نگاهی به فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه قرآن کریم/80 پایان‌نامه، یک مسابقه روزانه و سه نشست قرآنی

بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 24 خرداد در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده است و تا 8 تیر ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، امسال بخش دانشگاهی نمایشگاه نسبت به دو سال گذشته سعی کرده است تا با جدیت بیشتری چه به لحاظ کمی و چه کیفی در این نمایشگاه حاضر شود.

دانشگاه آزاد اسلامی با 3 غرفه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با یک غرفه، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری، دانشگاه الزهراء، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه فرهنگیان با دو غرفه و دانشگاه پیام‌نور با یک غرفه، جهاد دانشگاهی با 2 غرفه در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور دارند. اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امسال به صورت مستقیم از بخش دانشگاهی غرفه‌هایی را در اختیار گرفته است.

دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره نیز به مانند سال‌های گذشته در بخش دانشگاهی حضوری فعال دارد و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی و شهر قدس با همکاری اداره کل قرآن و عترت معاونت دانشجویی و فرهنگی و با مدیریت واحد تهران مرکزی، سه غرفه با مساحت 63 متر دارند که دو برابر دانشگاه‌های دیگر است.

50 اثر منتخب اول تا سوم کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان که در بیست‌ویکمین جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی برگزیده شده‌اند، 80 پایان‌نامه در موضوعات قرآنی، 40 عنوان نشریه قرآنی از واحدهای مختلف دانشگاه و 30 عنوان کتاب تالیفی قرآنی در دو بخش هنری و پژوهشی از جمله آثاری است که دانشگاه آزاد اسلامی در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عرضه کرده است.

در غرفه واحد تهران مرکزی هر شب یک مسابقه قرآنی با عنوان مسابقه شب‌های نورانی برای بازدیدکنندگان برگزار می‌شود که در پایان همان روز بعد از قرعه‌کشی به نفرات اول تا سوم مبلغ 40هزار تومان هدیه داده می‌شود. کارگاه هنری کتیبه‌نویسی و خوشنویسی نیز از سوی رضا تقی‌پور، دانشجوی کارشناسی‌ارشد واحد تهران مرکزی در این غرفه دایر است و آثار او به بازدیدکنندگان اعطا می‌شود.

تا پایان نمایشگاه سه نشست تخصصی نیز از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. نشست اول با عنوان بررسی علل مهجوریت قرآن کریم در نظام‌های آموزشی و فرهنگی کشور با سخنرانی فرهاد علاء‌المحدثین، عضو هیات علمی واحد تهران شمال، امروز ساعت 7 بعدازظهر، نشست دوم با عنوان تدبر در قرآن کریم با حضور دکترسیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و سخنرانی احمدرضا خزائی، 2 تیر و نشست سوم نیز با سخنرانی دکتر نفیسه فیاض‌بخش، با عنوان اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن کریم، 5 تیر برگزار می‌شود.

همچنین کارگاه تذهیب و نگارگری از سوی زهراسادات ذوقی، کارشناس هنر واحد تهران مرکزی از امروز تا پایان نمایشگاه در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی دایر است.

آثار هنری عرضه شده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های مختلف قالی‌بافی، معرق‌کاری، مشبک، خطاطی، خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، نقاشی خط، عکاسی و ... است. در این غرفه‌ها برنامه‌های قرآنی دانشگاه از طریق نمایشگرهایی در موضوعات مختلف نشریات قرآنی دانشگاه، کارگاه‌های آموزشی قرآن کریم، کارگاه‌های روش تفسیر قرآن کریم، نشست‌های قرآنی شورای قرآن و عترت استان تهران، محافل انس با قرآن، مسابقات قرآنی، همایش‌ها و... به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود.

همچنین دانشجویان برتر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش شفاهی بیست‌ویکمین مسابقات قرآن کریم به بازدیدکنندگان شناسانده می‌شوند. در این نمایشگاه فعالیت‌های بخش قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در 12 بند شامل برگزاری مسابقات کتبی در 10 رشته، در بخش دانشجویان در 4 رشته در بخش استادان و در 3 رشته در بخش کارکنان با 121 هزار نفر شرکت‌کننده در سراسر کشور، برگزاری مسابقات شفاهی در 6 رشته قرائت و حفظ قرآن کریم با بیش از 20هزار نفر شرکت‌کننده در سراسر کشور، برگزاری جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی با بیش از 30 رشته در بخش‌های استادان، ‌دانشجویان و کارکنان با بیش از 9 هزار اثر واصله، برگزاری کارگاه‌های آموزشی رمضان بهار قرآن (تفسیر سور قرآنی) ویژه کارمندان و استادان، برگزاری همایش‌های ملی و استانی قرآن کریم، برگزاری شوراهای قرآن و عترت استانی و کشوری برای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی، ارائه درس آشنایی با قرآن کریم ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت ویژه کارکنان (خاتم‌الانبیا)، انتشار نشریات قرآنی، برگزاری صدها نشست تخصصی قرآنی، تشکیل کانون‌ها و تشکلات قرآنی دانشجویی و برپایی صدها محفل انس با قرآن کریم در سراسر کشور در معرض دید همگان قرار دارد.

از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این نمایشگاه اهدای دو کتاب اخلاق‌نامه زندگی دانشجویی (از تشنگی تا دریا) نوشته سید باقر میرعبدالهی و احمدرضا خزائی و همچنین کتاب مبانی فقهی و حقوقی ورزش تالیف احمدرضا خزائی است.

اسدالله بیات، دبیر شورای قرآن و عترت استان تهران و مسئول غرفه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امسال حضور و استقبال باشکوهی در بخش دانشگاهی از نمایشگاه مشاهده می‌شود.

او گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز که یکی از قطب‌های مهم آموزش عالی کشور است حضوری فعال، جدی و قوی دارد.

بیات افزود: فعالیت‌های ما امسال گسترده‌تر از سال‌های قبل نمود پیدا کرده است. ما در این نمایشگاه قصد داریم بازدیدکنندگان را با خروجی‌ها و آثار قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی آشنا کنیم. مهم‌ترین بخش این نمایشگاه در بخش دانشگاهی 80 پایان‌نامه قرآنی دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی است که قطعا بخش عظیم پژوهش‌های قرآنی نمایشگاه نیز هست.

او گفت: از دید ناظران نمایشگاه و عموم بازدیدکنندگان، امسال دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین آثار را به معرض نمایش گذاشته است.

20101

کد خبر: 654881

وب گردی

وب گردی