تاکید بر خدمات‌رسانی حداکثری بعد از بحران‌های طبیعی

معاون برنامه‌ریزی واقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد برای بالابردن خدمات رسانی بعد از وقوع بلایای طبیعی چون سیل و زلزله باید تقشه راه عملیاتی تدوین و اجرایی شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، کارگروه تخصصی حمل و نقل و شریان‌های حیاتی بلایای جوی و طوفان با حضور امیرامینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و با دستور کار ارایه گزارشی از خسارات سیل فروردین ۹۵ استان‌های خوزستان و ایلام برگزار شد.

در این نشست امینی سیل فرودین ماه استان‌های خوزستان و ایلام را هشداری جدی برای برنامه‌ریزی فوری و ویژه در حوزه مدیریت بحران دانست و گفت: وقوع این حادثه به همه ثابت کرد باید دغدغه بیشتری در ستاد وزارتخانه و شرکت‌های تابعه نسبت به وقوع بحران و بلایای طبیعی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تهیه نقشه راه درتمام دستگاه‌ها ادامه داد: یکی ازاقدامات خوب دولت درمورد سیل خوزستان این بود که بلافاصله کارگروه ستاد مدیریت بحران را با ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل داد و تصمیمات خوبی گرفته شد. این درحالی است که به نظرمی‌رسد در حوزه خود وزارت‌خانه و کارگروه، هنوز نحوه مدیریت اتفاق‌هایی نظیر سیل فروردین ماه به دلیل نداشتن نقشه راه عملیاتی مشخص نیست.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تشریح فواید داشتن نقشه راه عملیاتی گفت: در کشوری که بلایای طبیعی و عوامل جوی مخرب مثل سیل، سرمازدگی، زلزله و فرونشست زمین به حد وفور دیده می‌شود، تهیه نقشه راه، ما را نسبت به چگونگی برخورد هنگام رخداد بلا مطلع می‌کند و با تحلیل وضعیت موجود به این نتیجه می‌رساند که وضعیت مطلوب چه باید باشد.

امینی با تاکید بر اینکه نقشه راه باید به صورت عملیاتی تنظیم شود گفت: مدل‌هایی که خسارت‌ها و تلفات را به حداقل و خدمات را به حداکثر برساند و در دنیا برای مواجه با بحران اجرا و عملیاتی شده است به صورت بومی باید در کشور پیاده‌سازی شود. بومی‌سازی مدل های مقابله با بحران در کشورهای خارجی در داخل کشورمان ضروری است. باید بدانیم چگونه بومی شود. به این می‌گویند نقشه راه که باید عملیاتی تنظیم شود.

وی با تاکید بر این که در حوزه مدیریت بحران و حتی در پدافند غیرعامل نیاز به آموزش‌های عملی و جدی داریم، تصریح کرد: سایر بخش‌ها باید در این حوزه فعال شوند و خارج از سند و ورق باید برای مواجه با بحران‌ها برنامه جامع عملیاتی داشته باشیم. خصوصا در ستاد دستگاه‌های اجرایی و در واقع روسای کارگروه‌های کمیته‌های فرعی.

امینی با تاکید برضرورت تدوین تقشه راه و دنبال کردن به صورت جدی و عملیاتی ادامه داد: متاسفانه در بخش تامین منابع مشکلات زیادی وجود دارد. ما مشکلات دولت را درک می‌کنیم. درحوزه خود ما مدت‌هاست که منابع مالی نقدی دریافت نشده و با تدبیر دولت به صورت استقراض در حال انجام پروژه‌ها هستیم.

معاون برنامه‌ریزی واقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه نباید با مسامحه از کنار بلایای طبیعی بگذریم، ادامه داد: بر همین اساس تقاضا دارم با سرعت بیشتری نقشه راه به صورت عملیاتی تدوین شود. تاکید می‌کنیم که دستورالعمل‌های پشت میز نمی‌تواند به عنوان نقشه راه نوشته شود و این مهم باید در کارگروه‌های آموزشی با اساتید مجرب و کسانی که در دل حادثه بوده‌اند نوشته شود.

607/601

کد خبر: 654504

وب گردی

وب گردی