30 شرکت دانش بنیان در استان خراسان جنوبی راه اندازی شد

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: شاخص‌های دانش در ایران وضعیت بسیار نابسامانی دارد و قوانین کشور برای توسعه اقتصاد دانش بنیان مناسب نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، محمد رضا دوستی در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان، گفت: رکن اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی دست یافتن به اقتصاد دانش بنیان است.

او با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان 20 سال پیش در دنیا مطرح شد، افزود: بخش عمده کشورهای پیشرو صنعتی دانش بنیان هستند که متاسفانه ایران در این حوزه عقب است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به ویژگی‌های اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: عدم محدودیت مرزی، تبدیل دانش به کالا با قابلیت فروش آن، نفش دانش در تعیین قیمت، عدم محدودیت مکانی، تولید کالا با بهترین کیفیت و کمترین قیمت، انعطاف‌پذیری و ایجاد مشاغل جدید از ویژگی‌های این اقتصاد است.

دوستی افزایش و توسعه دانش و افزایش رقابت جهانی، جمعیت و تراکم بالای شهرنشینی، وجود نیروی انسانی متخصص، اطلاعاتICT ، افزایش نقش مصرف کنندگان و جایگاه اقتصاد دانش بنیان در استقلال کشور را از جمله دلایل نقش دانش در اقتصاد برشمرد.

او با بیان اینکه اختراعات و نوآوری جدید، آموزش و مدیریت دانش و خلاقیت از پایه‌های اقتصاد دانش بنیان در جهان است، ادامه داد: متاسفانه شاخص‌های دانش در ایران بسیار وضعیت نابسامانی دارد و قوانین کشور برای توسعه اقتصاد دانش بنیان مناسب نیست و از لحاظ اقتصادی و تجاری به شرایط مطلوبی برای رقابت در جهان نرسیده‌ایم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی یکی از چالش‌های پیاده‌سازی اقتصاد دانش بنیان را کمبود سیستم‌های نوآوری و خلاقیت و کمبود سرمایه گذاری در توسعه نیروی انسانی دانست و گفت: همچنین عدم آمادگی اقتصادی و تجاری برای رویارویی با اقتصاد جهانی و ضعف در زیرساخت های ICT و ضعف در مقررات قانونی و قانون‌گذاری از دیگر چالش های این حوزه است.

او با اشاره به اینکه در ایران 3 هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که بر اساس افق 1404 باید به 20 هزار شرکت برسد، افزود: 38 پارک علم و فناوری و 150 مرکز رشد فعالیت می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از وجود چهار مرکز رشد و 30 شرکت دانش بنیان در این استان خبر داد و گفت: این تعداد شرکت در افق سند 1404 باید به 500 شرکت دانش بنیان افزایش یابد.

دوستی با تاکید بر اینکه باید از دانشگاه‌ها به دنبال شرکت‌های دانش بنیان باشیم تا آنان را توسعه دهیم، گفت: بهبود توسعه سیستم‌های امنیت مالی برای مخترعان و فناوران، ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه و افزایش بودجه برای تحقیقات، فراهم کردن سیستم‌های افزایش خلاقیت، تقویت و آموزش نیروی کار و افزایش زمینه برای صادرات فناوری‌های پیشرفته و بهبود روابط بین الملل از جمله فاکتورهای تاثیرگذار اقتصاد دانش بنیان است.

20104

کد خبر: 654825

وب گردی

وب گردی