ثبت 43 مورد کودک‌آزاری در سال گذشته / محکومیت شلاق برای انتشاردهنده اکاذیب و توهین در فضای مجازی

رئیس کل دادگستری استان مرکزی از افزایش 7 درصدی پرونده‌های ورودی خبر داد و گفت: در عناوین مجرمانه استان مرکزی از جهت فراوانی، سرقت و سپس توهین در ردیف‌های اول قرار دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم عبدالهی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت این ایام، گفت: آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر و تروریست بودن متهم کرده است در حالیکه ایران خود قربانی تروریسم است تا جایی که تاکنون 20 هزار نفر در کشور جان خود را در حملات تروریستی مختلف از دست داده‌اند. باید در گشودن چشم جهان نسبت به رفتارهای آمریکا نهایت استفاده را برد.

او در ادامه با اشاره به وضعیت دادگستری استان مرکزی، افزود: 12 اداره دادگستری در سطح شهرستان‌ها و سه حوزه قضایی بخش در استان مرکزی مشغول به فعالیت هستند که شایعاتی مبنی بر حدف این حوزه‌ها را تکذیب می‌کنیم.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه با کمبود شدید نیروی انسانی روبرو هستیم و مشکلات مالی اجازه توسعه حوزه‌های قضایی را نمی‌دهد گفت: در حال حاضر 155 شعبه اعم از دادگاه، دادسرا، بازپرسی، دادگاه‌های کیفری و تجدیدنظر در استان فعال هستند، همچنین 207 قاضی، 756 همکار اداری، 165 شعبه شورای حل اختلاف در استان فعالیت می‌کنند که از این 165 شعبه، 93 شعبه شهری و 63 شعبه روستایی است.

او با اشاره به اینکه از 172 موسسه داوری به ثبت رسیده نیز 95 موسسه فعال هستند، گفت: 593 وکیل و 739 کارشناس رسمی دادگستری در استان فعالیت می‌کنند، علاوه بر این در برخی رشته‌ها کمبود وجود دارد که از خبرگان به جای کارشناسان استفاده می‌شود.

عبدالهی ضمن معرفی معاونت‌های مربوطه در دادگستری، ادامه داد: واحد ارزشیابی کارکنان استان در سال گذشته تشکیل شد. این واحد در سال گذشته به صورت پایلوت در استان مرکزی راه‌آندازی شد که کار آن موفقیت‌آمیز بود، از این رو مقرر است امسال در سراسر کشور راه‌اندازی شود.

او گفت: علاوه بر معاونت‌های منابع انسانی، اقتصادی، پیشگیری از وقوع جرم، معاونت فرهنگی، معاونت برنامه‌ریزی، معاونت مالی پشتیبانی، شورای حل اختلاف، معاونت آمار و فناوری یک واحد یا زیرمجموعه در دفتر حمایت قضایی تحت عنوان حقوق زنان و کودکان نیز وجود دارد که مسئولیت مشاوره‌ای دارد. همچنین در سال گذشته واحد امور ورشکستگی و تسویه تاسیس شد.

ثبت 43 مورد کودک‌آزاری در استان مرکزی

عبدالهی اضافه کرد: در واحد حقوق زنان و کودکان 799 مشاوره در ارتباط با طلاق توافقی، 160درخواست طلاق و 450 مورد درخواست طلاق از سوی زوجه تحت مشاوره قرار گرفته است، همچنین 43 مورد مشاوره کودک‌آزاری که در استان به ثبت رسیده تحت مشاوره قرار گرفتند.

او پیگیری راه‌اندازی دفاتر خدمات قضایی را از جمله برنامه‌های در دستور کار عنوان و اظهار کرد: دو دفتر خدمات قضایی در اراک داریم، اما شهرستان‌ها از این لحاظ محروم هستند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در حال حاضر چهار هزار و 346 نفر در زندان به سر می‌برند که 86 نفر آنها زن و بقیه مرد هستند و از این تعداد 51.5 درصد مربوط به جرائم موادمخدر است.

