حمایت ترامپ از روسیه بیشتر از کلینتون است

تحلیلگران آمریکایی می گویند «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان نسبت به «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات خود، احتمالا تمایل بیشتری به پذیرش پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه برای بهبود روابط و همکاری ها بین مسکو و واشنگتن دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی در این زمینه آورده است: «جان والش» مفسر سیاسی و دانشمند آمریکایی در مصاحبه با این خبرگزاری، خواسته روسیه از رئیس جمهوری بعدی آمریکا برای همکاری با مسکو را مثبت ارزیابی کرد اما گفت چنین خواسته ای در صورتی که هیلاری کلینتون در انتخابات پیروز شود، تحقق نخواهد یافت.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز جمعه از ابراز تمایل دونالد ترامپ برای از سرگیری روابط مسکو و واشنگتن استقبال و ابراز امیدواری کرد که احساس مسئولیت رئیس جمهوری آینده آمریکا را وادار به همکاری با روسیه کند.
والش، کلینتون را «اساسا نومحافظه کاری با سابقه اثبات شده در جنگ طلبی علیه سایر کشورها توصیف کرد که سابقه آن به دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون همسرش در دهه 1990 باز می گردد.»
وی پیش بینی کرد که کلینتون در صورت پیروزی در انتخابات، «اروپا را به سمت رویارویی نظامی به مراتب نزدیک تر با روسیه سوق خواهد داد در حالی که آمریکا در فاصله دورتری در امنیت بسر می برد.
این مفسر سیاسی گفت تبعات چنین رویارویی بین اتحادیه اروپا و روسیه را اکنون می توان در اوکراین مشاهده کرد.
وی تصدیق کرد که حتی اگر ترامپ هم پیروز شود با فشارهای شدیدی برای رویارویی با روسیه مواجه خواهد شد اما این نامزد جمهوری خواه احتمالا در برابر آن مقاومت خواهد کرد و چشم انداز صلح را بهبود خواهد بخشید.
والش توضیح داد که اگر ترامپ رئیس جمهوری آینده آمریکا شود و بتواند در مقابل فشارهای شدید از سوی نومحافظه کاران و مجتمع ای نظامی و صنعتی کنگره مقاومت کند، احتمال دستیابی به صلح و امنیت و توسعه وجود خواهد داشت.
«جو لائوریا» نویسنده و تحلیلگر سیاست خارجی آمریکا نیز گفت: رئیس جمهوری بعدی آمریکا، هر کسی که باشد، باید سیاست کنونی واشنگتن درباره اقدامات تحریک آمیز و تهاجمی علیه روسیه را بازنگری کند به ویژه اگر دو کشور خواستار همکاری دوجانبه منفعت آمیز هستند.
وی افزود: رئیس جمهوری جدید آمریکا باید کودتایی را که به کمک آمریکا در کی یف به راه افتاد، محکوم کند، مقامات ارشد این کشور را وادار کند تا عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کرده و ضمن اجرای توافقات مینسک، الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت بشناسد.
این نویسنده خاطرنشان کرد که الحاق کریمه به مسکو، نتیجه حمایت واشنگتن از کودتا علیه «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهوری منتخب اوکراین بود.
لائوریا تاکید کرد، کلینتون یا ترامپ همچنین باید همه مانورهای جنگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در نزدیکی مرزهای روسیه متوقف کرده، تحریم ها روسیه را لغو کنند، سپر موشکی که به تازگی در رومانی مستقر شد، برچیند و همه تبلیغات ضد روسی را متوقف کنند.
وی گفت: اگر کلینتون در انتخابات پیروز شود احتمالا کولاکی در جهنم به راه خواهد افتاد و با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن ترامپ هیچ کس نمی داند وی چه اقدامی بکار خواهد بست.
این تحلیل گر هشدار داد که هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا، در صورت پیروزی اوضاع خطرناکی را برای روسیه به بار خواهند آورد که رویارویی با آن برای مسکو بسیار دشوار خواهد بود.
لائوریا همچنین گفت: اکنون تصمیم گیری در این زمینه برعهده مردم آمریکا و مدعیان مخالفت با جنگ است و بقای ما به نتیجه این انتخابات بستگی دارد.
والش در تایید این نظر نتیجه گیری کرد که این مساله تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا در تاریخ 8 نوامبر (18 آبان) نامعلوم خواهد بود.
نظرسنجی ها نیز نظر این تحلیل گران آمریکایی را تایید کرده اند. بر اساس نتایج بدست آمده ترامپ ممکن است گام هایی در بهبود همکاری با روسیه بردارد اما بعید به نظر می رسد که رقیب دمکرات وی چنین اقدامی را بکار بندد.
302303

کد خبر: 654585

وب گردی

وب گردی