مذکور از تاثیر زیادی برخوردار بوده و اطلاعات نوری واضح را به همراه داده‌های مولکولی نمایش می‌دهد.

محققان قصد دارند بررسی این روش تصویربرداری را ادامه داده و آن را پیش از استفاده گسترده در جامعه پزشکی ارتقا بخشند.

جزئیات بیشتر این فناوری در مجله Nuclear Medicine منتشر شده است.

20104

کد خبر: 654460

وب گردی

وب گردی