راه اندازی بانک سلول‌های بنیادی پالپ دندان در رویان 

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی از راه اندازی بانک ذخیره سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان در پژوهشگاه رویان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز مرتضی ضرابی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان و مدیرعامل بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی در گفتگو با برنامه «دریچه ای به سوی زندگی» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع بانک خون بند ناف در کشور وجود دارد؛ گفت: یکی بانک خون بند ناف عمومی و دیگری بانک خون بند ناف خصوصی؛ که در بانک خون بند ناف عمومی هر خانواده ای در استانه تولد فرزندش اگر تمایل داشته باشد می تواند نمونه بانک خون بند ناف کودکش را اهدا کند و در اختیار بانک خون بند ناف عمومی قرار دهد. نمونه اهدایی به صورت رایگان است از این رو هیچ مالکیتی روی نمونه اهدا شده ندارند و این نمونه به صورت رایگان در اختیار هر فرد بیمار نیازمند قرار خواهد گرفت. بانک خون بند ناف عمومی به دلیل اینکه هزینه هایش را دولت تامین می کند از سوی دولت و مراکز خیریه حمایت می شود.
او افزود: در بانک خون بند ناف خصوصی هر خانواده ای در آستانه تولد فرزندش اگر تمایل داشته باشد می تواند نمونه بانک خون بند ناف کودکش را با پرداخت هزینه و انعقاد قرار داد ذخیره سازی کند و نمونه ذخیره سازی شده در مالکیت خانواده قرار خواهد گرفت و هر زمانی که آنها نیاز داشته باشند می توانند از آن بهره ببرند و یا به فردی که تمایل دارند، بدهند.
ضرابی در ادامه گفت: در حال حاضر 65 هزار نمونه در بانک خون بند ناف خصوصی و 5 هزار نمونه در بانک خون بند ناف عمومی ذخیره سازی شده که به دلیل محدودیت فعلاً امکان توسعه را نداریم.
مدیر عامل بانک خون بند ناف در پایان این برنامه رادیویی با تاکید بر اینکه سلولهای بنیادی خون ساز تنها خون بند ناف است و جایزین آن مغز استخوان است ؛ گفت: اما منابع دیگری در بدن است که انواع دیگری از سلول های بنیادی مزانشیمی است از جمله پالپ دندان شیری که خدمات آن بزودی در پژوهشگاه رویان راه اندازی خواهد شد برای مواردی که می خواهیم سلول های بنیادی مزانشیم را تامین کنیم.

105105

کد خبر: 654592

وب گردی

وب گردی