دست خالی «خشم و هیاهو» از جشنواره شانگهای

برندگان جوایز نوزدهمین دوره جشنواره فیلم شانگهای در حالی معرفی شدند که فیلم‌های ایرانی حاضر در این رویداد بین‌المللی موفق به کسب هیچ جایزه‌ای نشدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسکرین دیلی، جایزه جام طلایی بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی شانگهای ۲۰۱۶ به «لیو جیه» کارگردان چینی برای فیلم «د لان» شد.

فیلم «خشم و هیاهو» ساخته «هومن سیدی» به عنوان نماینده سینمای ایران و آثاری از کشورهای فنلاند، لهستان، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، دانمارک، ژاپن و آلمان در این بخش با فیلم «جیه» رقابت کردند.

فیلم «در تگزاس می‌بینمت» موفق شد جایزه بزرگ هیات داوران را به خانه ببرد. این فیلم را «ویتو پالمیِری»، کارگردان ایتالیایی ساخته است.

در این فستیوال که ریاست هیات داوران آن بر عهده «امیر کاستاریکا» ـ کارگردان نامدار صربستانی ـ بود، «آنتی جوکینن» از فنلاند برای ساخت «گل‌های شیطانی» جایزه بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد.

جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد هم نصیب چینی‌ها شد؛ در این بخش «لیو یه» برای هنرنمایی در «خروس و گاو نر» به عنوان برنده معرفی شد.

«نوآمی فوجیاما» از ژاپن برای نقش‌آفرینی در «پروژه‌ها»، شایسته دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن از این دوره جشنواره فیلم شانگهای شناخته شد.

جایزه بهترین فیلمنامه نصیب «آندریاس گروبر» نویسنده آلمانی ـ اتریشی برای «سگ‌های خوابیده‌ی هانا» شد و در بخش تصویربرداری نیز «گو دامینگ» چینی به عنوان برنده معرفی شد.

فیلم فیلیپینی «مه» به کارگردانی «رالستون جوور» جایزه دستورد هنری این جشنواره را دریافت کرد و «هیولای مالی» برگزیده بخش بهترین انیمیشن این دوره شد. جایزه بخش بهترین فیلم مستند هم به «وقتی دو دنیا به هم می‌خورند» محصولی از کشور پرو تعلق گرفت.

«رام ردی» از هند نیز موفق شد جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه‌نویسی را در بخش استعدادهای نوی آسیا از آن خود کند. جایزه بهترین کارگردانی این بخش هم به «چن یوجیه» از تایلند اعطا شد. در این بخش فیلم «سویوق» نخستین ساخته «بهرام و بهمن ارک» از ایران نامزد کسب جایزه در سه رشته بهترین فیلمبرداری (حمید مهرافروز)، بهترین بازیگر زن (نسرین مرادی) و بهترین بازیگر مرد (صدرا دانشور) بود.

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای که از مهم‌ترین جشنواره‌های آسیا و از جشنواره‌های درجه الف جهان محسوب می‌شود، سه فیلم ایرانی «لانتوری»«رضا درمیشیان، «من دیه‌گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی و «مردی که اسب شد» به کارگردانی امیرحسین ثقفی در بخش پانوراما به روی پرده رفتند.

منبع: ایسنا
503

کد خبر: 654764

وب گردی

وب گردی