او ادامه داد: سرقت و ربودن مال غیر رتبه دوم را با 22.94 درصد فراوانی معادل 997 نفر محکوم به اتهام سرقت یا تحت قرار را تشکیل می‌دهد. همچنین بیش از سه درصد زندانی رای‌باز و 212 نفر زندانی مالی در استان وجود دارد. 15 زندانی زیر 18 سال نیز در کانون‌های اصلاح و تربیت به سر می‌برند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی افزود: در عناوین مجرمانه استان از جهت فراوانی، سرقت و سپس توهین در ردیف‌های اول قرار دارند.
او با اشاره به ورودی‌های پرونده در سال 94، گفت: 15 هزار و 118 فقره سرقت و 14 هزار و 464 مورد توهین به اشخاص، 13 هزار و 59 فقره ضرب و جرح عمدی، 9هزار و 768 فقره تصادفات رانندگی و 9 هزار و 708 فقره جرائم مواد مخدر در استان ثبت شده است.

عبدالهی ادامه داد: هفت هزارو 963 مورد تهدید، پنج هزار و 301 مورد تخریب اموال، سه هزار و 531 مورد افترا، سه هزار و 378 مورد خیانت در امانت و سه هزار و 344 مود کلاهبرداری نیز به ثبت رسیده است که این ارقام تفاوت زیادی با سال 93 ندارند.

او در ارتباط با عناوین دعاوی و درخواست‌هایی که به صورت دادخواست وارد شده‌اند، تصریح کرد: اولین مورد مربوط به مطالبه وجه چک با پنج هزار و 454 مورد و چهار هزار و 574 فقرهدر سایر مطالبات است.

این مقام مسئول گفت: از دو هزار و 827 مورد طلاق توافقی، تعداد دو هزار و 496 مورد منتهی به صدور حکم طلاق توافقی شده است، همچنین از دو هزار و 13 مورد مطالبه مهریه هزار و 564 مورد منتهی به صدور حکم شده است. الزام به تمکین نیز هزار و 780 مورد بوده است.

افزایش درخواست طلاق از سوی زوجه
او گفت: ‌در سال 93 درخواست طلاق از سوی زوجه هزار و 573 مورد بود که این رقم در سال 94 به هزار و 728 مورد افزایش یافت.

عبدالهی گفت: آمار منتشره در برخی مطبوعات در خصوص رتبه اول استان مرکزی در طلاق و موادمخدر باید با دقت و بررسی بیشتری ارائه می‌شد چراکه نسبت عناوین مجرمانه در استان‌های مختلف متفاوت است و باید این موضوع و میزان پیگیری استان در حوزه مواد مخدر لحاظ شود تا بدون دلیل چهره بدی از استان ایجاد نشود.

او در ادامه با اشاره به کشفیات مواد مخدر در سال گذشته گفت: در سال 94، چهار هزار و 112 کیلو و 753 گرم ماده مخدر از جنس تریاک، 719 کیلو حشیش، 130 کیلوگرم مرفین، 86 کیلو و 532 گرم هروئین، 682 گرم کراک، 130 گرم شیشه، 16 کیلو و 115 گرم شیره تریاک، 11 کیلو و 38 گرم سوخته تریاک، 744 کیلو و 24 گرم گراس و پنج کیلو و 525 گرم تفاله کشف شده است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه کشفیات در مدت کوتاه سال جاری از عملکرد بهتری برخوردار بوده است، افزود: در سال جاری، هزار و 25 کیلو تریاک، 68 کیلو و 682 گرم حشیش، 23 کیلو و 353 گرم هروئین و 197 کیلو و 877 گرم گراس کشف شده است.

او گفت: افزایش این میزان کشفیات نسبت به سال گذشته ناشی از فعالتر شدن نیروها و ورود اداره اطلاعات به این عرصه است که اذن خاص در ارتباط با مواد مخدر را اخذ کرده و عملکرد مثبتی داشته است.

