کاسبی جدید در سعدآباد!/ 90 هزار تومان ورودی بدهید تا مهمانانتان در ایوان سعدآباد افطاری سرو کنند!

مجری برگزاری یک جشنواره در کاخ سعدآباد، به جای اجرای تعهدات خود اقدام به سرو افطار در این مجموعه تاریخی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فرهیختگان، مراسم افطار برای 300 نفر هر شب در حالی در کاخ موزه ملی سعدآباد برگزار می‌شود که مسئولان مجموعه سعدآباد محوطه مقابل کاخ پوشاک سلطنتی (ایوان عطار) را برای برگزاری جشنواره‌ای به مجری طرح واگذار کرده‌اند، غافل از اینکه موسسه مذکور بی‌اعتنا به تعهدات خود، از هر نفر بین 90 تا 125 هزار تومان پول می‌گیرد تا میهمانان، افطار را در این کاخ باشند. تبلیغات گسترده این موسسه در فضای مجازی طرفداران زیادی دارد. در حالی که برگزاری این مراسم که تا نیمه‌شب به طول می‌انجامد در یک بنای ملی با مخالفت کارشناسان میراث فرهنگی روبه‌رو است.

برگزاری میهمانی در سعدآباد تنها با پرداخت 90 هزار تومان

در تماس با یکی از شماره‌هایی که در تبلیغات اینستاگرامی این موسسه خصوصی برای رزرو «خیمه افطار» در محوطه سعدآباد درج شده بود، یکی از مسئولان موسسه درباره برگزاری مراسم افطار در این کاخ، گفت: «هر کسی علاقه داشته باشد از میهمانان افطار خود در کاخ سعدآباد پذیرایی کند، این امکان برایش فراهم است و در ازای پرداخت 90 هزار تومان ورودی، می‌تواند در ایوان عطار تا سقف 300 نفر میهمان، مراسم افطاری برگزار کند.»

او افزود: «منوی بوفه افطار و شام برای هر نفر 90 هزار تومان است که کودکان 6 تا 12 سال نیم‌بها می‌شوند و برای زیر 6 سال رایگان است. اگر میهمانان بخواهند از دمنوش‌خانه نیز استفاده کنند 35 هزار تومان دیگر باید بپردازند که در مجموع می‌شود 125 هزار تومان. همین‌طور میهمانان می‌توانند از ساعت هشت تا 11:30 شب در کاخ سعدآباد پذیرایی شوند.»

به این ترتیب هر میهمان افطار در کاخ سعدآباد برای میزبان بین 90 تا 125 هزارتومان آب می‌خورد که از این مبلغ چیزی نصیب کاخ سعدآباد نمی‌شود و فقط برای این کاخ ملی مشکلات امنیتی و تخریبی دارد.

او درباره امکان بازدید میهمانان از کاخ موزه‎‌ها گفت: «کاخ موزه‌های سعدآباد ساعت 6 تعطیل می‌شود اما در صورت تمایل می‌شود هماهنگ کرد تا از کاخی که در مجاورت ایوان عطار قرار دارد و مربوط به نگهداری لباس‌های تاریخی است، بازدید صورت گیرد.»

از طرفی برگزاری مراسم افطار در کاخ سعدآباد که تا ساعت 12 شب طول می‌کشد، با توجه به محدودیت نیروی یگان حفاظت و خارج از کنترل شدن حضور 300 نفر در شب و تاریکی از نظر امنیتی نیز جای شبهه دارد.

برگزاری میهمانی‌های افطار در تفاهمنامه نیست

این در حالی است که محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به پرسشی درباره اجازه فعالیت این موسسه در ازای دریافت مبلغ ورودی در کاخ سعدآباد، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم، این جشنواره قرار بوده‌ یک جشنواره فرهنگی باشد و چنین اقدامی در تفاهمنامه آنها قید نشده است.»

همین‌طور بیوک موسوی، مدیر کاخ موزه سعدآباد درباره جزئیات این مراسم گفت: «بعد از انجام بررسی‌های لازم در کمیته‌های تخصصی، موسسه [...] انتخاب شد. مراسمی که این موسسه در قالب برگزاری جشنواره به مجموعه سعدآباد اعلام کرده بود، شامل غرفه روزه‌اولی‌ها، برگزاری آیین و مراسم اقوام و ملل و موسیقی محلی بود و چیزی از برگزاری مراسم‌ افطار خانوادگی و مراسم‌ شرکت‌ها گفته نشده بود.»

او افزود: «مدیریت سعدآباد با برگزاری مراسم افطاری در ازای گرفتن مبلغ ورودی که جشنواره را به سمت فعالیت تجاری و اقتصادی ببرد، مخالف بوده و هست. آنچه به مدیریت سعدآباد اعلام شد، این بود که قرار است اگر عوایدی از این جشنواره جمع‌آوری شد، صرف امور خیریه شود. در این شرایط فعالیت این موسسه مجدد بررسی می‌شود و اگر به این نتیجه برسیم که فعالیتی خارج از فعالیت فرهنگی که به سعدآباد اعلام شده است، صورت می‌گیرد، حتما برخورد جدی خواهیم داشت و این جشنواره را متوقف می‌کنیم.»

این درحالی است که نه در سایت موسسه مذکور و نه در کارت ویزیت مدیرعامل این موسسه واژه «خیریه» ذکر نشده است.

در حاشیه بازدید از جشنواره

خبرنگار ما برای مشاهده آنچه در کاخ سعدآباد در حال رویداد است به این کاخ مراجعه کرد. اما مسئولان موسسه [...] که در تبلیغات خود به شهروندان اعلام کرده بودند برگزاری مراسم‌ افطاری خانوادگی و رسمی، جزئی از فعالیت‌های این جشنواره است، بعد از آنکه از حضور یک خبرنگار در کاخ باخبر شدند، اطلاعات متناقضی با گفته‌های قبلی خود ارائه کردند. یکی از مسئولان این موسسه گفت که برای برگزاری مراسم افطار، باید نامه رسمی به موسسه نوشته شود و بعد از انجام هماهنگی‌ها و مجوز لازم از مدیریت کاخ سعدآباد، مانعی در برگزاری مراسم‌ خصوصی نیست.

با این حال، قصه به همین گفته‌های متناقض ختم نشد. برخورد نامناسب مسئولان این موسسه با خبرنگار، بخش دیگر ماجرا بود. آنها مدارک شناسایی و تلفن همراه او را ضبط کردند و به این ترتیب او نتوانست با مدیریت روزنامه و مدیر کاخ موزه سعدآباد برای اثبات حقانیت خود تماس بگیرد. همین‌طور پای یگان حفاظت کاخ و پلیس 110 نیز به میان کشیده شد و مسئولان موسسه تنها به جرم تهیه گزارش از وضعیت یک جشنواره در یک اثر ملی از خبرنگار شکایت کردند. همه اینها در حالی رخ داد که توهین‌های کلامی و تهدیدهایی از طرف یکی از پرسنل موسسه به این خبرنگار ادامه داشت. نگهداری موقت خبرنگار، سه ساعت به طول انجامید و با دفاع مسئولان عالی‌رتبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از خبرنگار به پایان رسید.

این گونه رفتارها می‌تواند نشان‌دهنده انجام عملی خلاف آنچه در تفاهمنامه این موسسه با مجموعه سعدآباد ذکر شده، است. مسئولان سازمان میراث فرهنگی درحال پیگیری وضعیت هستند اما مراسم افطاری در کاخ سعدآباد همچنان برقرار است.

20103

کد خبر: 654484

وب گردی

وب گردی