عبدالهی با اشاره به کشفیات مشروبات الکلی گفت: در سال 94، 28 هزار و 195 لیتر مشروبات داخلی و 15هزار و 870 بطری مشروبات خارجی در استان کشف شده است.

این مقام مسئول گفت: تعداد ورودی‌های پرونده در سال گذشته، 136 هزار و 441 فقره بوده که نسبت به سال 93 هفت درصد رشد داشته است، این رقم در مراحل بعدی که سرجمع می‌خورد به 307 هزار و 84 پرونده در سال 94 می‌رسد.

او آمار پرونده‌های مختومه نسبت به 136هزار و 441 پرونده ورودی را 130 هزار و 856 مورد بیان کرد و افزود: این رقم نسبت به 307هزار و 84پرونده ورودی سرجمع برابر با 296 هزار و 740 فقره است.

عبدالهی مانده پرونده‌ها در دادگستری را در کل 52 هزار و 545 فقره در تمامی شعبه‌ها تا پایان سال 94 عنوان کرد و گفت: نسبت به عملکرد سال گذشته 10هزار پرونده تلنبار شده بر دوش شعبه‌ها داشتیم که علت آن به افزایش هفت درصدی در ورودی پرونده‌ها مرتبط است.

این مقام مسئول در خصوص عملکرد دستگاه مذکور در ایام انتخابات گفت: دادگستری تمام تلاش خود را برای ایجاد رقابت سالم و جلوگیری از تخلفات به کار بست.

او عملکرد دادگستری در این حوزه را قابل قبول خواند و ادامه داد: 60 فقره پرونده تخلفات انتخاباتی تشکیل شد که بیشترین آن مربوط به شهرستان اراک و شامل ابعاد پوسترها و نصب در اماکن غیرمجاز بود. در خصوص سوءاستفاده از موقعیت‌ها و ردوبدل شدن پول بین برخی شرکت‌ها و کاندیداها تحقیقات قضایی به جایی نرسید، اما یک پرونده مهم در این زمینه هنوز مفتوح است که به موقع اطلاع‌رسانی می‌شود.

چرایی محکومیت شلاق برای وبلاگنویس ساوجی؟

عبدالهی در خصوص وبلاگ‌نویس ساوجی متهم به نشر اکاذیب و توهین که به ضربات شلاق محکوم شده بود نیز گفت: میزان محکومیت وی سه فقره 74تایی و نه 76تایی ضربه شلاق است که تنها یکی از این سه فقره قابلیت اجرایی دارد. این پرونده در حال حاضر در دادگاه تجدیدنظر به سر می‌برد.

او در رابطه با علت محکومیت وی به ضربات شلاق با بیان اینکه حقوقدانان تابع قانون و مکلف به اجرای آن هستند، گفت: از آنجاکه این پرونده تعدد شاکی و جرم داشت قاضی مربوطه تصمیم به حکم شلاق وی گرفته است.

رئیس کل با بیان اینکه سه مجازات اصلی در کشور شامل حبس، شلاق و جزای نقدی است، گفت: حبس یک مجازات شخصی نیست و خانواده‌ها و اجتماع را نیز درگیر می‌کند و آسیب‌هایی را برجا می‌گذارد، جزای نقدی نیز گاهی موهوم و سست است که با جرائم تناسب ندارد. از این رو تنها مجازات شلاق باقی می‌ماند که اکثرا حاد نیست و شخصی است .

او ادامه داد:‌ مجازات شلاق در افکار عمومی جهان یک مجازات خشن به شمار می‌رود و در بسیاری از قوانین دنیا کنار گذاشته شده است. در نگاه قضایی کشور ما نیز در موارد اندکی مجازات شلاق شامل حال متهم می‌شود و اکثر فقها آنرا قبول نمی‌کنند. می‌توان این قوانین را از طریق مجلس تغییر داد و ایرادی ندارد که به جای شلاق خوردن خدمات عمومی انجام دهد یا جزای نقدی افزایش یابد.

39 روز ، متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا

عبدالهی در ادامه با اشاره به متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها گفت: متوسط رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرای استان 39 روز و متوسط رسیدگی به آنها در دادگاه‌های حقوقی 77 روز و در دادگاه‌های جزایی و انقلاب 60 روز اعلام شده است.

او با اشاره به یک پرونده سنگین با بیش از 400 شاکی گفت: در این پرونده اتحادیه تاکسی‌رانان یک شرکت را جهت پرداخت حق بیمه تاکسی‌رانان واسطه قرار داده بود، اما حدود شش ماه است که این حق به حسابشان واریز نشده و در استان قم نیز چنین وضعیتی را به بار آورده است.

رئیس شورای قضایی استان مرکزی با اشاره به پرونده‌های زمین‌خواری، ادامه داد: در سال گذشته برای 581 هکتار و سه هزار و 807 متر از اراضی دولتی به ارزش 883 میلیارد و 914 میلیون و 746هزار و 880 ریال رای صادر شد و زمین ها به بیت‌المال عودت داده شد. دادگستری نمی‌تواند به تنهایی از عهده اینگونه مشکلات برآید.

او در خصوص آلایند‌ه‌های استان گفت: سال گذشته یکی از شرکت‌های آلاینده فقط برای اینکه شاخ و شانه بکشد و بگوید که ما آلاینده نیستیم قراردادهایی که گفته شد بیش از 20 میلیارد تومان هستند، نوشت، اما طی بررسی‌ها مشخص شد که مبلغ بالاتر از این رقم و 20 و چند میلیارد تومان است که تابه حال این شرکت به دو نفر وکیل و عواملش پرداخت کرده است.

عبدالهی گفت: اگر این اقدام جرم نیست هیات مدیره پاسخگو باشد. چرا باید این رقم پول هزینه شود اگر همین هزینه را صرف کاهش آلودگی می‌کردند مردم نیز راضی بودند. این عملی زشت است و در نظام جمهوری اسلامی نباید چنین اتفاقاتی روی دهد.

او با اشاره به اینکه در خواست شده که رای مورد بازبینی قرار گیرد، افزود: اگر این صنعت آلاینده نیست چرا این مبلغ بزرگ پول به وکیل داده‌ و اگر آلاینده است چرا فرار کرده و هزینه‌های نابجا می‌کند. این افراد به دلیل ایجاد آلودگی باید پاسخگوی مردم باشند.

این مقام مسئول در خصوص حقوق‌های نجومی گفت: در مراکز دولتی حقوق‌های نجومی نداریم و دیوان محاسبات اداری در دولت با این موضوع برخورد نکرده است. باید خود دولت فکر اساسی در این خصوص تدبیر و حقوق را تعدیل کند.

49 درصد پست های دستگاه قضایی استان مرکزی خالی است

عبدالهی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال گذشته تنها یک قاضی زن جذب دادگستری شده است، افزود: 49درصد از پست‌های ما خالی است و کارمندان ما دو برابر وظایف‌شان کار می‌کنند، مقرر است در برنامه توسعه ششم تعدادی نیرو جذب شود.

او در بخش پایانی در خصوص حجاب و مزاحمین نوامیس با بیان اینکه بدحجابی در قانون کشور ما جرم است، گفت: پرونده‌ها در این حوزه بسیار معدود است و اکثر این افراد با تذکر و تعهد رها می‌شوند.

او ادامه داد: ‌باید به این مسائل از چند زاویه نگاه شود، گاهی بدحجابی تهدیدی برای جامعه به شمار می‌رود که البته در درجه اول خود فرد بدحجاب را در معرض آسیب قرار می‌دهد و این مهم را باید از حرکت فردی جدا کرد.

این مقام مسئول گفت: ‌اگر در این حوزه هجمه و ولنگاری صورت بگیرد و قصد فرد بدحجاب تخریب و تحریک افراد جامعه باشد، نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت چراکه خطر جدی برای جامعه به بار می‌آورد.


رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در عناوین مجرمانه استان از جهت فراوانی، سرقت و سپس توهین در ردیف‌های اول قرار دارند.

105105

کد خبر: 654808

وب گردی

وب گردی